Gå til innhold

Hvorfor går tunge personer raskere ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at tunge personer går raskere ned i vekt egentlig? 

Jeg har en venninne som veier 110 kg. Når hun begynte å slanke seg rant kiloene bare av. Den første uka 4 kilo! Den andre uka 3 kg. Den tredje uka 3 kilo til. Det var bare en liten POFF så var hun under 100 kg på tre små uker. Det gikk så klart senere og senere jo slankere hun ble, men hva er grunnen til dette? Mer å ta av, skjønner det, men det er vel ikke ensbetydende med at det går fort?

Anonymkode: a00d8...e50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Mer og ta av 

2. Kroppen bruker mer energi enn en kropp i god form. Når man veier 110kg er alt tyngre for musklene, i tillegg til at de gjerne er dårligere trent = musklene trenger mye mer energi for å utføre øvelser og man går fort ned i vekt. 

Etter hvert som kroppen blir sterkere o det blir mindre fett å ta av vil vektnedgangen bremse kraftig opp

Anonymkode: 1d396...e0e

• Liker 3
Skrevet

Desto høyere vekt man har, desto høyere forbrenning har man også. Nå har du ikke forklart hva venninnen din gjorde nøyaktig, men jeg mistenker at hun har overdrevet kaloriunderskuddet sitt og derfor rast ned i vekt. Hvis det er tilfellet, kommer hun til å møte på veggen snart, da kroppen tilpasser seg inntaket og nedjusterer forbrenningen hennes. Det er derfor det er viktig å gjøre det gradvis og tenke langsiktig, for ellers kan du risikere å stagnere fullstendig.

Et annet faktum er vannretensjon. Når man dropper vekt, er det vanlig å miste en hel del vann de første ukene. Selv gikk jeg fra 93 til 85 kg på rundt 2 uker forrige cut, og der var mesteparten av årsaken et stort tap av vannvekt. I tillegg kan hun, forutsatt at hun har overdrevet underskuddet, ha mistet en noe muskelmasse. Helt vanlig og egentlig uunngåelig i underskudd, i alle fall over tid.

Det er altså ikke bare fett venninnen din har kvittet seg med :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg på seks uker nå, startvekt 120. Har trent masse synes jeg selv, har vært ganske inaktiv lenge (bare gåturer i normalt tempo), men nå har jeg drevet en del kondisjon pluss sit ups osv hjemme. Har vært flink med maten i uka, og spist en pose maarud nachos med ost og en boks dugg mørk sjokoladeis hver lørdag. En dag må nok jeg også kutte godtet, men foreløpig går det greit. Min største utfordring er å "tåle" sult i hverdagen, eller finne mat som jeg blir mett av, og det over litt tid. Har fått dilla på linser.

Anonymkode: b1319...6c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...