AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Litt rar overskrift, men saken er som følger: Jeg levde i flere år i et forhold med en mann som utsatte meg for fysisk, psykisk og seksuell vold. Folk rundt oss var klar over at forholdet ikke var bra, men ikke at det var så ille som det faktisk var. Mot slutten av forholdet eskalerte volden, og jeg anmeldte han og avsluttet relasjonen. Han ble dømt for ett tilfelle av fysisk vold og ett seksuelt overgrep, da det kun var disse isolerte hendelsene jeg hadde helt klare beviser for, og jeg valgte derfor ikke å anmelde mer enn dette. Jeg har i ettertid forklart vennene våre at dette er noe som har pågått gjennom flere år, noe de ikke har noen problemer med å tro på og vel selv også har mistenkt. Problemet for min del er at jeg opplever at ingen som kjenner oss begge har valgt å ta avstand fra denne mannen i etterkant av dommen, og det synes jeg er vanvittig vanskelig å forholde meg til. En av mine venninner sa rett ut at hun synes det var dårlig gjort av _meg_ å anmelde når forholdet allerede var over, for da kom han jo ikke til å gjøre det mer og da burde jeg bare la det ligge. De andre fortsetter å omgås han som de alltid har gjort, og på direkte spørsmål fra meg om hvordan de klarer det når de vet hva han har utsatt meg for, så får jeg høre at han har jo ikke gjort dem noe, så de ser ikke noen grunn til å avslutte vennskapet med han. Så lenge de ikke omgås han og meg samtidig så skjønner de ikke at jeg bryr meg om at de er sammen med han, for det påvirker jo ikke meg på noe vis. Men det gjør det jo: jeg føler at "hele verden" bagatelliserer det jeg har vært gjennom, og ikke bryr seg om at jeg kommer til å bære disse vonde opplevelsene med meg resten av livet. Et annet aspekt er jo at jeg ikke skjønner hvordan folk kan klare å skille helt mellom mannen og overgriperen, og si at de ikke har noen problemer å være venn med han, fordi han jo er snill mot dem. Jeg kunne aldri vært venn med et menneske som har behandlet andre på denne måten, men krever jeg for mye når jeg faktisk forventer at folk som kjenner oss begge tar avstand fra denne mannen? Det oppleves virkelig helt surrealistisk at jeg er den som må forsvare hvorfor jeg valgte å anmelde, og at ingen konfronterer han med hvorfor han har utsatt meg for det helvetet jeg har vært gjennom. Jeg må innrømme at jeg trodde at når dommen falt, så kom folk rundt oss endelig til å skjønne at dette faktisk har skjedd, og dermed støtte meg gjennom dette. At langt på vei det motsatte har skjedd, gjør meg så utrolig trist. Jeg vet at han er en kjekk og sjarmerende type, men det spiller da vel ingen rolle når han er en helt annen på kammerset? Det er ingen som har sagt at de tror han er uskyldig heller, så det kan neppe være det som er problemet. De synes rett og slett bare ikke det er så farlig det han har gjort. Enden på visa blir jo at jeg trekker meg bort fra vennene mine, for jeg føler ikke at jeg har noen støtte fra noen. Huff, vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje bare få høre om jeg er helt på villspor? Anonymkode: a6bf3...e45 7
Morten1 Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 "En av mine venninner sa rett ut at hun synes det var dårlig gjort av _meg_ å anmelde når forholdet allerede var over" Denne veninnen kan ikke være riktig skrudd sammen, hun må tro at volden bestod av en liten klapp på skulderen om hun sier slikt... 24
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 Du kan ikke kreve noe som helst av noe annet menneske. Med så mye meg og meg og atter meg som det innlegget ditt over har, så må en nesten lure på hva du tenker med. Anonymkode: 7828e...652 1
rikoChett Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Du kan ikke kreve det, men hva er vitsen med å spare på venner som ikke automatisk tar din side etter et voldelig forhold? 25
Gjest Råkkenråll Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 Jeg tror jeg hadde avsluttet vennskapet med dem, særskilt hun som uttalte dette med anmeldelsen. Jeg ville ikke forventet at de skulle velge side, det har de jo allerede gjort. Men du bør jo begrunne hvorfor du ikke kommer til å holde kontakt lengre. Jeg ville aldri opprettholdt kontakt med en person som hadde gjort noe sånt mot en fremmed engang, langt mindre en venn.
Gjest Råkkenråll Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke kreve noe som helst av noe annet menneske. Med så mye meg og meg og atter meg som det innlegget ditt over har, så må en nesten lure på hva du tenker med. Anonymkode: 7828e...652 Nja, jeg tror nok heller du skal lure mer på hva som foregår oppi din egen knott.
Kvinne87Rogaland Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 Jeg forstår at du er skuffet, men folk flest har vanskelig å ta innover seg at noen de kjenner har gjort noe så forferdelig. De VET innerst inne at det har skjedd, men det er lettere å feie det under teppet og late som ingenting. Fordi å innse at en de kjenner har vært så grusom er å oppdage at monstre kommer i alle former, og at de ikke har en lapp i pannen. Og det er ganske skummelt. 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 Overgripere har frikort i enkelte bygder. Alle vet men ingen tør å si noe. Anonymkode: 8fdb6...a05 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 Jeg hadde helt klart kuttet ut "venner" som fortsatt velger å være venn med overgriperen din. Jeg kunne aldri vært venn med noen som fortsatt hadde vært venn med en eks som hadde vært voldelig og til og med hadde blitt dømt for det. Jeg syns det er dårlig gjort av venner å beholde han som kompis etter det han har gjort mot deg. Jeg hadde vært på din side og støttet deg. Anonymkode: 5235e...187 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 Jeg har opplevd noe lignende. Jeg skrev en melding og forklarte kort hva han hadde utsatt meg for, og hva det gjorde med meg når mine venner støttet overgriperen ved å ikke ta avstand. Etter å ha lest dette, brøt alle bortsett fra en person kontakten. Jeg valgte selv å brute kontakten med den personen Du har rett til å føle som du gjør. Få en venn til å hjelpe deg, så du formulerer deg klart og konsist, uten å bli drama queen. Anonymkode: a987f...705 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 Du kan ikke kreve at de velger, men du kan bryte med dem. Anonymkode: e807c...347 4
Nappetass1 Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 (endret) Flotte venner du har! Får frysninger på ryggen bare av å tenke på det, først fornedret på det groveste og deretter sviktet av sine "venner". Skaff deg nye, disse er åpenbart ikke særlig opptatt av ditt ve og vel! Så kan vi jo bare håpe at de selv opplever de mørke sidene hans en gang og angrer. Æsj! Endret 2. august 2017 av Nappetass1 Typo 6
Gjest NotNaomi Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 Det er så klart veldig sårt for deg Ts. Og selvfølgelig gjorde du helt rett mtp anmeldelsen! Så er folk ofte noe selvsentrerte og tenker at "Så lenge personen er ok mot meg",så tar de ikke stilling. Tror jeg ville tatt avstand og fått bedre venner.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 Jeg foreslår du finner deg nye venner, psyken din er ikke tjent med å omgås mennesker som ikke tror deg, du kan ikke kreve at de tar din side. Jeg har en venninne som var i et forhold som absolutt ikke var bra, og atpåtil forlovet seg med fyren. Han var manipulerende, sjalu og utspekulert, og selv om han var mer ufyselige med oss rundt enn henne så var vi overbevist om at hun en dag kom til å bli alvorlig skadet eller drept av fyren når dette gikk over i vold. Det var så gale at ingen av oss turte å være alene med fyren andre steder enn i det offentlige der det var mye andre folk, alene på tur f.eks var helt uaktuelt. Heldigvis ble det slutt, alle hennes venner støttet henne, alle hans venner støttet han. Det er ikke viktig hvem som støttet hvem, det viktige er at hun overlevde. Men jeg har også vært på motsatt side. Ble kjent med en alle tiders fyr som jeg jobbet med og hadde et godt vennskap med, stolte hundre prosent på han. Så fikk jeg vite at han var dømt for drap, og hadde sonet en dom for dette. Jeg lette frem dommen (uten hans viten), leste og fant ut at det var lenge siden, han har aldri skadet meg eller andre i vår omgangskrets, så jeg fortsatte å forholde meg til den stødige, kjekke, vennlige fyren jeg faktisk kjente ham som. Sikkert noen som syns det var merkelig, men for meg var det rett. Nå har jeg kjent han i 15 år og aldri endre mening om at han er en bra mann. Så en sak kan ha mange sider. Anonymkode: 6415e...6de 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #15 Skrevet 2. august 2017 Nei, det kan du ikke kreve Anonymkode: cda4e...0cb
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #16 Skrevet 2. august 2017 Sett deg i respekt. Når noen sier sånt piss som hun som sa det var dårlig gjort av deg å anmelde må du gi grei beskjed om hvor skapet skap stå. Ikke finn deg i sånt. Det burde du også gjøre i forhold til alle deres felles venner. Du trenger ikke be dem velge side. Men du bør si rett ut hva du syns det er ubegripelig at de beskytter en elendig person som er en overgriper mot kvinner i forhold, bare fordi han greier å ro i land kjekk og sjarmerende med sine venner som ikke kjenner han like godt. Ikke bare finn deg i ting, det har du gjort nok nå. Anonymkode: 9f023...9ab 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #17 Skrevet 2. august 2017 Takk for alle svar. Jeg skjønner jo egentlig at jeg ikke kan kreve noe som helst av voksne mennesker, men jeg tenkte vel kanskje mer i retning av å en gang for alle si at jeg ikke skjønner at de kan velge å støtte en overgriper, og at jeg ikke kan fortsette å være venn med dem når de tar det valget. Men vennskapene jeg har hatt med dem er vel uansett over, all den tid de faktisk velger han over meg. Problemet med det er at jeg da står igjen så godt som venneløs, men det er jeg vel i praksis nå også, siden "vennene" mine ikke støtter meg. Det må vel bare bli sånn når ting har blitt som de har blitt, men jeg kjenner at det blir enda vanskeligere å skulle skaffe seg nye venner nå som jeg har med meg disse erfaringene. Det blir jo fryktelig vanskelig for meg å tro på at jeg er en person folk kan like, når vennene mine velger en dømt voldsmann og overgriper over meg. Men jeg vet hva jeg må gjøre, og det ble enda klarere etter svarene fra dere, så takk for tilbakemeldingene. TS Anonymkode: a6bf3...e45 5
Gjest NotNaomi Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sett deg i respekt. Når noen sier sånt piss som hun som sa det var dårlig gjort av deg å anmelde må du gi grei beskjed om hvor skapet skap stå. Ikke finn deg i sånt. Det burde du også gjøre i forhold til alle deres felles venner. Du trenger ikke be dem velge side. Men du bør si rett ut hva du syns det er ubegripelig at de beskytter en elendig person som er en overgriper mot kvinner i forhold, bare fordi han greier å ro i land kjekk og sjarmerende med sine venner som ikke kjenner han like godt. Ikke bare finn deg i ting, det har du gjort nok nå. Anonymkode: 9f023...9ab Riktig.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 Hvem kjente de først av dere, og hvem kjente de best? Anonymkode: cda4e...0cb
Gjest NotNaomi Skrevet 2. august 2017 #20 Skrevet 2. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar. Jeg skjønner jo egentlig at jeg ikke kan kreve noe som helst av voksne mennesker, men jeg tenkte vel kanskje mer i retning av å en gang for alle si at jeg ikke skjønner at de kan velge å støtte en overgriper, og at jeg ikke kan fortsette å være venn med dem når de tar det valget. Men vennskapene jeg har hatt med dem er vel uansett over, all den tid de faktisk velger han over meg. Problemet med det er at jeg da står igjen så godt som venneløs, men det er jeg vel i praksis nå også, siden "vennene" mine ikke støtter meg. Det må vel bare bli sånn når ting har blitt som de har blitt, men jeg kjenner at det blir enda vanskeligere å skulle skaffe seg nye venner nå som jeg har med meg disse erfaringene. Det blir jo fryktelig vanskelig for meg å tro på at jeg er en person folk kan like, når vennene mine velger en dømt voldsmann og overgriper over meg. Men jeg vet hva jeg må gjøre, og det ble enda klarere etter svarene fra dere, så takk for tilbakemeldingene. TS Anonymkode: a6bf3...e45 Ja,der har du et godt poeng. At du på en måte er venneløs nå også. En kan få nye og bedre venner! Bare å gå turer,gå på biblioteket. Gå på kurs. Folk over alt vet du :-) har selv fått verdens fineste venn etter å ha møtt henne på turer gjentatte ganger :-) så plutselig en kveld ba hun meg hjem for å se film. Fordi hun kjeda seg. Og nå er vi gode venninner! Møtte også en på biblioteket. Vi hadde vært der til like tider flere ganger,og kom i snakk på grunn av interesse for samme forfatter. Venner dukker opp irl. :-) bare ha øyne og ører åpne,og et smil er isbryter. Lykke til Ts :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå