Gå til innhold

Har DU noen tips til motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg sliter veldig med motivasjon til trening. Selv om jeg egentlig har veldig lyst til å gå ned i vekt og få litt strammere kropp. 
Bak historien min har ført til at det å trene ikke gir meg noen glede i det hele tatt. Astma, og vonde knær siden barndommen. Fekk høre siden jeg var liten og i tennårene ( spess i gym timene) At jeg var svak og mest sannsynligvis strøk på gym ( lærere som sa dette).  Selv om jeg virkelig ga mitt beste. Holdt på å besvime mange ganger av smertene.  De neste årene nå, når jeg har prøvd å trene, får jeg utrolig vondt i hodet. Selv om det bare er en gåtur på 30 min. Blir jeg liggende med hodepine ( Nesten som migrene) resten av dagen og utpå kvelden. Jeg passer alltid på å få i meg nok mat og vann ( drikker før, under og etter trening).  Dette fører jo til at jeg ikke har motivasjon til å trene. 

Noen som har noen gode råd eller motivasjon tips til hva som kan få meg til å snu denne negative tankegangen rundt trening? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen, gå mindre krevende gåturer, gjerne i skogen.

Anonymkode: a68d3...750

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres bare utrent ut. 

Anonymkode: 2e989...c69

• Liker 3
Skrevet

Trening gjør ofte vondt, spesielt i starten. Men jeg ville uansett tatt en tur til legen for å rådføre meg om hvordan du skal trene, og ta noen blodprøver og undersøkelser for å se om du er helt frisk og ikke mangler noe. 

Ellers er det bare å være beintøff. Sett deg først enkle mål, som feks å trene først 1-2 ganger i uken i 4 uker , så øke etterhvert . Husk trening ikke er det som skal til for å gå ned i vekt. Kostholdet er det viktigste der. Men for din egen del med tanke på helse og selvfølelse, så er trening likevel viktig. 

Jeg feks er mye flinkere til å holde meg til riktig kosthold om jeg trener samtidig. Da går det litt av seg selv. 

Ellers vet jeg at uansett hvor lite jeg har lyst/orker å trene , så angrer jeg aldri på en treningsøkt. Så jeg kler på meg treningsklær og gjennomfører treningen uansett hvor mye hodet og viljen stritter imot. Plutselig blir det en rutine og du trener med glede 😁

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er ikke normalt å få kraftig hodepine hver eneste gang du trener - dette er noe du bør ta opp med legen din.

Når det gjelder motivasjon for trening så er det viktig å finne noe du liker, eller i hvert fall ikke hater, og så begynne i det små. I tillegg hjelper det ofte å liste opp grunner til hvorfor du vil begynne å trene, og minne deg selv på disse før hver økt.

Etter hvert vil treningen bli en naturlig del av hverdagen, men du er nødt til å være konsekvent med å gjennomføre øktene dine. 

Anonymkode: 3ae39...9b4

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet

Tren noe du liker, i ditt eget tempo. Ikke anstreng deg for mye i starten, bruk heller lengre tid på treningen enn å anstrenge deg for mye. F.eks. en helt vanlig gåtur ute kan være nok, bare du er i bevegelse er det BRA nok. Hvis du får hodepine, så tar du bare en liten pause også fortsetter du.

(Jeg har ingen kilder på at dette faktisk fungerer, men for min del fungerer det bra ift. motivasjon)

• Liker 1
Gjest Peaches
Skrevet

Har du prøvd å gå skogsturer? Det er terapi, nyte naturen samtidig som en får mosjon...Eller svømming! Belaster ikke knærne😊finn en venn å trene med, en motiverende og positiv en 😃

Skrevet

Skogturer er min favoritt nå også, som jeg er gravid og ikke kan ta i hardt. Utroligbra for hodet også. 

Ellers vil jeg anbefale å trene styrke foran tv, så du glemmer at du trener. Skaff deg et par vekter eller strikk og søk opp noen enkle øvelser. 

Skrevet

Erfaringsmessig hjelper det lite å be andre om motivasjonstips. Du må finne ut hva som motiverer DEG. 

Vektnedgang handler om kaloriunderskudd, og der spiller hva du spiser en større rolle enn treningen, men treningen er en viktig del av en livsstilsendring som vil gjøre deg gladere og friskere på lang sikt! 

Finn en treningsform du trives med, sett deg et mål (her kommer motivasjonen din inn), og finn ut hvor mye du faktisk vil "ofre" for å nå målet ditt. 

Ja, det er trått i starten - men jo mer du trener, jo lettere vil det bli (og morsommere og, kanskje?). 

Når det kommer til hodepinen burde du få sjekket det opp hos legen. 

• Liker 1
Skrevet

Om JEG føler meg skikkelig demotivert så gjør jeg følgende:

Griper tak i magefettet mitt og holder det i et godt tak, mens jeg lukker øynene og drømmer meg tilbake til den tida da jeg var ung og faren min ga meg grundig opplæring i at det eneste jeg var brukendes til var å sitte stille og holde kjeft, og at det aldri kom til å bli noe ut av meg. 

Da pleier jeg å bli motivert nok til å ta et par ekstra reps 😄

Skrevet

Man kan ikke belage seg på motivasjon..

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Dersom beskrivelsen din er nøyaktig (og ikke overdrevet), vil jeg si at det ikke normalt med nærmest migrene etter 30 minutters gåing. Dette høres ikke ut for meg som noen du kan få hjelp til over internett, og det helt klart ikke bare fordi du er "utrent". 

Gjest Peaches
Skrevet
3 timer siden, Cyrus skrev:

Om JEG føler meg skikkelig demotivert så gjør jeg følgende:

Griper tak i magefettet mitt og holder det i et godt tak, mens jeg lukker øynene og drømmer meg tilbake til den tida da jeg var ung og faren min ga meg grundig opplæring i at det eneste jeg var brukendes til var å sitte stille og holde kjeft, og at det aldri kom til å bli noe ut av meg. 

Da pleier jeg å bli motivert nok til å ta et par ekstra reps 😄

Bra du bruker det negative du har opplevd som motivasjon og ikke det motsatte 💪☺

Gjest Froning
Skrevet

Motivasjon er et veldig interessant tema..

Den enkleste etter min erfaring er å alltid ha konkrete numre å strebe etter. Det vil si at den typiske motivasjonen ved å faktisk se seg selv i speilet, dømme og ikke være fornøyd fungerer dårlig for mange. Mennesker liker vaner og det at man bruker "kroppen min er ikke perfekt" som motivasjon gjør at man fort driller seg inn i vanen hvor man leter etter feil med seg selv. Da kan du sitte med en ekstremt "fit" kropp og være ufornøyd fordi det er naturlig for deg å se på deg selv slit. Typisk problem for veldig mange i dag................................

Finn glede i treningen din og sunne mål. Når "egoet" ditt prøver å setter barrierer på hvorfor du ikke skal gidde kan du bruke dette som mental trening og gjøre det likevel..

Lykke til :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...