Gå til innhold

Studentbudsjett - hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem forsikringer! Man MÅ ha innboforsikring, og bør ha uføre og skade/ulykkeforsikring. Utrolig kjipt å være utsatt for en ulykke som gjør deg ufør, og kun ha stipend som grunnlag for videre inntekt. 

Anonymkode: fed58...911

Det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

Har du ikke jobbet om sommeren og i andre ferier?

Nei, jeg som mange andre har ikke greid å få sommerjobb, da det er veldig mange søkere og svært få jobber :( Virker som om det kun er de som har familie og folk de kjenner som får de få jobbene som er. Har heller ikke utdannelse (derfor jeg skal studere så klart) og lite erfaring.

Anonymkode: 361b1...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hurepoix skrev:

Lever man på et slikt budsjett har man vel ikke noe av verdi å forsikre. Bedre å spare de pengene og kjøpe nytt for egne midler om noe går i stykker. Reiseforsikring kan vel være mer interessant, da den også dekker daglig reise til og fra studiested.

Selv om alt du eier er "verdiløst" koster det mye hvis du en dag er nødt til å erstatte alt. Selv om du handler brukt.

En annen ting som bør undersøkes er om foreldres forsikring også dekker studenter på hybel.

Uføre- og skadeforsikring er veldig viktig. Blir du syk eller skadet før du har fått jobb får du i beste fall ung ufør, kanskje bare minstesats. Og uføreforsikringen er billigere jo yngre og friskere du er, så for studenter trenger det ikke være så forferdelig dyrt. (Og du kan beholde den frem til pensjonsalderen, så du trenger ikke søke om uføreforsikring som middelaldrende med livsstilssykdommer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiMa skrev:

Selv om alt du eier er "verdiløst" koster det mye hvis du en dag er nødt til å erstatte alt. Selv om du handler brukt.

En annen ting som bør undersøkes er om foreldres forsikring også dekker studenter på hybel.

Uføre- og skadeforsikring er veldig viktig. Blir du syk eller skadet før du har fått jobb får du i beste fall ung ufør, kanskje bare minstesats. Og uføreforsikringen er billigere jo yngre og friskere du er, så for studenter trenger det ikke være så forferdelig dyrt. (Og du kan beholde den frem til pensjonsalderen, så du trenger ikke søke om uføreforsikring som middelaldrende med livsstilssykdommer.)

Ja i mitt tilfelle hadde moren min forsikring på meg fram til jeg fylte 20 år.

Anonymkode: 091b3...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja i mitt tilfelle hadde moren min forsikring på meg fram til jeg fylte 20 år.

Anonymkode: 091b3...b7a

Greit å sjekke, ingen vits i å betale dobbelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mange it-studier trenger man laptop til minst 7500 ja. 

Og heller kjøpe en bra laptop til 6000, enn en ræva til 3000 som blir treg ette 12 mndr og må byttes etter to år. Kjøper man kvalitet varer det, og man kan bytte deler etterhvert. 7500 for en laptop idag tilsvarer vel en ok laptop for tre år siden til 3000. Dette er blant annet pga kursen. Feks. en mobil idag til 8000 er samme "verdi" som en mobil til 5000 for noen få år siden. 

Anonymkode: 4017d...f09

Nå snakket jeg ikke om IT-studier, men mer generelt. Å kjøpe elektroniske artikler til 7000 - 8000 kroner er ikke noe som en kan forvente å få plass til om alt man lever på er pengene fra Lånekassen. Om en får plass til det i budsjettet er jo det bra, men det jeg mener var mer at man kan ikke klage over at man er ny student og at Lånekassepengene ikke gir rom for å bruke såpass høye summer på en data. På eksamen kan man heller bruke låne-pc, og de aller fleste universitet har vel datarom med stasjonære pc-er en kan ta i bruk. Om en bare er en "vanlig" student nøyer det seg virkelig med noe en kan ha word på om det står mellom å kjøpe seg data og å f.eks. låne penger av andre slik at en kan få betalt depositum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Nå snakket jeg ikke om IT-studier, men mer generelt. Å kjøpe elektroniske artikler til 7000 - 8000 kroner er ikke noe som en kan forvente å få plass til om alt man lever på er pengene fra Lånekassen. Om en får plass til det i budsjettet er jo det bra, men det jeg mener var mer at man kan ikke klage over at man er ny student og at Lånekassepengene ikke gir rom for å bruke såpass høye summer på en data. På eksamen kan man heller bruke låne-pc, og de aller fleste universitet har vel datarom med stasjonære pc-er en kan ta i bruk. Om en bare er en "vanlig" student nøyer det seg virkelig med noe en kan ha word på om det står mellom å kjøpe seg data og å f.eks. låne penger av andre slik at en kan få betalt depositum.

Det er vel ingen som klager? 

Det var meg som skal kjøpe pc til ca 7500 og har lånt en del penger til depositum, og som sagt har ikke skolen en pc man kan låne, hverken til forelesninger eller til eksamen, dersom de hadde det hadde jeg benyttet meg av det tilbudet. De har datarom, men det hjelper ikke når det bare er enkelte øvinger som skal foregå der. (Jeg sendte mail til skolen og spurte om dette med laptop, og fikk beskjed om at man må ha egen + anbefalte minstekrav).

Det er helt klart mange studenter som kjøper pcer som er mye kraftigere enn det de må ha, men føler virkelig ikke at jeg "unner meg luksus" ved å velge den billigste laptopen innenfor minstekravene.

Anonymkode: 361b1...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du tenkt å ta pengene fra når du må på legevakta? Slites aldri sokkene og skoene dine ut? Hva skjer hvis mobilen eller PCen din går dukken? Gir du aldri julegave til foreldrene dine eller til bestemor? Har du tenkt å komme tomhendt hvis du blir bedt i bryllup? Hva hvis du plutselig trenger (nye) briller eller må til tannlegen? 

Hvis du ikke har en plan for slike ting i det budsjettet du har, bør du sørge for å ha litt større slingringsmonn eller en buffer å ta av. 

Anonymkode: eae0e...c12

Er ikke ts, men enig i at man må ha noe igjen til uforutsette utgifter. 

Julegaver derimot er tull, og bryllup er heller ikke obligatorisk. Sa selv nei til å komme i bryllup. Grunnen hadde de ikke noe med. Hadde ingenting med penger å gjøre heller. Hadde rett og slett ikke lyst, fordi jeg synes sånt er kjedelig.

Tror mange sliter unødvendig, fordi de tror man må ditt og datt. Man må ingenting. Det er lov å ikke kjøpe gaver til hverandre. Julehandel er bare stress, og mange ender opp med å bytte det de ikke vil ha. Kun butikkene som kommer godt utav denne julehandelen.

Anonymkode: 5e9f0...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som klager? 

Det var meg som skal kjøpe pc til ca 7500 og har lånt en del penger til depositum, og som sagt har ikke skolen en pc man kan låne, hverken til forelesninger eller til eksamen, dersom de hadde det hadde jeg benyttet meg av det tilbudet. De har datarom, men det hjelper ikke når det bare er enkelte øvinger som skal foregå der. (Jeg sendte mail til skolen og spurte om dette med laptop, og fikk beskjed om at man må ha egen + anbefalte minstekrav).

Det er helt klart mange studenter som kjøper pcer som er mye kraftigere enn det de må ha, men føler virkelig ikke at jeg "unner meg luksus" ved å velge den billigste laptopen innenfor minstekravene.

Anonymkode: 361b1...0e3

Ja, det var i alle fall slik jeg oppfattet det da du brukte datautgiften til å poengere at det går "ekstra mye penger for førsteårsstudenter". Det gjør jo det - ting en trenger til hybelen etc (slik du også nevnte selv) - men de aller færreste kjøper seg ny datamaskin når de skal begynne å studere, slik at det er ikke en av de utgiftene jeg ville ha tatt med i vanlige-utgifter-for-nye-studenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da missforstod vi hverandre, klager ikke - gleder meg til å få min første laptop og har ingen problem med å låne litt ekstra penger nå i starten, pcn har jeg jo gjennom hele studiet så det blir nok det beste kjøpet for min del :) Dersom jeg ikke måtte ha ny laptop nå hadde de pengene gått til depositum så klart.

Anonymkode: 361b1...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiMa skrev:

Selv om alt du eier er "verdiløst" koster det mye hvis du en dag er nødt til å erstatte alt. Selv om du handler brukt.

Man bør alltid ha så mye på bufferkontoen at man kan erstatte det nødvendigste i hverdagen. Ser at Innbo Ung hos Gensidige koster 120 i måneden, 1440 i året. Avstår man fra å betale for noe slikt har man raskt bygget seg opp en grei bufferkonto, med penger man faktisk har til odel og eie i stedet for å bruke dem på å avverge en fare det er mikroskopisk sjanse for at skal inntreffe. Det slår meg at boligforsikring - for en hel bolig til flere millioner - ikke er så mye dyrere enn en innboforsikring for noen skarve eiendeler til maks et par titusen. Ingen tvil om at unge som lever fra hånd til munn med innboforsikring for trusene sine subsidierer boligforsikring for folk med millionverdier, selv om innboforsikringer for unge sikkert har høye premier pga. høy svindelrate.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hurepoix skrev:

Man bør alltid ha så mye på bufferkontoen at man kan erstatte det nødvendigste i hverdagen. Ser at Innbo Ung hos Gensidige koster 120 i måneden, 1440 i året. Avstår man fra å betale for noe slikt har man raskt bygget seg opp en grei bufferkonto, med penger man faktisk har til odel og eie i stedet for å bruke dem på å avverge en fare det er mikroskopisk sjanse for at skal inntreffe. Det slår meg at boligforsikring - for en hel bolig til flere millioner - ikke er så mye dyrere enn en innboforsikring for noen skarve eiendeler til maks et par titusen. Ingen tvil om at unge som lever fra hånd til munn med innboforsikring for trusene sine subsidierer boligforsikring for folk med millionverdier, selv om innboforsikringer for unge sikkert har høye premier pga. høy svindelrate.

Det er viktig å ha en buffer ja, men tror virkelig du mangler forståelse for hvor mye ting koster når det må erstattes etter en brann feks. 1500kr i buffer i året er ingenting, 1500kr i forsikring er mye. 

Du forsikrer pc, mobil, møbler, klær, sportsutstyr, osv osv. Det skal ikke mange klesplagg til før man når en god del tusenlapper. Med mobil til gjerne 5000kr, pc til 5000-8000kr, klær til 10000kr så blir summen stor etterhvert. 

4-5 bukser =2000-4000kr,

10 tskjorter =1500-2500kr,

5 genser = 1500-3000kr, 

Undertøy = 1000-2000 kr (spesielt hvis man har behov for Bh)

Du ser gjerne ikke verdiene i ditt kleskap nå, men den dagen du står uten noe så ser du hvor mye det egentlig koster. 

Man mister heller ikke denne forsikringen når man flytter, og kan lett ta den med seg til andre boliger eller andre banker.

Anonymkode: fed58...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hurepoix skrev:

Man bør alltid ha så mye på bufferkontoen at man kan erstatte det nødvendigste i hverdagen. Ser at Innbo Ung hos Gensidige koster 120 i måneden, 1440 i året. Avstår man fra å betale for noe slikt har man raskt bygget seg opp en grei bufferkonto, med penger man faktisk har til odel og eie i stedet for å bruke dem på å avverge en fare det er mikroskopisk sjanse for at skal inntreffe. Det slår meg at boligforsikring - for en hel bolig til flere millioner - ikke er så mye dyrere enn en innboforsikring for noen skarve eiendeler til maks et par titusen. Ingen tvil om at unge som lever fra hånd til munn med innboforsikring for trusene sine subsidierer boligforsikring for folk med millionverdier, selv om innboforsikringer for unge sikkert har høye premier pga. høy svindelrate.

"Raskt bygget seg opp en grei bufferkonto" 1440 kroner er langt unna en bufferkonto. Det er langt fra nok til å erstatte selv det mest nødvendige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å ha en buffer ja, men tror virkelig du mangler forståelse for hvor mye ting koster når det må erstattes etter en brann feks. 1500kr i buffer i året er ingenting, 1500kr i forsikring er mye. 

Du forsikrer pc, mobil, møbler, klær, sportsutstyr, osv osv. Det skal ikke mange klesplagg til før man når en god del tusenlapper. Med mobil til gjerne 5000kr, pc til 5000-8000kr, klær til 10000kr så blir summen stor etterhvert. 

4-5 bukser =2000-4000kr,

10 tskjorter =1500-2500kr,

5 genser = 1500-3000kr, 

Undertøy = 1000-2000 kr (spesielt hvis man har behov for Bh)

Du ser gjerne ikke verdiene i ditt kleskap nå, men den dagen du står uten noe så ser du hvor mye det egentlig koster. 

Man mister heller ikke denne forsikringen når man flytter, og kan lett ta den med seg til andre boliger eller andre banker.

Anonymkode: fed58...911

Har alle tingene dine brunnet opp i en brann (noe som omtrent er like sannsynlig som at man vinner i lotto, hvis man i tillegg også kaster bort penger på slikt) trenger man jo ikke å gå ut og kjøpe alt nytt, om man ikke har forsikring. Da kjøper man det aller nødvendigste, gjerne brukt, tar imot alt man kan få fra venner og familie og går rundt i retro filler ett år mens man sparer opp penger til å erstatte skaden. Sportsutstyr bør være det siste man tenker på!

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til forsikringer, iallefall ikke før jeg får deltidsjobb. Om alt jeg eier forsvinner i en brann får jeg skaffe på finn under gies bort :overrasket:

Anonymkode: 361b1...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hurepoix skrev:

Ser at Innbo Ung hos Gensidige koster 120 i måneden, 1440 i året. 

Attehæ? Jeg har Ung I Norge-forsikring via Eika og betaler 160 kr/mnd, men det gjelder for folk opptil 26 år. Det inkluderer innboforsikring og reise/ulykkesforsikring. Her får jeg erstatningssum for opptil 500 000 kr på innbo, og selv om jeg ikke har så mye i økonomisk verdi har alt jeg eier likevel bruksverdi. Og det er godt å tenke at jeg slipper å punge ut fra egen lomme dersom alt jeg eide skulle forsvinne ved skade, brann eller tyveri. Ser ikke bort ifra at det fort kunne bli mellom 10 000 - 30 000 kr for å erstatte alt det jeg hadde. Sist men ikke minst kan det bli en stor psykisk belastning å bli utsatt for å miste alt av gjenstander, så se for deg å måtte I tillegg stå alene med økonomisk ansvar og måtte bli veldig avhengig av hjelp fra familie og venner (noe som ikke er verdens undergang, men det er nok en ydmykende og påtrengende belastning som man kunne spare seg for med innboforsikring).

Nå lever jeg litt på kanten da jeg droppet valgfri forsikring på PC (det har jo bruksverdi til tross for at den er 4-5 år gammel), men "sparer" 30 kr/mnd på det...

Anonymkode: 091b3...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mens jeg har if start - 119 kr i mnd, og er innbo, ulykke og reiseforsikring. Tror den omfatter tyveri av PC og sykkel også.

Anonymkode: 57e63...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å ha en buffer ja, men tror virkelig du mangler forståelse for hvor mye ting koster når det må erstattes etter en brann feks. 1500kr i buffer i året er ingenting, 1500kr i forsikring er mye. 

Du forsikrer pc, mobil, møbler, klær, sportsutstyr, osv osv. Det skal ikke mange klesplagg til før man når en god del tusenlapper. Med mobil til gjerne 5000kr, pc til 5000-8000kr, klær til 10000kr så blir summen stor etterhvert. 

4-5 bukser =2000-4000kr,

10 tskjorter =1500-2500kr,

5 genser = 1500-3000kr, 

Undertøy = 1000-2000 kr (spesielt hvis man har behov for Bh)

Du ser gjerne ikke verdiene i ditt kleskap nå, men den dagen du står uten noe så ser du hvor mye det egentlig koster. 

Man mister heller ikke denne forsikringen når man flytter, og kan lett ta den med seg til andre boliger eller andre banker.

Anonymkode: fed58...911

En ting dere som ikke har opplevd å miste alt forstår, er at du først må ut og kjøpe "kriseting". Tannbørste, toalettsaker, undertøy og det som er mulig å finne av klær for å ha klær på kroppen. I tillegg bor dere midlertidig, på hotell en krisebolig el. 

Det tar tid å få ting/penger fra forsikringen. Å ha penger på konto er da noe som gjør det traumatiske mindre ille. Det er og uendleig mye jobb å dokumentere hva man har hatt, finne priser på gjenanskaffelsesting av tilsvarende det man har hatt osv. I tillegg er man søvnløs, traumatisert og i påvakt modus for at det skal skje en ny ulykke. 

Å da være nesten tom for penger i tillegg gjør katastrofen større. 

Anonymkode: bb2f4...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...