Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei veninne som er gravid. Hun er vegetarianer,og spiser ingenting av hverken kjøtt,fisk,egg,kylling eller noe annet som kommer fra et dyr (en skjelden gang drikker hun litt melk og spiser litt feta ost). Spørsmålet mitt er: Hvor riktig synes dere det er at hun evt. tvinger barnet til den samme livsstilen?? Melk kommer han selfølgelig til å få, men er det riktig og nekte barnet kjøtt,fisk,kylling etc?? Jeg skal til henne i morgen å da har jeg tenkt til å prate litt med henne om dette....Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at hvis din venninne, helst i samråd med helsestasjon/lege, sørger for at barnet får de næringsstoffene det har behov for så har du ikke så mye med det...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo to ting som er relevante: Smaksopplevelser og ernæring. Når det gjelder det første, har du ikke noe med det. Mange foreldre liker ikke fisk, så barna får ikke f.eks. kokt torsk eller stekt sei - bare fiskepinner og fiskepudding. Kjedelig, kan vi si - men ikke vår sak. Når det gjelder ernæring er saken en litt annen, et godt og variert kosthold er et helt grunnleggende behov. Men hvis venninnen din er en bevisst vegetarianer, som bruker belgfrukter, grønnsaker, evt. tofu osv. til å få dekket proteinbehov og behov for vitaminer og mineraler, skulle det ikke være noe problem. Millioner av mennesker spiser kjøtt kanskje maks en gang annenhver uke, uten å lide noen nød. Men hvis man bare tar bort kjøtt, melk og egg fra et vanlig, norsk kosthold uten å erstatte det med noe annet, blir det dårlige greier. Og da synes jeg du må ha lov til å si fra. Men dette er jo ikke aktuelt før om ganske lenge - barnet vil jo leve på morsmelk eller mme i mange måneder før fast føde blir introdusert.

Skrevet

Som gjest skriver ovan:

Att bara ta bort kött, fisk och mjölkprodukter från "normal" kost får man lätt brister.

En del vegitarianer får brister eftersom de inte ersätter protein och järnbortfallet tillräckligt. Andra är riktigt duktiga och äter bättre och mer näringsrikt än många "vanliga" norrmän och svenskar.

Att "tvinga på" barnet sin livsstil är något som alla föräldrar gör: vegitarianer, kristna, muslimer, ateister, junkfood-familjen, träningsfreaken etc.

Jag är egentligen "normal" men så "elak" att jag nekar min son på 1 år både chips, glass, läsk och godis och tänker göra det i flera år. Han "tvingas" äta bönor och linser...

Inte heller får han se på Tellitubbies eller byggare Bob... Elakt enligt vissa. VAL som jag som förälder styr över. Jag väljer att ersätta godis med frukt och bönor, tv med böcker och lek...

Gjest Lizzie28
Skrevet

Tvinger hun barnet? Nå? Når han blir født mener du??

Mens hun er gravid er det naturlig at hun skal få spise det hun spiser som vegetarianer.

Jeg er selv vegetarianer, men spiser egg og drikker melk, men ikke kjøtt & fisk & fugl.

Jeg kommer til å handle det meste av vegetarmat til min framtidige unge. men etterhvert som han/hun vokser syns jeg han skal bestemme selv. og jeg kan alltids kjøpe kjøtt o.l. når barnet er liten, for jeg syns det er barnets valg. jeg valgte å bli vegetarianer for 4-5 år siden.

Skrevet

jeg mener jo ikke det at jeg skal legge meg oppi det sånn! det jeg ville frem til er at jeg lurer veldi på om det er "heldig" for små barn å være vegetarianere. Tenker lissom på det med næringsstoffer ol. Jeg kunne aldri ha blandte meg inn og sagt at det får hun ikke lov til å gjøre,er jo fullstendig klar over at det ikke er min sak og blande meg inn. Lurer ganske enkelt på åssen det fungerer å være vegetarianer og om man må kompansere mye for å få de riktige stoffene,og med hva. Når jeg skreiv det at jeg ville prate med henne var det kun for å spørre henne om hva hun har tenkt til,og også få vite mer om hva det innebærer å være vegetarianer,for vi har egentlig ikke pratet så mye om det. Jeg lurer på dette av egen nyskjerrighet og ikke noe annet. :-?

Gjest StoreSky
Skrevet

Så lenge man er ørlite bevisst på næringstoffer, så er det ingen fare for ernæringsmangel. (mange barn som spiser kjøtt får for lite av grønnsaker og frukt..)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjenner flere som er vokst opp som veggis-barn, og de er nå i en alder av 20 - 35 minst like friske, velskapte, intelligente og oppegående mennesker som andre. Men selvsagt - det forutsetter at man er bevisst på at ungen får i seg nok av de viktige stoffene. men det skal man jo være om man spiser kjøtt også.

Skrevet

Det er ikke helt uvanlig at barn av strikte veggiser får ernæringsmangler. Men det er fullt mulig å være barneveggis uten å lide skade også, med et høyt kunnskaps- og bevissthetsnivå omkring kosthold og ernæring.

De fleste gravide blir fryktelig hissige når andre prøver å "belære" dem om barneoppdragelse og stell, selv når det dreier seg om så opplagte ting som røyk og alkohol. jeg ville gått pent og stille fram i denne saken hvis jeg var deg - gi uttrykk for omtanke og interesse fremfor bekymring, kanskje.

(Et foreldrepar i Tyskland ble nylig dømt for drap fordi deres yngste sønn døde av mangelsykdommer nettopp som resultat av et strikt vegetarisk kosthold. De mistet i samme slengen omsorgsretten til de andre barna sine av hensyn til deres helse og utvikling. Men det trenger du kanskje ikke å dele med venninna di...)

Gjest Lizzie28
Skrevet

Vi er født planteetere..... :kul:

Må bare passe litt på å få i oss alle næringsstoffene..

Jeg er mye mindre syk nå etter jeg ble vegetarianer, og føler meg bedre :)

Gjest Anonymous
Skrevet

dersom vi er født planteetere, hvorfor blir vi da syke av å ikke få nok proteiner og jern, flerumettet fett og diverse andre ting, som det er vanskelig å få i seg ved et rent "grønt" kosthold? Hvorfor er da menneskekroppen skapt sånn? Og hvorfor er ikke mennesker i såkalte primitive kulturer vegetarianere? Hvorfor er de absolutt aller fleste mennesker, i alle kulturer, kjøttetende? hvorfor fant steinaldermannen opp spydet, om det ikke var for å få i seg kjøttmat?

Bare undrer.

Hilsen en som mener at all type mat er bra, i moderate mengder.

Gjest Lizzie28
Skrevet

Det er minst like naturlig å være vegetarianer/veganer. Vårt fordøyelsessystem har faktisk mer til felles med planteetere enn kjøttspisere. Spørsmålet er ikke om vi er i stand til å spise kjøtt, men om det er nødvendig for oss. En balansert vegetarkost dekker alle menneskelige behov, noe som flere folkeslag og millioner av mennesker beviser gjennom en livsstil som vegetarianere. Undersøkelser har dessuten vist at vegetarianere er mindre utsatt for ulike sykdommer - det kan ikke være nødvendig å innta noe som bidrar til å forverre vår helse, ødelegge miljøet og utsetter medskapninger for lidelse.

Det ville faktisk vært mere mat dersom alle ble vegetarianere! Bare 10% av energien som brukes til å fôre opp et dyr blir brukt til å fôre mennesker - resten brukes opp i dyrets livsprosesser. 15 vegetar- ianere kan leve på det kornforbruket som må til for å skaffe kjøtt nok til èn kjøtteter. Fattige land får ikke brukt jorden sin til egen kornproduksjon fordi landet tjener mer på å ale opp kjøttfe til eksport.

I vårt samfunn tar livsstilsykdommer flest liv, og disse er i stor grad knyttet til vår diett. Befolkningsstudier viser at vegetarianere lever sunnere og lengre, og har mindre risiko for å utvikle hjerte/karsykdommer og enkelte former for kreft.3) Det er enklere enn du tror å lage variert og næringsrik vegetarmat som smaker godt! Dagligvarebutikkene får stagig flere vegetariske produkter. Helsekostbutikkene tilbyr et variert utvalg av vegetarisk ferdigmat, f.eks. vegetarburgere og soyapølser

Skrevet

Tidigare var man också mer van till att äta bönor, linser, kål och liknande. I dag verkar många barn och föräldrar stryka allt mer grönsaker från kosten. Linser är kostigt, ärtor - usch

Att laga mat i järngrytor hjälper till att järnberika maten. Vad teflon gör har jag faktiskt ingen aning om men om det påverkar maten är det nog åt andra hållet-

"alla" hade brister förr i tiden. Vi fick inte tillräckligt med C-vitamin till exempel.

Men nu börjar det spåra ur - det här var inte en fråga om för eller emot vegitarianism.

Frågan gällde om det var skadligt för barn att äta vegetariskt.

Svaret är Nej - inte om man äter en fullgod vegetarisk kost.

Ja - om det man bara har tagit bort kött och fisk och inte ersatt med tillräckligt goda alternativ.

Vidare kan det också vara skadligt och riksfyllt att äta skräpmat och för lite frukt och grönt...

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi er født planteetere..... :kul:

Må bare passe litt på å få i oss alle næringsstoffene..

Jeg er mye mindre syk nå etter jeg ble vegetarianer, og føler meg bedre :)

Vi er nå egentlig altetere ved fødsel, lige som svinet, som man sier. Det er vel også dette dyret vi ligner mest på organ/fordøyelsesmessig.

Dessuten er det svært sannsynlig at menneskets store hjerne ikke begynte å utvikle seg før man begynte å spise kjøtt, da dette avanserte nervesystemet trengte store mengder fett for å kunne vokse tilstrekkelig etter at barnet var født. Man har funnet tegn på at tidlige mennesker brøt margbein og spiste margen, blant annet.

MEN selvsagt er ikke kjøtt livsnødvendig i dagens samfunn - vi er stort sett lite fysisk aktive og vi har tilgang på og kunnskap om ANDRE næringskilder som dekker behovene.

Så dersom venninna di er en flink veggis ser jeg ingen grunn til bekymring. Har dog en kamerat som prøvde å være vegetarianer og ble skikkelig dårlig pga B12-mangel. Nå skal det sies at han omtrent aldri spiser annet enn grandiosa når han er kjøttetende...

Skrevet

Noen hevder at det er naturlig for mennesker å spise andre dyr. Men vi har verken huggtenner eller klør, og vårrt fordøyelsessystem er ikke tilpasset en kjøttbasert diett. Gorillaer er bedre utstyrt til kjøttspising enn mennesker, men lever utelukkende av vegetarkost. Andre hevder at vegetarianere lett får mangelsykdommer. Sannheten er at selv veganrere (som ikke spiser egg, melkeprodukter eller anett laget av dyr) uhyre sjelden får problemer. Vitamin B12 og D finnes det lite av i frukt og grønnsaker, men rikelig i melkeprodukter, egg, gjær og nøtter. Det er ikke vanskelig å nyte et godt balansert vegetarkosthold.

Skrevet

tusen takk for svar! fikk svar på mye av det jeg lurte på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...