Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 jeg er student og trenger noen oppskrifter på mat som er rask å lage, billig og sunt. for mye å forlange? kan sies at jeg er ikke særlig kresen
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Det finnes masse kokebøker som er for unge sulte kokker. Og så finner du masse ved å søke litt rundt her også
Gjest manic Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 varier spaghetti med : Ketchup Chilisaus Pesto Man blir litt uggen i magan de første ukene, men det går seg til!
Grooo Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Du finner masse fint hvis du søker litt her i forumet ja, og ellers kan du jo ta deg en tur på biblioteket å låne med deg en bok eller to. Det finnes mange fine kokebøker for ungdom/studenter/"fattige"!
Gjest the imp Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Frossen seiblokk er billig og kan varieres. Vend seien i mel, salt og pepper og steik den. Serveres med poteter og f.eks raspet gulrot og kålrot. Eller den kan brukes i fiskegryte: Fiskegryte Til 3 personer 300-400 gram seifilet 125 g babygulrøtter evt. Gulrøtter en halv paprika en halv løk en fersk chilli en boks grovhakkede tomater et lite glass tomatpure 2 fedd hvitløk evt. soltørkede tomater Blank løken i smør, i en kjele. Hiv oppi gulrøttene og ett fedd hvitløk, og la det surre litt med løken. Ha i fisk og paprika, og la det hele surre litt noen minutter før du har oppi chili, grovhakkede tomater og tomatpure. La det koke i 15-20 minutter. Ha i resten av hvitløken mot slutten. Smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Serveres med ris. Oppskriften er litt stor fordi jeg har en samboer, men den kan jo fint kuttes ned litt, eller fryses ned. Seifilet i tomatsaus Seifilet En boks tomater (knuste, hele må moses litt først) Olivenolje Oliven (svarte, hvis du liker) Hvitløksfedd, to-tre stk. (kommer an på hvor mye du liker) Oregano, basilikum og andre friske urter etter ønske 1 sjalottlauk Surr sjalottløk i olivenolje, tilsett tomater og alt det andre og la det småkoke, krydre etter smak. Hvitløksfeddene skal være hele. Poenget er å få en litt syrlig tomatsaus, altså ikke sånt søtt tomatpurè-aktig. Sausen putres i ti minutter ca. I langpanne heller man litt mer olivenolje, legger seifiletene i bunnen (disse kan med fordel saltes litt), hell tomatsaus over og sett inn i ovn på 200 grader +. Nå opererer jeg aldri med korrekte menger eller tid, men ca. 20 minutt avhengig av filettykkelse skulle være nok. Husk at fisken ikke skal svømme totalt i saus, men det er lurt å være generøs slik at den ikke blir tørr og kjedelig. Godt med hvitvin og hvitt brød! Pasta kan man variere nesten i det uendelige, det samme kan nudler. Kok nudler og fres litt grønnsaker til. Kjøper du inn kjøtt så del det opp og frys ned i porsjoner. Svinekoteletter er som regel ikke fryktelig dyrt og kan varieres masse. F.eks vendes i egg og en blanding av brødrasp, salt og pepper, evt. annet krydder du liker. Brunes i steikepanne, hell over 1/2 - 1 dl vann når den har blitt brun og legg på lokk. Da får du helt grei sjy til maten. Server med ris og kanskje litt grønnsaker. På Rema har de frossen fjellørret, koster ca 13 kr pr stk. Vet ikke om du regner det som billig eller dyrt, men du får en sunn middag til litt i underkant av 20 kr pr pers da, og det er ikke verst. Fjellørreten kan du steike i ovnen. Skjær av halen og hodet, fyll den med f.eks hvitløk, urter, salt og pepper og drypp noen sitrondråper i før du pakker den inn i aluminiumsfolie. Steikes i ca et kvarter.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 Kan man ikke spise vanlig mat selv om man er student? Det gjør i alle fall jeg. Vanlig husmannskost er da ikke spesielt dyrt eller vanskelig å lage!
Gjest the imp Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Vel, i blant har man virkelig dårlig råd som student. Bodde en stund i en rådyr leilighet, uten jobb. Da levde man på sparebluss og måtte prøve å finne svært billig mat som f.eks seiblokk, pasta, nudler etc.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 Jeg eier egen leilighet og betaler ganske mye i mnd, men ordentlig mat tar jeg meg råd til
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 Hvis du spiser bare pasta og nudler med smakstilsetning (ala ketchup) i lengre tid, risikerer du bare å bli katastrofalt feilernært, med de konsekvenser det fører med seg. Da er det lurere å droppe den turen på byen, eller den shoppingrunden, hvis det er det som skal til for å få spist skikkelig mat.
liv Skrevet 12. januar 2005 #12 Skrevet 12. januar 2005 4 ostesnizler på rema til 22 kr! gode er de også..
Gjest the imp Skrevet 12. januar 2005 #13 Skrevet 12. januar 2005 Jeg eier egen leilighet og betaler ganske mye i mnd, men ordentlig mat tar jeg meg råd til Vi tok oss også råd til skikkelig mat. Gikk mye i de tipsene jeg nevnte, det er utrolig hvor mye sunn mat som faktisk blir billig. Men når man har knappe 1000-1200 kr i måneden på 2 stk må man tenke virkelig billig, billig, billig. Dette var snakk om en leilighet samboeren min leide sammen med en del kamerater. Jeg flyttet inn der fordi det ble slutt mellom kjæresten min og meg. Husleia ble framstilt som relativt grei, det som ikke kom fram var at man i tillegg til strøm som kom i tillegg til husleia var at vi også måtte betale komunale avgifter (vann, nettleie, fyring etc, etc, etc) Vi bodde ikke der et år engang. Risengrynsgrøt er foresten også billig. En pakke grøtris koster ca 11 kr og holder til mange middager (Jeg kjøper Geisha på Rema). Melk har man som regel i kjøleskapet likevel. Godt og mettende. Fløyelsgrøt er også lettvint og billig. Omelett er vel ikke spesielt dyrt. Bruker du litt rester fra kjøleskapet oppi kan det bli en fin og mettende middag. (Grønnsaksrester, kjøttrester etc.) Stekt ris er også billig. Har du igjen ris fra middager tidligere i uka, hiver du den i panna sammen med litt grønnsaker og kjøtt hvis du har, knekker et egg eller to over. Vips, rask og god middag. Pastasaus er ikke så dyrt hvis du bruker hermetiske tomater, enten skinnfrie eller grovhakkede. De koster 5-6 kr pr boks. Lager du til 1 person holder sannsynligvis sausen til 2 middager. Du kan ha den i kjøleskapet til dagen etter, eller fryse den ned hvis du ikke vil ha samme maten 2 dager på rad. Finhakk en løk, blank den, ha i en boks tomater, kanskje litt hvitløk hvis du liker det, krydre med salt og pepper, la det koke 10 min og du har en finfin pastasaus.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #14 Skrevet 12. januar 2005 takk the imp for den der fiskegryte oppskriften. den tror jeg jaggu meg jeg skal prøve på.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #15 Skrevet 15. januar 2005 Har en god oppskrift på Makaroni grateng som jeg fikk fra wenches kjøkken på Tv 2 for en stund siden. Makaroni al Forno ca 300g makaroni 4ss hvetemel 8dl melk ca 5dl revet ost 1 1/2 ts salt pepper 3 ss finstrimlet basilikum eller 1 1/2 ts tørket (jeg bruker tørket krydder basilikum etter smak, gjerne med litt provence krydder også) 1 pakke cherrytomat (her bruker jeg 2 vanlige tomater, billigere og like godt!) Kok makaronien etter anvisning på pakken. Visp ut melet i litt av melken i en kjele. Tilsett resten av melken og kok opp. Tilsett 4 1/2 dl av osten (en passe mengde, jeg måler aldri), salt,pepper og basilikum. Bland inn pastaen. Vend inn tomatene. Hell i ildfast form, dryss over (resten) av osten. Stek midt i ovnen 225 grader i 20 minutter. Server med brød og salat hvis ønskelig. Jeg bruker å la den hvile en stund, men det er ikke nødvendig for et godt resultat. Det geniale med retten er at du har restemiddag/lunsj i flere dager hvis du er alene. Smaker like godt kald som varm, lunsj som til middag. Hvis man er to holder den som regel i to dager. Man kan variere innholdet etter smak og behag, tilsette litt skinke, andre grønnsaker osv. Bare fantasien som setter grenser. Håper det smaker! :-)
Fat Sally Lee Skrevet 16. januar 2005 #16 Skrevet 16. januar 2005 En pose frosne grønnsaker (Lapskausblanding) Middagspølse i terninger To buljongterninger La småputre et øyeblikk. Voila!
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #18 Skrevet 16. januar 2005 Hjemmelaget lapskaus: Salte svineknoker, rotgrønnsaker og purre. Billig og veldig godt . Du kan lage en stor gryte og fryse ned i porsjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå