AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Jeg vet ikke hva slags insekt det var. Hvor fort bør det gå over? Hvor mange dager kan fingeren være hoven og eventuelt forverres, før jeg bør oppsøke lege eller eventuelt ta zyrtec? Insektet var ganske stort (ca 2 cm lang) og hadde mørk farge (svart el.l.). Insektet etterlot et godt synlig hull i huden min på ca 0,5 mm der det var rødt (blod) som vistes i hullet. Hva slags insekt kan det ha vært? Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Huff, enn om det var klegg? (Ts her) "Kleggens munndeler er store og bittene er derfor smertefulle. Dette gjør at blodsuging ofte blir avbrutt slik at kleggen må angripe igjen og igjen, eller flytte seg videre til en ny vert. Kleggen vil da ha munn og svelg fullt av blod og denne vekslingen mellom verter gir mulighet for overføring av sykdom (humanpatogener) som Franscicella tularencis (tularemi/harepest) og Bacillus anthracis (anthrax). I Norge er sannsynligheten for smitte til mennesker svært lav, men for husdyr som beiter i flokk er vertsveksling en viktig årsak til økt overføring av sykdomsfremkallende organismer som..."https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/fluer-og-mygg/klegg-/ Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Vi hadde et humlestikk her i sommer som gikk opp i hevelse og rødhet de to første dagene og så ned igjen etter den femte dagen. Det var en litt sterkere reaksjon som er litt uvanlig, men ikke farlig. Så lenge du føler deg bra ellers ville jeg ikke bekymret meg så mye for det inntil videre. Neste gang bør du kanskje ta en Zyrtec med en gang du blir stukket. Vet ikke om det er noe vits å ta den nå. Anonymkode: aebd8...55d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde et humlestikk her i sommer som gikk opp i hevelse og rødhet de to første dagene og så ned igjen etter den femte dagen. Det var en litt sterkere reaksjon som er litt uvanlig, men ikke farlig. Så lenge du føler deg bra ellers ville jeg ikke bekymret meg så mye for det inntil videre. Neste gang bør du kanskje ta en Zyrtec med en gang du blir stukket. Vet ikke om det er noe vits å ta den nå. Anonymkode: aebd8...55d Takk for råd! Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Hovenheten har spredd seg fra fineren og til begynnelsen av hånden i løpet av natten. Hvorfor blir man hoven? Er det hvite blodlegemer som forsøker å krige mot giften fra insektsstikket? Hvordan tar kroppen seg av slik gift fra insektsbitt egentlig? Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hovenheten har spredd seg fra fingeren og til begynnelsen av hånden i løpet av natten. Hvorfor blir man hoven? Er det hvite blodlegemer som forsøker å krige mot giften fra insektsstikket? Hvordan tar kroppen seg av slik gift fra insektsbitt egentlig? Anonymkode: 0f505...11b Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 Jeg er nesten helt bra i dag. Mvh Ts Anonymkode: 0f505...11b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nesten helt bra i dag. Mvh Ts Anonymkode: 0f505...11b Så bra TS! Jeg vet ikke akkurat hvorfor man blir hoven så derfor svarte jeg deg ikke igjen. Fint at det er i ferd med å gå over nå. Anonymkode: aebd8...55d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå