Gå til innhold

Skolestart og SFO, noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags drikkeflasker og matbokser har dere god erfaring med? Har gått gjennom en del i barnehagen og har vel egentlig ikke funnet noe ennå som jeg er fornøyd med.

Hvor lenge gikk barna deres på SFO? Vi har egentlig ikke behov men tenkte iallfall at hun fikk være med første året for det sosiale så får vi se hva det blir til neste år.

Har dere ellers noen gode råd til en skolestartermamma så tar jeg i mot med et smil. :) 

Anonymkode: 09fbc...03f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gutt og han har LEGO-matboks og drikkeflaske. Men jeg vil anbefale en god drikkeflaske som er lett å drikke av. Ungene blir jo bra tørst i løpet av dagen :)

Vi har heller ikke behov for SFO, men vår sønn har gått der i et år nå og skal fortsette. På vår skole går 85-90% av alle barn i første klasse på SFO. Da sier det seg selv at det er kjipt å ikke få være på SFO tenker jeg. Der er jo alle vennene! I tillegg har vi en veldig god SFO på vår skole så det har jo også mye å si.  Det er på SFO sosialisering med både klassen, trinnet og resten av skolen skjer og skolen har hele tiden oppfordret alle til å ha ungene på SFO på grunn av det sosiale ettersom omtrent alle er på SFO etter skoletid. Jeg vet ikke hvor lenge vår skal gå på SFO, men jeg tenker at det blir nok frem til vi ser det heller blir mer vanlig å bli med hverandre hjem/være hjemme alene/møtes alene på ettermiddagene uten den store foreldreplanleggingen (ungene i klassen bor veldig spredd nå).

Ellers er det bare å ta det med ro. Skolen har god rutine på å ta i mot førsteklassinger. Vi var sååå nervøse og spente før skolestart i fjor, men etter et år på skolen kunne vi ikke vært fornøyd. Det er bare mye å glede seg til!

Anonymkode: d943b...892

Skrevet (endret)

Sistema matbokser er de absolutt beste (kjøpes på bl.a. Kitchn, XXL og flere nettbutikker). Tåler vaskemaskin og ser like fine ut etter flere år. Og så finnes det så utrolig mange ulike typer og størrelser, alt etter hvilke behov man har. Våre har hver sin farge og tre ulike typer bokser (lunch cube, sandwich box og lunch plus) i fargen sin. Av drikkeflasker bruker vi Contigo Rush (finnes på bl.a. Obs). Holdbare flasker som ikke lekker.

Våre har heller ikke behov for SFO, men vi har valgt det likevel pga det sosiale. De har gått tre dager i uken. Eldste begynner i fjerde klasse nå og enn så lenge skal bestevennene hans ha SFO videre så da fortsetter han også og så vurderer vi fortløpende om han vil være der og har venner som fortsatt går der. Og så har vi i tillegg en skolestarter til høsten som hadde sin andre SFO-dag i dag. :)

Det beste rådet jeg kan gi er å slappe av. Vi foreldre bekymrer oss mye mer enn barna gjør og ingenting av det vi bekymrer oss over ender opp med å bli et problem.  Nå som vi er erfarne skolebarnforeldre ser jeg hvor flinke de ansatte på skolen er. Hvordan de ser barna, ivaretar der behov, passer på det sosiale, hvordan de takler alle slags problemer. Stol på dem. :) Og lykke til. Det er så fint å ha skolebarn. En helt ny verden som det er så fint å ta del i og se hvordan de mestrer.

Endret av Arkana
Gjest Magnifiq
Skrevet

Enig med Arkana om matboks. Sistema er vi veldig fornøyde med.

Ang SFO, vår sluttet til jul i andre klasse. Tipper 3/4 hadde sluttet når tredjeklasse startet.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar🤗 Sistema matboks har jeg faktisk kjøpt når der var tilbud så det var godt å høre at den kommer høyt anbefalt. Contigo flaske har vi og kjøpt, håper den holder mer tett en Camelback sine.😮

Men bokbind er det noe man trenger mye av? Er usikker på hvor mange bøker de får... Og det lureste er vel å kjøpe gjennomsiktig så de kan se bøkene og ikke disse med Vaiana og Spiderman på, selv om kanskje de er de kuleste.

Anonymkode: 09fbc...03f

AnonymBruker
Skrevet

Hun har flere matbokser (blandt annet fra Blafre og Sistema). Drikkeflasker fra Contigo - ble ikke så mye brukt da alle barna fikk egne kopper merket med navn.

Hun gikk på SFO ut 1.klasse og sluttet ved skoleferien i år. Da hadde flere i klassen allerede sluttet på SFO

Bokbind har vi bare brukt gråpapir og så fikk hun velge noen klistremerker å sette på. De bruker ipad i alle fag så det var kun 2 bøker å sette bind på :)

Anonymkode: ab228...8ff

AnonymBruker
Skrevet

Ang matboks og flaske så er det viktigste at de er enkle å åpne/lukke selv for barnet, og at flasken er lett å drikke av. Og at de tåler en støyt. Generelt er det greit å huske at barnet nå må klare ting selv. Har barnet sko med knyting så må det klare å knyte lissene selv osv.

SFO er viktig i første klasse for det sosiale, for å bli kjent og ikke gå glipp av mye av det sosiale. Etter det så kan man jo se an behovet. Her går nesten alle barna fulltid på SFO ut 2. klasse, og så slutter flere og flere i løpet av 3. klasse.

Et tips: pass på at barnet er selvstendig ved dobesøk! Og trygg på det. Skulle trodd det var en selvfølge, men det er mye grising på doene og mange barn tør knapt gå på do på skolen/SFO. Har ofte lurt på hva folk gjør hjemme når man ser hvordan det blir på de doene....:overrasket:

Anonymkode: f6fca...1b2

Skrevet (endret)

Vi har prøvd Camelbak også, men de lekker etterhvert samt at de tygger ihjel tuten. Det fine med Contigo er at man må holde inne knappen for å drikke slik at den lukker seg automatisk uten at man trenger å gjøre noe. Ingen risiko for at man slenger en åpen flaske rett i sekken som så lekker. *btdt* Her bruker de flaskene mye. De drikker jevnt i løpet av dagen og flaskene er dessuten med hver gang de har uteskole, drar på tur osv. 

Når det gjelder bokbind kjøper vi bare det de har hatt lyst på og så klistrer vi et stort hvitt klistremerke på og skriver fag og navn + klasse. I år tester vi ut tøybokbind. Genialt med noe som er både miljøvennlig (kan gjenbrukes og er i tillegg vaskbart) og i tillegg superenkelt å ta på. Det er ikke så mange bøker å sette bokbind på her, maks 2-3. Førsteklassingene får eget nettbrett og fra tredje klasse får de egen PC, men dette varierer jo fra skole til skole.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...