Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet inn på profesjonsstudiet i psykologi. Hvor mye statistikk/matematikk kan man typisk vente seg i løpet av studiet og senere i yrkeslivet?

Jeg er ikke kjempegod i matematikk, og lurer på om noen har gode råd og anbefalinger?

Regner med at det kan være lurt å kjøpe seg en metodebok eller to allerede nå?

Anonymkode: 6c0a2...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Matematikken i seg selv er enkel. Helt basic regneferdigheter som multiplikasjon, divisjon, osv. Det skumleste du vil komme borti er kanskje et summeringssymbol. Så lenge du klarer å regne ut et gjennomsnitt og finne median, så er mye gjort. Det som derimot er vanskelig er å vite når du skal bruke de ulike formlene, men det handler først og fremst om å forstå metodefaget, og går ikke så mye på direte matematikkferdigheter. 

Anonymkode: c5e31...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret.

Nå ble jeg litt lettet. Det virker som om det handler mer om metode og mindre om ren matematikk (håper ingen realister skyter meg nå). :fnise: 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret.

Nå ble jeg litt lettet. Det virker som om det handler mer om metode og mindre om ren matematikk (håper ingen realister skyter meg nå). :fnise: 

På profesjonsstudiet i Trondheim brukes denne boken det første semesteret som en intro til metodefaget: https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1830974

Jeg synes denne ga meg en fin og forståelig innføring i metode, og det er så greit når den er skrevet på norsk. Det vanskeligste jeg var innom husket jeg var utregning og teori av z-skåre. Formlene til utregningene av eks korrelasjon eller t-test var nevnt, men krevdes ikke å kunne (vi hadde online-kalkulatorer som gjorde jobben). Foreleser mente at det viktigste var å kunne hva de skal brukes til, og ikke regnestilen. For øvrig står det en side om matteangst i boken for å berolige alle 😄 

Masse lykke til på studiet! Du kommer til å lære masse nytt og interessant 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan tenke meg at det finnes fag som vitenskapelig metoder og statistikk? 

Dvs. hvordan du samler inn data, og bruker statistiske metoder for analysen. Jeg hadde i alle fall et slikt fag, og statistikk delen er ikke veldig tung. Går gjennom de vanligste fordelingene, de mest brukte momentene (snitt, varians, osv.), ser på korrelasjon, kovarians. Har du greid å komme inn på profesjon, så kan du nok lese deg fram til dette :-) 

Anonymkode: 26d18...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd og ønsker :)

gohege, jeg skal jammen se nærmere på den boken. :smilyblomst: Spesielt kapitlet om matteangst :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...