Gå til innhold

Hvorfor løpe når båndet kommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Generell undring, lest at det er normalt, men tviler egt. 

Hunden min, av mindre rase, løper når jeg finner frem båndet. Det er en K9 sele så den er god og gnager ikke. Har prøvd annen sele, og samme regla. 

Mer ikke slem med han på tur, vil tro han har gode assosiasjoner. Får gjort sitt, luktet og gått i sitt eget tempo. 

Han går fort i stuen og tar en leke og går rundt bordet. Gjerne med ørene nede. 

Hvorfor? 

Anonymkode: a3463...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjemme leken først?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Forundret.. skrev:

Gjemme leken først?

Da går han bare i stua og går rundt bordet

Anonymkode: a3463...ccb

Skrevet

Noen hunder synes det er ubehagelig å ta på seg sele, selv om det ikke gnager. Noen liker bare ikke det å ta den på (f.eks det å få den tredd over hodet), mens andre ikke liker å ha på seg en sele, selv om den i seg selv ikke gnager.

Hvis hunden ikke drar i båndet, så kan du prøve halsbånd i stedet (så bredt som mulig så det når over flere nakkevirvler). Hvis hunden drar i bånd på tur, så ville jeg ikke gjort det. Det beste er å legge ned litt jobb med å få hunden til å trives med å ta på sele. Ha selen fremme inne og starte gradvis. Løfte den opp, godbit. Gjenta til du kan gjøre det uten at hunden gjemmer seg, men heller bare blir stående forventningsfullt og venter på godbit. Også jobbe seg gradvis nærmere.

En litt alternativ måte er å lære den håndtarget (ta frem hånda og belønn når hunden tar snuten på). Når hunden tar snuten på hånda di uten å nøle, så kan du begynne å flytte hånda litt lenger fra snuten sånn at hunden må oppsøke den. Når hunden kan det, så kan du løfte opp selen (belønne det mange ganger som forrige avsnitt til hunden synes det er greit) og så ta frem hånda på andre siden av halsåpningen. Sånn kan du lære hunden til å gå inn i selen av seg selv. Selvsagt belønne hver gang (spesielt i begynnelsen).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har flere ulike type seler til min hund. K9 sela liker han ikke, da rygger han og går tilbake inn i stua.
Som Tabris sier, så kan det være mange grunner til at hunden ikke liker sele. Kjenner til flere hunder som er redde for øra sine f.eks, så de vil ikke ha på seler som har liten halsåpning.

Tabris har allerede gitt deg treningsråd, så da er det ikke vits å gjenta :) Lykke til!

Anonymkode: 97544...e03

Gjest RIFF/LIFE
Skrevet (endret)

Hundene mine hater sele, bruker halsbånd. De har masse pels, så tenker at selen kanskje lugger. Har k-9 til mine pluss mange flere. De liker ikke å gå med de.

Endret av RIFF/LIFE
.
AnonymBruker
Skrevet

For min hund fungerer det med en step-in sele, da han ikke liker å få seler tredd over hodet.

Anonymkode: 9d49e...4ca

• Liker 1
Skrevet

Ene hunden setter seg ned foran meg og oppfører seg fint. Virker som han vet hva vi skal når selen tas på. Den andre leker nesten litt rundt. Holder seg rundt meg, men snur seg og løper rundt meg når selen skal på. 

Skrevet

Min raring gjør det hver gang, han syntes selen er ok, alle selene, han oppfører seg likt med halsbånd. Så fort det er på er det glemt og han løper til døra og er supergira. Ingen anelse hva han kaver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...