Gå til innhold

Ferie med 6-åring, uten bil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og datteren min på 6 år, har ikke vært på ferie enda i år. Vi tenkte å besøke familie på andre siden av landet, men tror vi dropper det. 

I fjor tok vi noen dager i Kristiansand Dyrepark, men utrolig mye stress og styr uten bil, og det kostet nok mer enn det smakte.. Så tok vi en helg i Bø (Sommarland). Også ganske mye styr uten bil..

Jeg har alltid hatt lyst å ta henne med til f.eks Legoland eller Astrid Lindgrens Verden, men ser vanskelig ut å komme dit uten bil, og komme seg til/fra overnattingssted osv.

Er det andre steder som er mer praktisk å reise til, med buss/tog/båt? Og ikke alt for dyrt? I Norge/Sverige/Danmark? :)

Vi bor forresten i Drammen.

Anonymkode: b1659...42e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har førerkort så kan du jo leie en bil noen dager.  Er mange steder som det dessverre er ganske kronglete og tidkrevende å komme seg til med kollektivtransport. 

Skrevet

Lillehammer😊 vert der mange ganger uten bil 😊 har både bodt på hafjell og i lillehammer. Anbefaler scandic Lillehammer hotell bla,der er det muligheten å bade inneog ute. Lekerom og stort uteområde. Eller hafjell hotell ,er ett barnas hotell.

• Liker 1
Skrevet

Hva med Tusenfryd eller Hunderfossen med en overnatting? Til tusenfryd går buss 500 fra bussterminalen i Oslo helt frem (busstopp ved parkeringsplassen), Hunderfossen har egen togstasjon.

Skrevet

Legoland er jo ikke noe vanskelig uten bil. Du flyr greit til Billund og fra flyplassen er det kort vei til Legoland og Lalandia. Tror også det går en egen Legolandbuss direkte (det gjorde i alle fall det for noen år siden).
Du har flere overnattingsmuligheter i umiddelbar nærhet til Legoland, med bare få meter å gå mellom overnatting og parkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Legoland er jo ikke noe vanskelig uten bil. Du flyr greit til Billund og fra flyplassen er det kort vei til Legoland og Lalandia. Tror også det går en egen Legolandbuss direkte (det gjorde i alle fall det for noen år siden).
Du har flere overnattingsmuligheter i umiddelbar nærhet til Legoland, med bare få meter å gå mellom overnatting og parkene.

Jeg flyr ikke. Men kan man ta båt? Også komme seg videre fra båt-terminal? :)

AnonymBruker
Skrevet

Enig med lillehammer :) Hunderfossen familiepark har egen togstasjon, og det er hotell rett ved.

Lilleputthammer er ikke langt fra Hunderfossen.

Det er lett å komme seg inn til lillehammer by fra Hunderfossen , bare ta toget. Der er det gåavstand til Maihaugen, som er moro for både barn og voksne. Og gågata er kjempekoselig. 

Ta en tur langs mesnaelva. Bade på badedammen. Ikke langt fra sentrum. Går også buss dit. 

Det går tog direkte fra Drammen til lillehammer. 

Anonymkode: 34b8c...5f4

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyr ikke. Men kan man ta båt? Også komme seg videre fra båt-terminal? :)

Du kommer deg fint rundt i Danmark med tog, vi gjorde mye det når jeg var ungdom. 😊 Skal du til Billund tar det fort 5-6 timer med tog fra Hirtshals men alt går iallfall hvis dere skal være der et par dager. Noen steder i Danmark går det egen buss fra byene til Legoland som kanskje tar en time alt etter hvor man har plassert seg. Er jo billigere å plassere seg i Kolding enn i Billund for å si det slik. 😉 

Hadde ikke vi hatt med oss bil når vi reiser på ferie så hadde jeg ikke hatt problemer med å ta med meg seksåringen min alene på tog gjennom Danmark.🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...