Gå til innhold

Perm fra skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finner ikke noe info på skolens hjemmeside, kansje dere vet?:)

ønsker en sensommer/ typ sen september tur til syden.. men har en som starter i 1 klasse nå. Om jeg søker han en uke ut av skolen, hva vil sansynlig svar bli?  Er så dumt om jeg tar ut ferie selv, og så får ikke han😖 Og tar det lang tid å få svar på slike søknader?

Anonymkode: 976a0...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor i landet du bor og hvilke føringer den skolen har. Skolen der min datter går får fri, men vet om barn i Oslo som ikke fikk fri en dag i forbindelse med ei lang helg til familien i nord.. Så ville ringt skolen. De fleste rektorer har begynt på jobb denne uka :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke noe info på skolens hjemmeside, kansje dere vet?:)

ønsker en sensommer/ typ sen september tur til syden.. men har en som starter i 1 klasse nå. Om jeg søker han en uke ut av skolen, hva vil sansynlig svar bli?  Er så dumt om jeg tar ut ferie selv, og så får ikke han😖 Og tar det lang tid å få svar på slike søknader?

Når barn har begynt på skolen så er meningen at de skal være på skolen og at foreldrene støtter opp om god moral mht å ta skolen seriøst. Det er i barneårene det grunnleggende legges. Hvordan vil det se ut om han senere tenker det ikke er så farlig med fravær fra skole, universitet eller arbeid? 

Dette sagt og skrevet, noen skoler og kommuner gir avslag på overnevnte grunn lag uten riskusjon, andre vurderer og er ikke like restriktive. Politikerne har og vært klare på at skolene skal avslå søknader om ferie utenom skolens ferie. 

Anonymkode: 54e40...6f9

• Liker 16
Skrevet

Man tar ikke ut en førsteklassing i september! Det gjør man bare ikke, og jeg håper virkelig at rektor har vett på å si nei. Hva du har lyst til er revnende likegyldig, barnet ditt har ikke ferie. Legg det til skoleferien, det er da barnet ditt har fri fra jobben. 

Hilsen læreren. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det der er en uting. En tar IKKE barn utav skolen og spesielt ikke en førsteklassing, for å dra på ferie. 

Ferieturer tar man når barna har fri fra skolen.

Anonymkode: 6141a...d7e

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener det er en uting å ta barn ut av skolen for ferier, og jeg håper de blir enda strengere på dette. Det er jo ingen som har så mye fri som skolebarna og da skulle det vel være mulig å forholde seg til skoleruta når man skal på ferie. 

Når det er sagt så føler jeg de fleste får innvilget ferier i hytt og pine så det er jo bare å søke, men regner med du forstår at barnet ditt lett kan falle ut av det sosiale når du velger å ta han fri rett etter ferien.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg nesten er overrasket over at duni det hele tatt vurderer å ta en førsteklassing fri. Det er nå all den viktige sosialiseringen, den grunnleggende lese og skriveopplæringen skjer. En uke for et så lite barn er mye, og jeg hadde latt mitt barn blitt fratatt muligheten til øke sine sosiale kompetanse og faglege utvikling fordi mor ikke ønsker ferie jmf skoleruta. Dette er snakk om en førsteklassing, kunne vært lettere å argumentere for at en mellomstrinnselev, men en 1. og 10. Klassinger forholde seg til skolenruta. Punktum.

Anonymkode: c2bef...e1e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En 1.klassing som tas ut av skolen i september vil gå glipp av mye sosialt som er viktig! 

Anonymkode: 0af1a...da1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da får vi legge fra oss den tanken skjønner jeg😉 Han har startet sfo, og kjenner mange av barna i klassen. Er også alene og har ikke råd til å dra i fellesferie- derfor denne tanken. Men takk for at dere satt feriebeina ned på jorden igjen 😬

AnonymBruker
Skrevet

Skoleruten pleier å legges ut på kommunens nettsider i god tid, da kan du bestille tur med en gang den kommer ut, bli ikke så dyrt som å bestille nå for høstferien. Jeg skal på ferie med en venninne som er lærer og vi skal reise i høstferien, dette ble bestemt i mars, så det er mulig å få infoen tidlig. 

Anonymkode: aa80a...6c6

• Liker 1
Skrevet

Hva med å reise i høstferien da?

• Liker 1
Skrevet

Reglene for innvilging av permisjoner varierer fra kommune til kommune. Hos oss får man greit permisjon til en uke om man ikke gjør det ofte. Men er enig med de andre at å ta en førsteklassing ut av skolen en hel uke på høsten ikke er lurt. Den første tida på skolen er veldig viktig. Hvis dere ikke har råd til å dra i høstferien så kan du kanskje prøve å få til noe til våren i forbindelse med fridagene i mai feks? De fleste skoler har stengt dagen etter himmelpretten feks, så om man reiser den uka trenger man bare ta fri ungene 3 dager (har selv gjort dette en gang).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er lett å være etterpåklok. Men dette burde du tenkt på før.
Det er langt enklere å ta fri en uke fra barnehagen enn en uke fra skolen.

Har dere ikke råd til å reise i skolens ferier, kunne dere reist før skolen startet sin sommerferie, mens barnet fortsatt var barnehagebarn.

Neste år får dere planlegge i god tid, så vil dere antagelig kunne få en tur i høstferien til en rimelig penge.

Anonymkode: 8c992...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å venne seg til å planlegge etter skoleruta. Vi har alltid øynene åpne og ser etter salg på flybilletter i høstferien, leier feriehus i syden av familier i tyskland og nederland der den norske høstferien er "lavsesong", og man sparer endel på det.

Når det er sagt er det alltid noen som ikke bryr seg og tar barna ut år etter år i ferie i f.eks. september i min datters klasse. og de får innvilget søknadene sine på vår skole. Jeg kjenner mannen til læreren, og er venn med henne på facebook. Og når hun, klassens lærer, er i syden/på storbytur i absolutt ALLE planleggingsdager (når vi må ta fri for å være hjemme med barna våre) skulle det egentlig bare mangle....

Jeg er gift med en lærer selv, som vil gå foran med et godt eksempel, så her i huset er det uhørt å tenke på å dra på tur med barna i løpet av en skoleuke... :-)

Anonymkode: fdc41...c42

AnonymBruker
Skrevet

Ingen førsteklassinger har behov for ferie rett etter sommerferien. Da har de behov til å venne seg til skolehverdagen sammen med klassekameratene.

Anonymkode: c16df...7c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på GC en uke i november når mellomste gikk i første. Det ble godkjent av rektor, men vi måtte ha med norsk og matteboken. Det er eneste gangen vi har tatt ut, men vet om folk som tar ut barna bortimot hvert år. 

Anonymkode: a41b0...92f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt i alle fall, det er ikke akkurat såå hardt program i første klasse (var i alle fall ikke det før da.. kan jo ha forandret seg på noen år), man får mer ut av en uke i syden enn en uke i første klasse :fnise:

Anonymkode: 92f0a...a46

Skrevet

Som andre sier, det kommer an på hvor du bor. Her får man kun fri til å dra i begravelse til nær familie (altså, blir oldemor som bor på andre siden av landet 90 så får du ikke fri, men dauer hun dagen etter så får du fri).  Det eneste det gjør er at mange dropper å søke og drar likevel. 

Ville uansett ikke tatt barnet ut av skolen i september i 1. klasse, det er et tidspunkt hvor barnet trenger å bli vant til å være på skolen, bli kjent med alle og alt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at barn kun har skole 190 dager i et år på 365, er det ganske unødvendig å ta ut barna for å dra på ferie. Dessverre gjør fryktelig mange det. På vår skole snakker rektor om dette på alle høstens foreldremøter, og ber foreldrene la være å ta barna ut. At barn tas ut av skolen påvirker dem selv faglig og sosialt, og det gjør mye med ro og klassedynamikken for de andre elevene. Hos oss er rektor streng og ønsker ikke å gi tillatelse, men dessverre ender alle opp med å få dra fordi rektor ikke kan nekte det. Lærerne har fått beskjed om at vi ikke skal få medarbeid ifm ferieturer, men foreldre er ofte ute etter å få ukeplaner tidligere og vite hvilke sider ol. vi skal jobbe med på skolen. De har imidlertid 100% av ansvaret for å innhente opplysninger og få med riktige bøker selv. Merarbeid blir det dessverre uansett med eposter frem og tilbake, og at vi selvsagt ikke ønsker at barnet skal være to uker uten noe faglig opplegg.. Men det er noe å være bevisst på, foreldre til barn på alle klassetrinn! 

Anonymkode: 871d2...8f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt barn ut av skolen selv (godkjent fravær), forstår kostnadsproblematikken, men jeg ville aldri gjort det en mnd. etter skolestart i 1. klasse. Vent heller ett år, og spar penger, så kan dere ev. reise rundt høstferien neste år. Da har du god tid til å følge med på ev. tilbud som kommer.

Anonymkode: beb91...f55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...