Sanity Skrevet 10. januar 2005 #1 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei. Er det noen der ute som kan vise til noen fine sider på internett angående toving for en nybegynner? Eller som har tips selv og gi bort? Alt mottas med På forhånd takk! Miss Piggy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marina75 Skrevet 11. januar 2005 #2 Del Skrevet 11. januar 2005 Har hørt du skal vaske i vaskemaskinen på 60 grader med grønnsåpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 11. januar 2005 #3 Del Skrevet 11. januar 2005 Her finner du iallfall bilder av noen vesker jeg har strikket og tovet: http://www.home.no/tjorvenkg/veske/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #4 Del Skrevet 11. januar 2005 Sitat Har hørt du skal vaske i vaskemaskinen på 60 grader med grønnsåpe. Ville definitivt prøvd 40 grader først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 11. januar 2005 #5 Del Skrevet 11. januar 2005 Når jeg har tovet har jeg hatt det i vaskemaskinen på vanlig vask i 60° med Milo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 11. januar 2005 #6 Del Skrevet 11. januar 2005 Enig med Tjorven angående temperaturen. Vesker må toves hardt for å bli solide nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #7 Del Skrevet 11. januar 2005 Pleier å tove for hånd, jeg, funker helt fint med varmt vann og grønnsåpe. Skal være lurt å bruke vaskebrett også. Lager stort sett små ting og synes det er "sløsing" å vake en og en liten ting i maskina. Men det er nå meg. Man får ellers god kontroll over hvor mye tøyet krymper og kan forme og justere mer når man gjør det for hånd. (har ikke lagd esker, bare dyr. ei venninne lager luer, votter, sokker og vesker og tover også for hånd) Ellers pass på at du bruker reint, ubehandlet ullgarn. Østlandsgarn fra Nille er ikke så verst, kanskje litt dårlig fargeutvalg, men lett å tove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 11. januar 2005 #8 Del Skrevet 11. januar 2005 Husk å bruke 100% ull (ikke superwash osv) som ikke er behandlet. Vask på 60 grader med milo på vanlig vaskeprogram. Enkelt og effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #9 Del Skrevet 11. januar 2005 Nå skriver du ikke noe om hva slags toving du mener, da, så siden de andre har nevnt vaskemaskin og strikking, nevner jeg tradisjonell toving. God, gammeldags toving finner du en fin infoside om her: http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v01/261-Toving/ Denne siden dreier seg først om fremst om tradisjonell toving av typen "legg ull lagvis, hell på såpevann og gni". Du finner også litt om den typen toving som er mer hot for tiden: strikk-først-og-tov-i-maskinen-etterpå-toving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sanity Skrevet 11. januar 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 11. januar 2005 Tusen takk for svar! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella.P Skrevet 12. januar 2005 #11 Del Skrevet 12. januar 2005 Toving er gøy. Har selv tovet hatt og litt småtterier. Bakgrunn til bilder osv. Har brukt grønnsåpe, vann og vaskebrett til dette. Og ren ull da. Fins ull med masse flotte farger å få kjøpt - eksperimenter med å blande farger - bare fantasien som setter grenser her. Siste nytt jeg så var på Panduro ifjor hvor de hadde tova små kuler og laga smykker, øredobber etc av det. Litt morsomt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå