Gå til innhold

Foreldre som har barnet 50% - Er kjedelig at barnet drar på overnatting til venn(inn)er?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har noen spørsmål - dette er bare ting jeg har tenkt å og det er ikke meningen å starte noen diskusjon på det.

Min datter har venninner hvor foreldrene ikke bor sammen lengre og har jenten sin 50%. (Foreldrene er gode venner, ingen isfronter).

Men jeg lurer av og til på det når vi inviterer disse venninne på overnatting i helgene om dette er "vanskelig" for foreldrene. Dersom "Trude, 9år" er hos faren annenhver helg og hun tilbringer en helg hun skulle vært hos faren på hytten med oss, så går det jo plutselig 3 helger før de får ha en helg sammen.
Hadde jeg vært faren til Trude ville jeg synes dette var kjedelig. Jeg ville jo selvsagt at Trude skulle ha det kjekt, men jeg ville jo og gjerne hatt tiden med henne selv. Er dette en problemstilling  hos skilte foreldre eller er det bare jeg som problematiserer? Man har jo allerede barna mindre enn man vil, så skal andre komme og "stjeler" enda mer tid.

En annen ting jeg har lurt på - de skilte foreldrene som har gode forhold (ikke de andre) - bruker dere noen ganger den andre forelderen som barnevakt?

Igjen, hypotetisk, dersom Trude var hos moren i helgen og moren gjerne skulle gått på en konsert, mens jeg var alene hjemme så ville jo at Trude var hos meg være vinn-vinn. Men igjen - Trude måtte jo ikke føle at hun ble flyttet frem og tilbake (men ser ikke hvordan det skulle være bedre om hun overnattet hos en venninne den lørdagen).

Endret av ekkoet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at foreldre som velger 50/50 vil hemme barna sosialt og ta bort tid med venner.

Anonymkode: 51920...c81

• Liker 4
Skrevet

Det er jo helt greit med overnatting. Det blir jo som andre familier. Klart det kan være litt trist at barnet ikke er hjemme, men det er jo noe av prisen for å skille seg. Men det er noe jeg må tåle og ikke dytte videre til barnet. 

Vi bruker ikke hverandre som barnevakt, men det har hent vi endret på dagene av praktiske årsaker. 

Men det ble slitsomt i lengden for barnet, så til sist valgte barnet å bare bo et sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde meg på å skrive en status om dette sett fra den ene foreldres side. Oj som jeg fikk kjeft. For min datter på 13 vil ofte overnatte hos venninner og hun spiller kamper noen ganger havner det i pappas helger. Jeg må neste krangle med far på datter vegne for at hun skal få lov til dette i hans helg. Hun tørr ikke snakke med far selv.  ( hun får ikke lov å ha venninder på overnatting hos far) Jeg spurte om dette var ok. Fikk høre at jeg ødela samvær osv.  Jeg vet dette er kanskje ikke helt det du lurte på men der var det svare jeg fikk. Jeg har null problem med det viss ikke vi hadde planlagt noe viktig den dagen.

Anonymkode: 0a6a5...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert forskjellig fra forelder til forelder

Anonymkode: 262c1...2d5

• Liker 1
Skrevet

En ide kan jo være å kun invitere på overnatting lørdag-søndag eller fredag-lørdag. Da får forelderen som har barnet den helgen i alle fall et døgn sammen med barnet. Ellers er jo det en ide at barna sover hos den skilte forelderen?

Tror de fleste synes det er ok at barnet er på overnatting innimellom, men dere kan jo sørge for å ikke alltid invitere den helgen den ene forelderen har ansvaret, for det er sikkert litt kjedelig om det skal kun gå utover far/mors helg. 

Skrevet

Jeg er fult klar over at dette vil variere fra foreldre til foreldre, det har vært har tilfeller hvor ene forelderen kommer og spør om det passer at datteren kommer på overnatting fordi de har planer. En annen ting er jo at nå når det har vært ferietid har de fleste fått en del kvalitetstid sammen.

Ellers er det litt vanskelig å time overnattingene etter andres fordeling. Det er jo bare noen helger det passer for oss å ha overnatting og det er ofte lett å gå videre til neste venninne og høre om hun vil istedenfor dersom det ikke passer for den første man spør.

Men takk for tilbakemeldinger fra dere som har erfaringer, hører gjerne flere.

Skrevet

Far kan synes det er litt leit ja, men tenåringen må jo få ha et sosialt liv uansett. De justerer helger og dager seg imellom ved behov og en sjelden gang har far også passet barnets yngre halvsøsken. Mann og barn har mye mer kvalitetstid sammen enn jeg hadde med min far, vokste opp med begge foreldre. Når tiden er begrenset blir mange mer bevisst på hvordan de bruker tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...