Gå til innhold

Hunden var borti ungen med tennene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en omplasseringshund vi har hatt i litt over et år. En snill og tålmodig kar som nærmer seg 8 år, og vanligvis et han veldig flink med barna som er 4 og 6 år gamle.

Han kom fra et hjem med flere tenåringsgutter som ertet han litt mye når han lå under bordet og slikt, noe som har ført til at han overreagerer veldig når noen er borti han når han ligger og slapper av. 

Han legger seg ofte mellom sofaen og bordet, kanskje til og med oppå føttene våre, allikevel blir han skikkelig irritert når vi er borti han, noe som er veldig vanskelig å unngå.

Han har jo bjeffet litt når ungene har vært borti han, men i dag gikk det så langt at han var borti seksåringen med tennene. Hun dyttet litt borti han med føttene for at han skulle flytte seg fra rett under henne, og han hoppet til og bjeffet, så om han faktisk skulle bite eller bare var borti med tennene fordi han bjeffet vet jeg ikke, men hun har ikke noe merke, så hun ble mer redd enn at det var vondt.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hunden er forvist til gangen og jenta er redd, men hun sier at hun bare er redd i dag. Er dette et slikt tilfelle der man bør vise nulltoleranse og kvitte seg med hunden? Alle råd tas imot med takk.

Anonymkode: 6912f...13e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjære vene, det skjedde ingenting. Og dere gjør en stor sak ut av det  ovenfor hunden som bare beskyttet seg. Den har kun handlet på sitt instinkt.

Hadded jeg vært dere ville jeg kontaktet en adferdskonsulent som kan hjelpe hunden deres.

Anonymkode: d5d7b...515

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hunden ville bite skal jeg love deg den hadde gjort det. Det var nok et uhell at den kom borti når den bjeffet. 

Anonymkode: 2fd65...d3e

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hunden sov da hun tok bena bort i han og hunden kvapp?

Anonymkode: 55e00...5ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at hunden sov da hun tok bena bort i han og hunden kvapp?

Anonymkode: 55e00...5ff

Nei, han overreagerer alltid når noen er borti han når han ligger slik, spesielt med beina. Om han legger seg oppå beina mine og jeg beveger på beina så knurrer han. Allikevel så velger han å legge seg de stedene det er veldig stor sannsynlighet for at noen er borti med beina

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Den hunden skal du aldri la være alene med barna. Hva hunden skjebne blir, må du selv avgjøre. 

Anonymkode: 78d26...ab4

• Liker 15
Skrevet

Ta kontakt med en adferdsterapaut som kan hjelpe deg med å finne ut av dette. Både for deres egen og hunden sin skyld. Lykke til :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke selv forstår at den hunden må vekk fra barna er veldig urovekkende. Når du først har valgt å få barn så er det deres velferd du må prioritere. 

Anonymkode: 2a8c7...58d

• Liker 7
Skrevet

La hunden få et eget sted å sove der den kan være helt i fred. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke hunden gjorde noe galt. Den har varslet tidligere, og du har valgt å overse det. Du har latt ungene krysse grensene til hunden, nå måtte den si fra hardere. Det er ikke hunden som skal være flink med unger, det er ungene som skal opplæres i hvordan man behandler hunder. Og du, tydeligvis. Dere må finne en løsning på sofa-problemet. Noe dere burde gjort for lenge siden. Dere har heldigvis en hund som bruker språket sitt, det er positivt. Ville han bite hadde han bitt skikkelig. 

Anonymkode: 255a1...888

• Liker 27
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er et godt tegn at hunder knurrer. Da varsler de fra. Tror ikke at det var noen krise med dette,men er jo ikke helt bra at datteren din er redd nå.

Dette kan bli vanskelig. Kontakt en som er spesialist på hundeadferd? Mange flinke folk som kan hjelpe. 

Skrevet

Hunden får vel bare ha sin seng et annet sted, hvor den kan være i fred. Hvis den ikke "tåler" å ligge rundt beina deres, kan dere ikke la den gjøre det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hunden har et eget sted å ligge, men han velger selv å legge seg ved/på føttene våre. Barna har aldri ertet han eller vært borti han med vilje, men når han er i veien må de få være borti han for å få han til å flytte seg. Det er de tidligere eierenes barn som har ertet han.

Vi "jager" han vekk når vi ser at han legger seg der vi vet at vi mest sannsynlig kommer borti han, men det er ikke så enkelt å se alltid at han legger seg på gulvet mellom bordet og sofaen. Jeg har faktisk tråkket på han når han har lagt seg der på kvelden uten at jeg har lagt merke til det.

Jenta er ikke redd lenger, hunden lette veldig i stua nå når barna hadde lagt seg, så jeg fulgte han inn på rommet til jenta(spurte henne om det var greit). Han gikk forsiktig bort til senga hennes og la hodet på fanget hennes. Var som om han skjønte at han hadde skremt henne og ville be om unnskyldning. Så hun har klappet og kost med han nå, så for hennes del er det bra nå i det minste. 

Får snakke med mannen min og ta kontakt med noen som har mer kunnskap enn oss. Takk for innspill 😊

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han overreagerer alltid når noen er borti han når han ligger slik, spesielt med beina. Om han legger seg oppå beina mine og jeg beveger på beina så knurrer han. Allikevel så velger han å legge seg de stedene det er veldig stor sannsynlighet for at noen er borti med beina

Ts

Det er som andre sier ett god tegn at han knurrer. Å ta kontakt med en adferds spesialist. 

I mellomtiden kan dere slutte å la han ligge der enkelt og greit. Lag en egen god ligge plass til han, og henvis han dit når han kommer for å legge seg.

Vil tro at de i forrige hjemmet har brukt føttene til å be han flytte seg, og det er ikke pent eller rett. Men han må også tåle at man flytter på føttene sine, om han velger å legge seg oppå de. Når han ikke gjør det, så kan han ikke få ligge der. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han skulle hatt et eget sted å sove. Når dere VEIT hvordan han er hvis dere rører han når han sover så er det rart at dere ikke har gjort noe med det før. 

Anonymkode: e8ea0...4ad

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sorry, men jeg hadde ikke villet ha en hund som knurrer og reagerer på bagateller slik du beskriver i et hus med barn. Jeg hadde aldri greid å stole på den, og slappe av med at den var rundt barna. Med de forvarslene den har gitt, så hadde jeg jo aldri greid å tilgi meg selv, både mtp barna og hunden, om det hadde skjedd noe alvorlig. Denne hunden bør bo i et hjem med kun voksne.

Endret av Stinkerbell
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skulle hatt et eget sted å sove. Når dere VEIT hvordan han er hvis dere rører han når han sover så er det rart at dere ikke har gjort noe med det før. 

Anonymkode: e8ea0...4ad

Han HAR et eget sted å sove! Men han VIL ligge nærmest mulig oss. Han har til og med lov å ligge i sofaen, allikevel velger han å legge seg på gulvet langs sofaen.

Ts

Gjest making.a.mess
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en omplasseringshund vi har hatt i litt over et år. En snill og tålmodig kar som nærmer seg 8 år, og vanligvis et han veldig flink med barna som er 4 og 6 år gamle.

Han kom fra et hjem med flere tenåringsgutter som ertet han litt mye når han lå under bordet og slikt, noe som har ført til at han overreagerer veldig når noen er borti han når han ligger og slapper av. 

Han legger seg ofte mellom sofaen og bordet, kanskje til og med oppå føttene våre, allikevel blir han skikkelig irritert når vi er borti han, noe som er veldig vanskelig å unngå.

Han har jo bjeffet litt når ungene har vært borti han, men i dag gikk det så langt at han var borti seksåringen med tennene. Hun dyttet litt borti han med føttene for at han skulle flytte seg fra rett under henne, og han hoppet til og bjeffet, så om han faktisk skulle bite eller bare var borti med tennene fordi han bjeffet vet jeg ikke, men hun har ikke noe merke, så hun ble mer redd enn at det var vondt.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hunden er forvist til gangen og jenta er redd, men hun sier at hun bare er redd i dag. Er dette et slikt tilfelle der man bør vise nulltoleranse og kvitte seg med hunden? Alle råd tas imot med takk.

Jeg ville kvittet meg med hunden. Den er ikke stabil og en dag skjer det at noen er borti den med et uhell. Hva om et glass velter på bordet og de som sitter der hopper til for ikke å få sølet på seg, evnt stoppe det fra å renne ned på gulvet? Ligger hunden på føttene deres da, hvor den først hører glasset som velter, etterfulgt av brå bevegelser, høyre stemmer og noen dunker borti han idet de flytter seg. Skjønner bikkja sitt problem men dette høres ut som om noen før eller siden vil få et sett tenner i leggen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han HAR et eget sted å sove! Men han VIL ligge nærmest mulig oss. Han har til og med lov å ligge i sofaen, allikevel velger han å legge seg på gulvet langs sofaen.

Ts

Den muligheten kan han ikke få beholde når han reagerer som han gjør. 

Det gikk bra nå, og han var mest sannsynlig borti med tennene uten å mene det. Men sannsynligheten for at det vil eskalere om dere ikke gjør noe, den er for stor. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt den hunden rundt barna mine. Du og din familie kan kanskje lære dere hvordan dere må "gå på tå" rundt denne hunden. Men hva om dere får besøk av unger osv? 

Så jeg hadde definitivt kvittet meg med den, helst omplasseres selvfølgelig. 

Anonymkode: 32467...596

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...