Muscae Skrevet 2. august 2017 #1 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg har omtrent aldri bodd alene i mitt liv, med to lange samboerskap og et opphold hos mor og far i mellom disse, så totalt sett i mitt voksne liv har jeg vært 100% ansvarlig for egen økonomi i ca 8 mnd. Og da tjente jeg en god del mer også. Nå skal jeg flytte for meg selv, og jeg ser at med min lave inntekt vil jeg få ca 5000 til overs når alle faste utgifter er betalt. Disse 5000 må dekke mat, klær, sko, hygieneartikler, sminke, medisiner (ikke alt er på blå resept), legebesøk (opp til ca 2200 kr, da får jeg frikort, men likevel må en betale for attester, utstyr o.l), tannlege, bensin, årsavgift på bil, nye dekk, bomavgift osv. Og jeg vil gjerne spare litt til ferie også. Jeg har et lite beløp på sparekonto, så jeg har buffer i tilfelle bilen streiker eller sånt, men jeg vil helst unngå å bruke dem til løpende utgifter. Jeg vil helst at sparekontoen vokser, enn at den skal krympe Jeg ser for meg at det her kommer til å gå bra. Jeg spiser ikke store porsjoner så en kyllingfilet/laksefilet holder til to middager for meg, to skiver/knekkebrød er absolutt maks av det jeg klarer å få i meg i et måltid, osv. Og bilen min er liten og bruker lite bensin. Men det er fryktelig mange år siden jeg har måttet tenke særlig over økonomien. Jeg har ikke sløst så veldig, men har aldri latt være å fylle handlevognen pga pris. Er jeg naiv som tror at dette går helt fint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Del Skrevet 2. august 2017 Det burde gå helt fint Om du planlegger og ser etter tilbud kan du fint holde matbudsjettet på maks 2000kr. Så regner jeg jo med at du ikke kjøper klær og sminke hver eneste måned. Det blir litt sånn noen måneder går det 3000kr, noen måneder går det 4000kr Anonymkode: 8aa4b...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg har 5000 å leve for før alle utgifter er betalt, kjipt. Håper det går bra for deg Anonymkode: 1ee89...e3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg tror det går fint. Jeg spiser for under 1000 kr mnd. Akkurat det med bil og slikt er jeg usikker på, men det andre bør gå veldig fint Anonymkode: 6ce84...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Del Skrevet 2. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror det går fint. Jeg spiser for under 1000 kr mnd. Akkurat det med bil og slikt er jeg usikker på, men det andre bør gå veldig fint Anonymkode: 6ce84...440 Spiser du ikke utrolig kjedelig mat om du bruker såpass lite...? Anonymkode: da8bc...961 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Del Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser du ikke utrolig kjedelig mat om du bruker såpass lite...? Anonymkode: da8bc...961 Ikke meg du siterte, men jeg bruker 700-800kr på mat i måneden - og det er ingen problem. Handler på tilbud og spiser sunt og godt. Ingen restaurantbesøk selvfølgelig, men får veldig variert og god mat for den summen Anonymkode: cfd0f...8be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Del Skrevet 2. august 2017 Går strøkent, bruker 5000 i mnd på meg og ungen som jeg har 50/50. Bruker 5000 på alt av husholdning. Anonymkode: a87d4...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Del Skrevet 2. august 2017 Det burde ikke være noe problem. Spar før du bruker, så fort pengene er på konto setter du av en fast sum til sparing, den kontoen skal ikke røres med mindre det er nødstilfelle. Klær og sminke trenger man ikke kjøpe hver Mnd, å kjøp ikke klær til fullpris hvis du ikke må, Se etter tilbud, last ned mattilbud appen å få en oversikt over alle tilbudene i matbutikker. Kjøp kvantum og frys ned det som kan fryses. På mat burde en enslig klare seg med 2500, jeg bruker rundt 2000 og spiser godt, det handler om hva slags matvarer man kjøper. First price er mange ganger like bra som det som koster dobbelt så mye. Mange av utgiftene du nevner er ikke hver mnd. Sett av 1000 til sparing, minst. Da har du etter mat (hvis du bruker 2500) igjen 1500 som du kan bruke på ting som medisiner osv, evt et klesplagg, men her må du være streng. Du MÅ ikke ha en ny kjole, de 5 andre er sikkert like fine. Anonymkode: c23a6...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Del Skrevet 2. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser du ikke utrolig kjedelig mat om du bruker såpass lite...? Anonymkode: da8bc...961 Bruker også i underkant av 800 kr, jeg spiser ikke luksusmat nei, spiser heller ikke så mye. Hvis jeg spiser utenom middag er det havregryn eller knekkebrød. Kjøper frosne billigrundstykker, som jeg gjerne kan spise et par av til middag. Ellers pasta, tomatsuppe, grillpølser og mye frossenprodukter. Kan godt kjøpe pose med frosne kyllingfileter i sverige, og frosne brokkolibunter. Verken et spesielt sunt eller spennende kosthold. Anonymkode: 6ce84...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Del Skrevet 2. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men jeg bruker 700-800kr på mat i måneden - og det er ingen problem. Handler på tilbud og spiser sunt og godt. Ingen restaurantbesøk selvfølgelig, men får veldig variert og god mat for den summen Anonymkode: cfd0f...8be Såpasss! Du kan ikke poste et mer detaljert matbudsjett for oss her da? Jeg bruker langt mer på mat, men har lyst til å begynne å bruke mindre. Anonymkode: da8bc...961 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Del Skrevet 2. august 2017 Hvilke medisiner bruker du? Eller trenger du gå ofte til legen for noe? Siden dette selvfølgelig koster ganske mye penger. Da kan det bli trangt. Hvis ikke er 5000 greit å leve på om du tenker litt økonomisk. Ville satt over 500 på sparing og 500 på buffer/regninger i mnd. ( til årsavgift, tvlisens osv) Anonymkode: d9173...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Del Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såpasss! Du kan ikke poste et mer detaljert matbudsjett for oss her da? Jeg bruker langt mer på mat, men har lyst til å begynne å bruke mindre. Anonymkode: da8bc...961 Her også. Og menyen, hva spises det? Anonymkode: d9173...eab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 2. august 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 2. august 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke medisiner bruker du? Eller trenger du gå ofte til legen for noe? Siden dette selvfølgelig koster ganske mye penger. Da kan det bli trangt. Hvis ikke er 5000 greit å leve på om du tenker litt økonomisk. Ville satt over 500 på sparing og 500 på buffer/regninger i mnd. ( til årsavgift, tvlisens osv) Anonymkode: d9173...eab Jeg bruker både medisiner fra apoteket, blant annet for stoffskiftet, allergi og mot halsbrann, som jeg ikke får på blå resept, i tillegg til enkelte helsekostprodukter som jeg føler virker veldig bra for meg, feks et laktaseprodukt som gjør at jeg kan spise all mat selv om jeg har laktoseintoleranse. Det siste sparer jeg jo fort inn igjen på å ikke måtte kjøpe dyrere laktosefrie produkter,men jeg bruker også omega 3 og vitaminpiller, i perioder også jern. Disse er jo ikke kjempedyre hver for seg, men samlet sett blir det jo litt. Får prøve å unngå at alt blir tomt på en gang, slik at jeg får spredd det utover flere måneder. Jeg har en kronisk sykdom og får som regel frikort rundt mars-april, med blåresept medisiner, ulike behandlere og kjøring til og fra går det fort over 2000 på dette på få måneder. Jeg må derfor få satt av penger til disse tre-fire månedene der det blir mange utgifter på en gang. Tv har jeg ikke tenkt å ha, så der sparer jeg heldigvis litt på lisensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 2. august 2017 Forfatter #14 Del Skrevet 2. august 2017 Takk for svar. Jeg tenker jo egentlig selv at det burde holde, men det er nesten så jeg føler at jeg ikke vet hva ting koster, fordi jeg alltid bare drar kortet, og der er det alltid penger... Gikk veldig mye ned i lønn i januar pga sykdom, så sparepengene fikk seg en trøkk. Fikk en del feriepenger, pluss igjen på skatten, så jeg har unnet meg litt sminke og litt nye klær, pluss ny (rimelig) mobil. Så dette trenger jeg ikke å kjøpe nytt på denne siden av nyttår tror jeg. Mobilen varer jo vesentlig lengre da. Jeg har lyst å benytte anledningen nå til å prøve en litt mindre materealistisk livsstil, der jeg vil lære meg å være fornøyd med det jeg har, fremfor å kjøpe nytt når jeg føler for det, og bruke av det jeg har i stedet for å kjøpe det jeg har lyst på der og da. Jeg vil kjøpe billige, brukte møbler, eller prøve å finne møbler som gis bort, og klare meg med det. Overmadrass er det eneste jeg ser for meg at jeg er nødt å kjøpe helt nytt. Jeg kjenner at jeg gleder meg litt jeg, at det nesten blir litt sport i det å leve så billig som mulig. Ikke for å tråkke på de som sliter med økonomien, for jeg vil tro det er mindre morsomt å måtte leve sånn i uoverskuelig fremtid. Men akkurat nå gleder jeg meg til å se hvor lite jeg kan klare meg med, og hvordan det blir å ikke ha fullt hus, loft og kjeller med "kjekt å ha". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #15 Del Skrevet 2. august 2017 34 minutter siden, Muscae skrev: Jeg bruker både medisiner fra apoteket, blant annet for stoffskiftet, allergi og mot halsbrann, som jeg ikke får på blå resept, i tillegg til enkelte helsekostprodukter som jeg føler virker veldig bra for meg, feks et laktaseprodukt som gjør at jeg kan spise all mat selv om jeg har laktoseintoleranse. Det siste sparer jeg jo fort inn igjen på å ikke måtte kjøpe dyrere laktosefrie produkter,men jeg bruker også omega 3 og vitaminpiller, i perioder også jern. Disse er jo ikke kjempedyre hver for seg, men samlet sett blir det jo litt. Får prøve å unngå at alt blir tomt på en gang, slik at jeg får spredd det utover flere måneder. Jeg har en kronisk sykdom og får som regel frikort rundt mars-april, med blåresept medisiner, ulike behandlere og kjøring til og fra går det fort over 2000 på dette på få måneder. Jeg må derfor få satt av penger til disse tre-fire månedene der det blir mange utgifter på en gang. Tv har jeg ikke tenkt å ha, så der sparer jeg heldigvis litt på lisensen. Skjønner. Da må du forsøke å få satt av penger til dette og rett og slett spare der du føler at du kan Anonymkode: d9173...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #16 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg synes det høres veldig lite ut. Bruker selv 6000 bare på mat, og jeg er alene. Vet det er for mye, så titter i tråden, og ser om jeg kan snappe opp noen gode sparetips. Anonymkode: 6948d...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #17 Del Skrevet 2. august 2017 37 minutter siden, Muscae skrev: *snip* i tillegg til enkelte helsekostprodukter som jeg føler virker veldig bra for meg, feks et laktaseprodukt som gjør at jeg kan spise all mat selv om jeg har laktoseintoleranse. Det siste sparer jeg jo fort inn igjen på å ikke måtte kjøpe dyrere laktosefrie produkter Hva heter dette produktet? Jeg sliter med laktoseintoleranse selv og det er skikkelig dritt (bokstavelig talt) til tider hvis jeg får i meg noe med et laktosenivå jeg ikke tåler, i tilleg til at det er fryktelig kjipt å måtte ha "spesialmat" hvis vi skal bort til noen 🙄 Anonymkode: c23a6...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #18 Del Skrevet 2. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres veldig lite ut. Bruker selv 6000 bare på mat, og jeg er alene. Vet det er for mye, så titter i tråden, og ser om jeg kan snappe opp noen gode sparetips. Anonymkode: 6948d...613 Herrefred! 6000 på mat er over det to pers burde klare seg med hvis man følger SIFO sitt budsjett. Anonymkode: c23a6...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #19 Del Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herrefred! 6000 på mat er over det to pers burde klare seg med hvis man følger SIFO sitt budsjett. Anonymkode: c23a6...775 Og SIFO budsjettet er ikke et spesieøt spsrebudsjett. ( ikke et budsjett som gir overflod heller) Anonymkode: d9173...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 2. august 2017 Forfatter #20 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva heter dette produktet? Jeg sliter med laktoseintoleranse selv og det er skikkelig dritt (bokstavelig talt) til tider hvis jeg får i meg noe med et laktosenivå jeg ikke tåler, i tilleg til at det er fryktelig kjipt å måtte ha "spesialmat" hvis vi skal bort til noen 🙄 Anonymkode: c23a6...775 Her finner du det: https://no.iherb.com/pr/Schiff-Digestive-Advantage-Lactose-Defense-Formula-32-Capsules/36684 De har det også på apotek i Sverige, under navnet prolaktas, om du kjører over dit av og til. Men det er veldig enkelt å handle på iherb, og denne koster omtrent ingenting i frakt heller. Jeg tar en hver morgen. Ville gått noen dager uten å spise laktose, slik at magen fikk "omstilt" seg litt, men etter en stund kunne jeg spise hva som helst. Det murret litt i magen etter å ha vært hos en venninne og spist tre(!) skåler med vaniljeis, men det ville det kanskje gjort uansett Ca 80 kr for en måneds forbruk, og det er absolutt verdt det for min del. Edit: Forandret navn på uthevet produkt, skrev feil i opprinnelig innlegg. Endret 2. august 2017 av Muscae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå