AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Hvor farlig er det at jeg har spist salami i ferien? Dette er et av mine favoritter når det kommer til pålegg og jeg har prøvd å holde meg unna, men i ferien så sprakk jeg... Har så dårlig samvittighet og redd for at det skal ha skjedd noe med ungen. Er 14uker på vei og har vært på ferie i Henningsvær så er jo norsk mat jeg har spist hele veien hvis det har noe å si? Anonymkode: 705b4...3e8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Hei skjønner ikke at det er mulig å sprekke på sånt når man vet at der er frarådet og farlig.. menmen. Spist er spist. Sjansen for at det er skadelig er svært liten. Grunnen til at salami er frarådet er at det er speket kjøtt som ikke er varmebehandlet. I kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet kan det være toxoplasma som er en encellet parasitt. Blir man smittet av dette så kan det være svært skadelig for fosteret. Det kan i verste fall føre til abort eller multifunksjonshemninger hos barnet. Sjansen for at det har skjedd er imidlertid svært liten! Det er mindre sjanse for at fosteret blir smittet når man er i 1.trimester, men om fosteret blir det er sjansen for skade desto større. Det er ingen symptom på toxoplasmose, men du kan ta en blodprøve hos legen din når det har gått ca to uker. Jeg gjorde det samme tidligere i sommer da jeg har vært i syden tidlig i svangerskapet- ikke spist noe som er frarådet men der er faren for toxoplasma veldig liten. Hva om du heller spiser den "kokt salami" fra Grilstad? Vil tro den er trygg Mtp at den er koktAnonymkode: 425bb...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 I syden er faren for toxoplasma større skulle det ståAnonymkode: 425bb...1a6
draug 75 Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Hadde nylig en sak om dette hjemme, derfor er det ganske ferskt i minne. All kjøttmat som ikke er varmebehandlet er utsatt for listeriasmitte. Nå er produsentene ganske hysteriske på rutiner for å desinfisere maskiner og lokaler for å unngå listeria, og Mattilsynet er på dem som høken. Så risikoen for smitte er ikke spesielt stor. Du blir syk av listeria, så du vet om du har vært smittet. Les om det her:http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret (Merk at det står kjøttpålegg; jeg tolker dem dithen at hvis du eter av en pakke kokt skinke som har ligget i dagesvis i kjøleskapet, så er den minst like farlig som en nyåpnet pakke salami. Så: Kjøkkenhygiene!)
Minlillelykke Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 Lite tips, grillstad har kommet med salami som er kokt og trygg for gravide😊 Den er faktisk god 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 Jeg begriper ikke hvordan man kan sprekke på noe som kan ta livet av fosteret 😧 Anonymkode: 7e2ec...60a 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: kan det være toxoplasma som er en encellet parasitt er det et levende dyr? Anonymkode: d76f9...480
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begriper ikke hvordan man kan sprekke på noe som kan ta livet av fosteret 😧 Anonymkode: 7e2ec...60a Dette visste jeg ingenting om da jeg var gravid. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på i graviditeten og har fått to flotte friske barn Anonymkode: be957...688 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 Hos fastlegen kan du ta en blodprøve for å se om du har antistoffer for taxoplasmose. Om du har det (og håpe på at de er fra tidligere i livet og ikke fra siste salami pakka..), kan du spise salami slik som du spiser alt annet kjøttpålegg. Altså Ikke flere dager gamle åpnet pakker. Men dette er med hensyn til listeria-bakterien. Ellers så dør toxoplasma om du fryser pakka noen dager. Anonymkode: 36ccf...a15
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette visste jeg ingenting om da jeg var gravid. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på i graviditeten og har fått to flotte friske barn Anonymkode: be957...688 Men selv om det gikk bra med deg og dine barn, betyr ikke det at det er regelen. Det er en god grunn til at gravide ikke skal spise salami. Anonymkode: bf06c...e30 19
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: er det et levende dyr? Anonymkode: d76f9...480 Jeg vet ikke hva den klassifiseres som jeg den formerer seg og lever, men det gjør jo bakterier og virus og Anonymkode: 425bb...1a6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette visste jeg ingenting om da jeg var gravid. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på i graviditeten og har fått to flotte friske barn Anonymkode: be957...688 Det syns jeg er merkelig( med mindre du er over 50 år). Dette har vært en del av kostholdsrådene fra helsemyndighetene leenge. Og som gravid har man ikke ansvar for kun seg selv lengre, men et lite liv til. Jeg tenker derfor at et minimum man kan gjøre for babyens liv/helse er å følge disse kostrådene. De er der for en grunn. Og det gikk bra fordi det er veldig liten sjanse for å få det, men det er jo ikke noe man kan "gamble" med. Skulle man være en av de få svært uheldige så kan jo konsekvensene være liv/død. Anonymkode: 425bb...1a6 3
Gjest Sisti Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 Sannsynligheten for å bli smittet av toxo eller listeria ved å spise en nyåpnet pakke salami er minimal. Her står det hvorfor: https://altformamma.no/artikler/141/article/item Mange er veldig, veldig nøye på dette med salami, men så er de kanskje ikke like nøye på å vaske kjøleskapet grundig med jevne mellomrom, eller sørge for at alt kjøttpålegg er ferskt. Det er greit å ta forholdsregler, men det er ingen grunn til panikk om man bryter reglene.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette visste jeg ingenting om da jeg var gravid. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på i graviditeten og har fått to flotte friske barn Anonymkode: be957...688 Da var du for det første ganske så kunnskapsløs, og for det andre så spiste du ikke noe faktisk hadde listeria/toxoplasmose. Anonymkode: 98221...3ef 2
Strawberrygirl Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 Nå er det flere jordmødre og leger som sier det er trygt å spise salami som er produsert i Norge. Står litt på nett om det. Så ville ikke vært så hysterisk jeg da 😊 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 Spiste gilde salami hele graviditeten, frisk unge har jeg å... Google: salami, tjatakk. Tror det var det iallefall 😄 Anonymkode: 955a3...2ed 2
Ruthven Skrevet 3. august 2017 #17 Skrevet 3. august 2017 32 minutter siden, Strawberrygirl skrev: Nå er det flere jordmødre og leger som sier det er trygt å spise salami som er produsert i Norge. Står litt på nett om det. Så ville ikke vært så hysterisk jeg da 😊 Men så lenge offentlige myndigheter sier noe annet så forholder jeg meg til myndighetene jeg. Synes det er tryggere enn leger/jordmødre som synser. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #18 Skrevet 3. august 2017 Helsedirektoratet sier man skal følge råd fra matportalen.no og helsenorge.no når det gjelder hva man kan spise i svangerskapet. Og det er spesielt toxoplasma og listeria-bakterien man skal være varsom mot. Det står ikke at man ikke kan spise salami, den opplyser og farene og forholdsregler. Og dette er blitt nevnt flere steder i tråden over. Det står forresten også at man ikke skal spise uvaska frukt, bær og grønnsaker pga toxoplasma. Og det betyr selvsagt ikke at du skal holde deg totalt unna dette med fare for at de ikke er vaska godt nok. Folk må bruke sunn fornuft og ikke bli for hysteriske her. Anonymkode: 36ccf...a15 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #19 Skrevet 3. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: . Folk må bruke sunn fornuft og ikke bli for hysteriske her. Anonymkode: 36ccf...a15 For ikke å snakke om moraliserende. Man kan jo bli direkte menneskefiendtlig av å vanke på dette forumet her... Spiste forøvrig salami og tørket kjøtt før jeg visste at man ikke skulle gjøre det.. I tillegg drakk jeg alkohol og røykte før jeg fant ut at jeg er gravid. Og en stund drakk jeg kaffe. Og te. Klar, ferdig, kjør fordømmelsen! Anonymkode: 81555...2d0 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #20 Skrevet 3. august 2017 Rart vi har vokst opp noen av oss, egentlig Anonymkode: 690af...fc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå