Gå til innhold

Kan man bli en hundeperson?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg en hund. Problemet er bare at jeg overhode ikke er en hundeperson. Kort oppsummert er det lukten av hund (spesielt våt hund!), hår overalt, sand som blir dratt med inn, sikkel, og rusk og rask som følger med inn. Vasker stadig hendene etter å ha klappet hunder og må vaske klærne, eller i det minste rulle klærne med klesrull. 

En hundeeier kan jo ikke være sånn :fnise: vil dette gå over, eller er det ikke håp for meg? 

Anonymkode: 7ffbe...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du nevner her er jo ingenting mot potensielt ekle ting som kan dukke om når man har hund og jeg forstår ikke helt hvorfor du ønsker deg hund når det er så mye ved dem du ikke liker? De er dyr og det må man neste tåle. Alt i alt tror jeg du kommer til å stresse veldig mye rundt det å ha hund og det som følger med så både for hundens og din egen del bør du nok legge den drømmen på hylla. Se for eksempel for deg hund som har vært alene hjemme og vært dårlig i magen. Eller valp som tisser overalt hele tiden. Hund på tur som ser sitt snitt til å rulle seg i menneskebæsj eller noe annet "snadder". Og så videre. Potensialet er enormt! ;)

• Liker 6
Gjest NotNaomi
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor ønsker du deg hund??

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker meg en hund. Problemet er bare at jeg overhode ikke er en hundeperson. Kort oppsummert er det lukten av hund (spesielt våt hund!), hår overalt, sand som blir dratt med inn, sikkel, og rusk og rask som følger med inn. Vasker stadig hendene etter å ha klappet hunder og må vaske klærne, eller i det minste rulle klærne med klesrull. 

En hundeeier kan jo ikke være sånn :fnise: vil dette gå over, eller er det ikke håp for meg? 

Jeg synes ikke du skal påta deg ansvaret for et sårbart uskyldig liv om du ikke er 100% innstippå å gjøre det som trengs for å gi hunden et riktig og godt liv!

Men når det er sagt...jeg syntes også hår overalt og pesende hundetunger var litt småekkelt da det var lenge siden jeg selv hadde hatt hund. 

Nå har jeg to og det er hår overalt :P de sover sammen med meg i senga, selv om det var utenkelig før jeg fikk hund

Man venner seg til det, og man synes ikke ting med sin egen hund er ekkelt. Ihvertfall ikke jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Som de over her skjønner jeg ikke helt hva det er du vil ha fra det å eie en hund når alt du lister opp er "hundehold" liksom? Er det en å ha på armen som accessories eller på motsatt side tryggheten i en stor skummel vakthund?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvorfor dere lurer. 

Jeg er mye ute i skogen, fjellet og naturen generelt. Et perfekt liv for en hund vil jeg si. Og det hadde vært hyggelig for meg også med selskap på turene. 

Jeg hadde kanskje håpet på at noen ville svare at de var som meg inntil de selv fikk hund :fnise: men jeg tror nok at hundehold ikke er noe for meg da dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det meste av det du lister opp kan forhindres. Skaffe en rase som røyter lite, vær obs på pelsstell. Når du kommer hjem fra tur i ruskevær, har et håndløe og tørk over potene til hunden slik at det ikke blir så mye skitt med inn. Mange raser sikler ikke

Å vaske hendene etter hver gang du tar på hunden er da irrasjonelt. De bakteriene vil være overalt, på alt, bakterier flyr gjerne av gårde med luften. Det er ekstremt mye bakterier på oss og rundt oss til enhver tid, noen av dem er til og med nyttige. Du dør ikke av litt hundebakterier. Faktisk kan du slikke et hundhode og det er fortsatt ekstremt usannsynlig at du skulle bli syk

Utenom det, så er det mennesker som har endret innstilling til, ihvertfall egen, hund etter å ha hatt det. Men da må man gjerne være heldig å få en hund med personlighet som matcher ens egen, og det er ikke selvsagt. Da vil man på sikt få så mye positivt ut av å ha hund at man ikke bryr seg så mye om det negative lenger. Men om du ikke er interessert i å lese om hundeoppdragelse og bruke noe tid på å lære den opp til å bli en rolig og trygg hund, så vil det nok på sikt blir et stort problem heller enn noe positivt. De som har endret syn på hund er gjerne de som har hatt en partner som oppdro en snill hund som de begynte å like etterhvert. Det er noe annet når man misliker hund, ikke kan noe om dem og skaffer seg dem

Anonymkode: 262bc...dac

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mye ute i skogen, fjellet og naturen generelt. Et perfekt liv for en hund vil jeg si. Og det hadde vært hyggelig for meg også med selskap på turene. 

Jeg hadde kanskje håpet på at noen ville svare at de var som meg inntil de selv fikk hund :fnise: men jeg tror nok at hundehold ikke er noe for meg da dessverre. 

En kollega av meg var livredd hunder i hele sitt liv, hun er i dag den med to - en Sheepdog og en Tollie :) og hun elsker de hundene og trives så godt med dem, så det er ikke umulig - men mindsettet må være tilstede. Dersom fokuset ditt ligger på alt arbeidet, det som følger med kosen liksom er muligheten for at dette blir bra mindre enn om fokuset ditt er på fordelene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av det du lister opp kan forhindres. Skaffe en rase som røyter lite, vær obs på pelsstell. Når du kommer hjem fra tur i ruskevær, har et håndløe og tørk over potene til hunden slik at det ikke blir så mye skitt med inn. Mange raser sikler ikke

Å vaske hendene etter hver gang du tar på hunden er da irrasjonelt. De bakteriene vil være overalt, på alt, bakterier flyr gjerne av gårde med luften. Det er ekstremt mye bakterier på oss og rundt oss til enhver tid, noen av dem er til og med nyttige. Du dør ikke av litt hundebakterier. Faktisk kan du slikke et hundhode og det er fortsatt ekstremt usannsynlig at du skulle bli syk

Utenom det, så er det mennesker som har endret innstilling til, ihvertfall egen, hund etter å ha hatt det. Men da må man gjerne være heldig å få en hund med personlighet som matcher ens egen, og det er ikke selvsagt. Da vil man på sikt få så mye positivt ut av å ha hund at man ikke bryr seg så mye om det negative lenger. Men om du ikke er interessert i å lese om hundeoppdragelse og bruke noe tid på å lære den opp til å bli en rolig og trygg hund, så vil det nok på sikt blir et stort problem heller enn noe positivt. De som har endret syn på hund er gjerne de som har hatt en partner som oppdro en snill hund som de begynte å like etterhvert. Det er noe annet når man misliker hund, ikke kan noe om dem og skaffer seg dem

Anonymkode: 262bc...dac

Det er hundelukta, ikke bakteriene jeg vasker meg for🙈

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte deg på akkurat dette

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt sånn, men mye av dette har noe å si for hvilken hund du har. Ikke alle hunder røyter like mye, sikler eller lukter vondt/er ekle å ta på etc.

En korthåret vil dra med seg betydelig mindre mengder sand og grus enn en langhåret hund f.eks.

Non raser er "fettete" i pelsen, andre ikke.

JEg har en samojed. Den røyter periodevis mye og drar inn en del grus fordi det sitter fast i pelsen og faller av når han tørker. Dette er værst på våren og sen høst, og da går Støvsugeren hver dag, men til gjengjeld så er ikke det et problem sommer og vinter når alt er tørt ute. Han sikler ikke, lukter ikke"hund" og er ikke ekkel å ta på slik som feks en malamute.

Men han krever jo derimot en del pelsstell og slipper pelsen ca to ganger i året hvor han røyter mye en periode og omtrent ingenting i mellom de periodene.

Jeg var veldig nøye med å rulle meg de første periodene, men jeg ble lei, så jeg lot det enten være hår eller bare la være å bruke svarte klær.

Hvis du vil ha hund, så finnes det en rase for deg, du må bare undersøke litt. Og så kan du jo spørre noen om å få passe en hund i en periode slik at du får se hvordan det er...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mislikte hunder, lukten av våt hund, ånden... Æff. Så fikk familien hund selv. Jeg var sur i sånn en halv dag. Siden har jeg elska hunden  <3 

Anonymkode: 30798...c07

• Liker 1
Skrevet

Eg er sånn som deg, hater hundelukt, hår og dritt overalt, sikkel og  i det hele tatt. For ikke å snakke om diaré og oppkast!

Likevel har eg to hunder, fordi eg har det veldig mye gøy sammen med dem og de er veldig godt selskap. Det veier opp for alt det som er "ekkelt". :) så får eg heller bare bruke mye tid på vasking.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en kjæreste i stedet.

Anonymkode: 38373...91c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en kjæreste i stedet.

Hund er bedre :hjerte:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

definintivt :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ruccula skrev:

For oss som LIKER hunder ja. For TS, som ikke liker hunder spesielt godt, og ønsker selskap, så er en kjæreste bedre. Du skjønte ikke den?

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det lukter bare til du har fønet dem :-) sand og skitt er det bare å gå i dusjen for å bli kvitt,og støvsuge og vaske etterpå. Tar ti minutter liksom. Børster en hunden regelmessig blir det ikke mye fra pelsen rundt altså.

Kanskje en times jobb pr dag! Men opp til deg :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange hunder som lukter veldig lite hund, tror f.eks bichon frise er en av disse.

Anonymkode: 3ee3f...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er var på andres hundelukt, og kan synes at f eks labradorer kan lukte ganske vondt. Men synes mine egne lukter godt 😍 Tror man venner seg fort til hundelukten til ens egen hund og knapt kjenner det.

Men skitt og pels... Ja, du kan kanskje støvsuge hver dag og ikke ha hunden i sofaen/sengen?

Ingen av mine hunder sikler, de har såkalt "stramme lepper". Men visse raser sikler, så unngå boxer, mastiff etc. 🙊Altså hunder med hengelepper.

Anonymkode: 7c9c1...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...