Gå til innhold

Uføre og kompensasjonsgrad - store forskjeller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kompensasjonsgraden angir hvor mye av inntekt over inntektsgrensen som skal komme i fradrag i uføretrygden.

Noen kan ha en kompensasjonsgrad så lav som 35%, andre har på over 80%. Er ikke dette urettferdig?

Anonymkode: ab2fd...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forklar oss uvitende

Anonymkode: a832a...64e

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar oss uvitende

Jeg er ikke trådstarter, men jeg skal prøve å forklare.

Kompensasjonsgrad, sammen med inntektsgrense, er hvor mye man blir trukket av arbeidsinntekt når man er uføretrygdet.
Inntektsgrensen er 40 % av 1G.

For eksempel hvis noen har 50% kompensasjonsgrad, og en inntektsgrense på 37 400 (40 % av 1G).
Da vil 50 øre av hver krone over 37 000 bli trukket i fra uføretrygden, og personen kan tjene i overkant av uten at uføretrygden faller helt bort. 
Dette skal gjøre det lettere for uføre å jobbe i de periodene de har mulighet til det.

Kompensasjonsgraden er aldri høyere enn 70 % (selv om trådstarter påstår at noen har 80 %)

Kompensjasjonsgraden blir regnet ut ut i fra hvilken inntekt man hadde før man ble ufør.  (altså ikke gjennomsnittet som brukes ved fastsetting av uføretrygd, men faktisk inntekt oppjustert til dagens verdi)
Eksempel: X har en trygdeutbetaling på 250 000 kr årlig.  Oppjustert inntekt før ufør 500 000, kompensjonsgrad ((250 000/500 000)*100=) 50 %

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompensasjonsgraden angir hvor mye av inntekt over inntektsgrensen som skal komme i fradrag i uføretrygden.

Noen kan ha en kompensasjonsgrad så lav som 35%, andre har på over 80%. Er ikke dette urettferdig?

På hvilken måte mener du dette er urettferdig?  Det er vel mer urettferdig at de som har minste utbetaling skal trekkes like mye som de som har den største utbetalingen?

Anonymkode: 3200c...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vil 50 øre av hver krone over 37 000 bli trukket i fra uføretrygden, og personen kan tjene i ca 350 000 uten at uføretrygden faller helt bort. 
?

* La inn tall som ikke kom med i forrige innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at noen bare blir trukket 30% av trygda, andre over 80%.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke dette. En ufør kan tjene over 350.000?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dette. En ufør kan tjene over 350.000?

Jeg har en av de høyeste satsene og jeg mottar 20 500kr i måneden

AnonymBruker
Skrevet
På 3.8.2017 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Kompensasjonsgrad, sammen med inntektsgrense, er hvor mye man blir trukket av arbeidsinntekt når man er uføretrygdet.

For eksempel hvis noen har 50% kompensasjonsgrad, og en inntektsgrense på 37 400 (40 % av 1G).
Da vil 50 øre av hver krone over 37 000 bli trukket i fra uføretrygden, og personen kan tjene i overkant av uten at uføretrygden faller helt bort. 
Dette skal gjøre det lettere for uføre å jobbe i de periodene de har mulighet til det.

Kompensasjonsgraden er aldri høyere enn 70 % (selv om trådstarter påstår at noen har 80 %)

Kompensjasjonsgraden blir regnet ut ut i fra hvilken inntekt man hadde før man ble ufør.  (altså ikke gjennomsnittet som brukes ved fastsetting av uføretrygd, men faktisk inntekt oppjustert til dagens verdi)
Eksempel: X har en trygdeutbetaling på 250 000 kr årlig.  Oppjustert inntekt før ufør 500 000, kompensjonsgrad ((250 000/500 000)*100=) 50 %

På hvilken måte mener du dette er urettferdig?  Det er vel mer urettferdig at de som har minste utbetaling skal trekkes like mye som de som har den største utbetalingen?

Så man kommer dårligere utav det, dess mer en har tjent før ufør?! Dette var jo en veldig skjev fordeling.

Anonymkode: 56302...b94

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man kommer dårligere utav det, dess mer en har tjent før ufør?! Dette var jo en veldig skjev fordeling.

Nei, det er de som har tjent lite som kommer dårligst ut.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at de som har tjent mestmogså har opparbeidet seg høyere trygd fra Nav i tillegg til pensjon fra pensjonskasse. Jo mer de har hatt i lønn og jo lengre de har vært i arbeid, desto mer får de utbetalt. Det er bare et rett og rimelig system. 

Anonymkode: 0ea06...87b

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet
På 3.8.2017 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Du skriver her at "Kompensasjonsgraden er aldri høyere enn 70% (selv om trådstarter påstår at noen har 80%)".  Da ønsker jeg bare å påpeke at dette ikke stemmer. Undertegnede har en kompensasjonsgrad på ....hold deg fast....93,74%.  I mitt tilfelle lønner det seg svært lite å jobbe, siden jeg får knapt 90 kr for hver tjente 1000kr....og det er da FØR skatt og FØR barnetillegget blir redusert. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir kompensjonsgraden, da man ikke har hatt inntekt før? Blir den veldig høy da, sånn så det ikke lønner seg å jobbe?

Og hvorfor denne forskjellen?

Anonymkode: adad8...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lønn meget nær 6G da jeg ble ufør, og har da en kompensasjonsgrad på 65,27 nå

• 5 år senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 20acb...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2017 den 13.15):

Nei, det er de som har tjent lite som kommer dårligst ut.

Min kompensasjonsgrad er 68,92%. Har nesten maks sats på uførestønaden,       kr38 111 i måneden brutto. 

Kan ikke si at det motiverer til å prøve seg i jobb. 

Anonymkode: 110fc...868

Skrevet
On 8/2/2017 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Min grad er på over 75%, og jeg synes det er helt innafor. Selvfølgelig skal jeg bli trukket penger når jeg klarer å jobbe. I pluss går jeg uansett, jeg har grei utdanning og ok lønn (ca 700k i året for fulltid).

Anonymkode: 771ad...dea

Skrevet
On 8/3/2017 at 8:24 AM, AnonymBruker said:

Svarer ikke vedkommende, men dette er ikke sant.

Anonymkode: 771ad...dea

Skrevet
WubWub skrev (På 4.8.2017 den 10.50):

Jeg har en av de høyeste satsene og jeg mottar 20 500kr i måneden

Da har du nok ikke "en av de høyeste satsene"

Anonymkode: 6e9a3...3e3

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke en av de høyere satsene og min kompensasjonsgrad er på 73% så det er alltid både unntak og sære tilfeller.

Anonymkode: 6fbdf...f34

Skrevet

Kompensasjonsgrad er beregnet ut fra tidligere inntekt. 
Jo høyere inntekt du har hatt jo «mer» skal du få lov å tjene. 
jeg hadde inntekt over en million før ulykken som gjorde meg ufør så jeg har kompensasjonsgrad på ca 50. Har du ikke hatt inntekt før eller lavere inntekt får du høyere kompensasjonsgrad og mao kan tjene mindre. 

Anonymkode: 3ac8a...174

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...