AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Han spiller fotball hver dag i sommer, og så sa han i en kommentar at "det er viktig å trene, kan ikke risikere å havne på Dys-laget". Hva mente han? Jo, og så fortalte han, med et smil om munnen. Dys-laget var slæng for klubbens andrelag, de har nemlig et "toppet" førstelag som han spiller på og et andrelag. Så har det seg slik at en intern sjargong først var at andrelaget fikk tilnavnet C-laget, siden de på førstelaget mente de var så dårlige at B-laget var en "for bra" betegnelse. Og så er det en på andrelaget som heter Alexander, kalt Alex. Siden han spilte på det såkalte C-laget begynte de etter hvert å kalle ham C-lex. Og så har det seg slik at han også har lese- og skrivevansker, altså dysleksi. Så da var det noen som fant på at de skulle kalle ham Dys-lex. Og dermed var veien kort til at C-laget i stedet fikk tilnavnet Dys-laget. Jeg ble rasende og forklarte at dette var mobbing av verste sort, og siden sønnen min selv ble plaget av noen medelever en lang periode for et par år siden trodde jeg han skulle holde seg for god for slikt. Sønnen min har nemlig epilepsi, har aldri hatt anfall eller noe, men da dette ble fanget opp ble han raskt kalt for "Eple-gutten", tror det er noe enkelte bruker ennå.. Han viste visst ingen forståelse for at dette med Dys-lex og Dys-laget nok ikke er så kjekt for den andre gutten, han ble bare sur for at jeg reagerte slik på denne "morsomme" historien, virket nesten som han trodde jeg skulle le med ham! Hvor vanlig er dette at barn holder på slik, og hvordan skal man håndtere det? De er 13 år gamle. Anonymkode: 8473a...eb9 25
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Jeg synes du håndterte det ganske bra, jeg. Ta gjerne en prat med treneren også. Anonymkode: 47502...cc9 40
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 Synes ikke du var for streng. Dette høres definitivt ut som mobbing for meg. Anonymkode: ab31f...0f0 28
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Mobbing av *verste sort* er vel å overdrive litt, det finnes mye som er verre. Men ille er det jo likevel, og det var bra at han fikk klar beskjed. Jeg tror det er veldig vanlig at barn i den alderen gjør slikt, men man skal jo absolutt ikke godta det av den grunn. Anonymkode: 7ab0a...7a5 12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 Er ikke den mest optimale håndteringen når gutten ikke tar deg alvorlig. Om du snakker med gutten din på en måte der han endrer mening, så har du tatt opp saken på en bra måte. Du burde begynne å behandle sønnen din mer "voksent", dvs ikke skjelle han ut som et barn- det vil ikke funke i lengden. Du må forklare han hvorfor det ikke er moro for den andre gutten å få kallenavn på en måte der du gjør at gutten din klarer føle empati Anonymkode: b7c42...5d5 5
Carrot Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 Mulig du overreagerte overfor sønnen som ikke så noe vondt i dette, men du overreagerer ikke om du tar en prat med treneren. Det er leit at barn i dag skal "spisses" og på den mpten tar voksne bort gleden ved sport. Snakk med gutten din igjen, forklar uten sinne denne gangen hvorfor du reagerte, beklag gjerne at du ble sint og tok det ut over han for det er ikke rettferdig, men si at du håper han ikke er en av dem som plager andre. 4
Susan Sto Helit Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 Jeg tenker at dette ikke er et problem som bare gjelder din sønn. Her må alle foreldrene på banen. Og ikke minst treneren. Fint at du snakket med gutten din. Men det kan virke som han føler du var ute etter å fordele skyld, og at han var skyldig, enn at han oppfattet at du ville han skulle forstå at dette med å finne på "morsomme navn" som sårer andre, ikke er greit. Jeg ville nok kontaktet treneren, og sagt at dette bør alle foreldrene gjøres oppmerksomme på, i tillegg til at det bør tas opp på en trening, at trenerne ikke lenger aksepterer å høre denne typen "dissing". 9
Gjest NotNaomi Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 Uffda. Skjønner at du reagerte. Men snakk heller rolig med ham og forklar. Vi foreldre handler litt overilt iblant. Det er ingen krise. Ta en samtale med ham,og selv har jeg lært meg å stille spørsmål sånn at de må tenke selv. Framfor at jeg "bekærer"og vil ha fram mine meninger kun. Dette ordner seg nok Ts:-)
Sphere Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, Carrot skrev: Mulig du overreagerte overfor sønnen som ikke så noe vondt i dette, men du overreagerer ikke om du tar en prat med treneren. Det er leit at barn i dag skal "spisses" og på den mpten tar voksne bort gleden ved sport. Snakk med gutten din igjen, forklar uten sinne denne gangen hvorfor du reagerte, beklag gjerne at du ble sint og tok det ut over han for det er ikke rettferdig, men si at du håper han ikke er en av dem som plager andre. Norge er vel snart det eneste landet igjen i verden som ser ut til å tro at gleden av fotball forsvinner ved differensiering. Og det ser man jo også resultatet av på verdensrankingen. Hvorfor skal ikke de ivrigste få spille med de ivrigste? Hvorfor skal de ivrigste holdes tilbake for å spille med de som egentlig ikke er særlig interessert? Hvorfor tenker man ikke på gleden og utviklingen til de ivrigste? Skal man få de mindre interesserte til å bli mer interesserte må de i det minste få muligheten til å være nær ballen. Det får de i mye større grad om de spiller med noen på eget nivå. Ved en viss alder har man et naturlig frafall. Norge har ikke bedre resultater der enn andre land. Men norske klubber opplever et frafall blant de beste, som søker seg til de klubbene som faktisk satser. Men hva skjer når mange ivrige spillere søker mot de få klubbene som satser? Det blir mange avslag, og motivasjonen får seg en knekk når man må tilbake for å spille med de som ikke er interesserte. Da blir det også frafall blant de ivrigste, og da har man feilet. Sats heller på akademier som opererer ved siden av breddefotballen. Så blir det ikke kræsj mellom de ivrige og de mindre interesserte. Og man kan satse på gleden for alle parter. En avsporing, beklager. Til TS må jeg bare si at jeg synes du reagerte helt korrekt. Slikt må tas så tidlig som mulig. Slike begreper hører ikke hjemme noe som helst sted. Ta det med treneren, så blir det nok et spillermøte der de tar det opp. 10
Carrot Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 Akkurat nå, Sphere skrev: Norge er vel snart det eneste landet igjen i verden som ser ut til å tro at gleden av fotball forsvinner ved differensiering. Og det ser man jo også resultatet av på verdensrankingen. Hvorfor skal ikke de ivrigste få spille med de ivrigste? Hvorfor skal de ivrigste holdes tilbake for å spille med de som egentlig ikke er særlig interessert? Hvorfor tenker man ikke på gleden og utviklingen til de ivrigste? Skal man få de mindre interesserte til å bli mer interesserte må de i det minste få muligheten til å være nær ballen. Det får de i mye større grad om de spiller med noen på eget nivå. Ved en viss alder har man et naturlig frafall. Norge har ikke bedre resultater der enn andre land. Men norske klubber opplever et frafall blant de beste, som søker seg til de klubbene som faktisk satser. Men hva skjer når mange ivrige spillere søker mot de få klubbene som satser? Det blir mange avslag, og motivasjonen får seg en knekk når man må tilbake for å spille med de som ikke er interesserte. Da blir det også frafall blant de ivrigste, og da har man feilet. Sats heller på akademier som opererer ved siden av breddefotballen. Så blir det ikke kræsj mellom de ivrige og de mindre interesserte. Og man kan satse på gleden for alle parter. En avsporing, beklager. Til TS må jeg bare si at jeg synes du reagerte helt korrekt. Slikt må tas så tidlig som mulig. Slike begreper hører ikke hjemme noe som helst sted. Ta det med treneren, så blir det nok et spillermøte der de tar det opp. Selvsagt skal de ivrigste spille, og selvsagt skal de flike få lov å vise seg frem, men ikke om det betyr at de som trener like hardt men ikke har "skills" ikke skal få være med og være inkludert uten å få stempel som sønnen til TS beskriver - det vi må få med i alle idrettsgrener og aktiviteter til ungene er at det er helt greit å like noe og ønske være med uten å være "best" til det. Man må som voksen passe på å hjelpe frem de som er gode uten å "tråkke på" de som ikke er like gode. Gleden i noe skal man ikke ta fra barn. 8
Sphere Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, Carrot skrev: Selvsagt skal de ivrigste spille, og selvsagt skal de flike få lov å vise seg frem, men ikke om det betyr at de som trener like hardt men ikke har "skills" ikke skal få være med og være inkludert uten å få stempel som sønnen til TS beskriver - det vi må få med i alle idrettsgrener og aktiviteter til ungene er at det er helt greit å like noe og ønske være med uten å være "best" til det. Man må som voksen passe på å hjelpe frem de som er gode uten å "tråkke på" de som ikke er like gode. Gleden i noe skal man ikke ta fra barn. Problemet her er jo begrepsbruken, mener jeg, ikke differensieringen. Det er den treneren må slå ned på. Differensiering gjort riktig er et fint verktøy for at alle skal ha muligheten til positiv utvikling. Problemet er at vi her i landet ender opp med mange mellomløsninger som ofte ender opp i interne konflikter. Og da forsvinner gleden. Også for de ivrigste. Nå har det jo også blitt mer fokus på de som kanskje ikke er de beste, men som trener like bra som de beste. Det å være god til å trene er nå blitt en viktigere faktor enn tidligere, ettersom man ser at dette kan slå positivt ut senere. Noen bruker bare litt ekstra tid på forståelsen i spillet. Pappa Ødegaard plukker jo fram treningsgleden til sønnen som hans største egenskap, og det har nå begynt å få feste hos andre også. 3
Carrot Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 40 minutter siden, Sphere skrev: Problemet her er jo begrepsbruken, mener jeg, ikke differensieringen. Det er den treneren må slå ned på. Differensiering gjort riktig er et fint verktøy for at alle skal ha muligheten til positiv utvikling. Problemet er at vi her i landet ender opp med mange mellomløsninger som ofte ender opp i interne konflikter. Og da forsvinner gleden. Også for de ivrigste. Nå har det jo også blitt mer fokus på de som kanskje ikke er de beste, men som trener like bra som de beste. Det å være god til å trene er nå blitt en viktigere faktor enn tidligere, ettersom man ser at dette kan slå positivt ut senere. Noen bruker bare litt ekstra tid på forståelsen i spillet. Pappa Ødegaard plukker jo fram treningsgleden til sønnen som hans største egenskap, og det har nå begynt å få feste hos andre også. Jeg er enig med deg i at det er mye av dette. Og jeg er enig i at fokuset på treningslyst er viktig. - i lokal idrett er detkanskje mye som trenger bedre fokus, og jeg er eenig i at løsningene ikke alltid er så gode og derfor skaper konflikter. - og lokale trenere er ofte foreldre som har barn på laget, gjerne barn som er blandt de gode, ikke alltid like flinke på å se alle osv osv. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 Det kan tenkes at gutten lo av deg fordi han ble usikker på hvordan han skulle reagere. Barn kan begynne å le i slike situasjoner. Det kommer ikke av frekkhet eller at de er nesevise, men blir usikker fordi de fikk reaksjoner de ikke hadde forventet og nå ikke vet helt hva de skal gjøre. Gutten hadde nok ikke forutsett at du skulle bli sint / irritert. Skriver ikke det for å unnskylde gutten, men for å si noe om hva som kan være årsaken til at han lo. Bra du snakket med ham og gjør det gjerne flere ganger. Ta det også opp med trenger og at han/hun snakker med laget ang. dette. Mobbing / erting må slås ned på med en gang. Anonymkode: d095e...7aa
JackIost Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 59 minutter siden, Carrot skrev: Selvsagt skal de ivrigste spille, og selvsagt skal de flike få lov å vise seg frem, men ikke om det betyr at de som trener like hardt men ikke har "skills" ikke skal få være med og være inkludert uten å få stempel som sønnen til TS beskriver - det vi må få med i alle idrettsgrener og aktiviteter til ungene er at det er helt greit å like noe og ønske være med uten å være "best" til det. Man må som voksen passe på å hjelpe frem de som er gode uten å "tråkke på" de som ikke er like gode. Gleden i noe skal man ikke ta fra barn. Det hadde da ikke vært noe bedre om de beste måtte "slitt" med dårlige på laget Tror ikke de dårlige hadde likt det noe bedre. Husker fra da jeg var barn, hadde kun ett lag, vi ledet 2-0, og treneren satte innpå 2-3 "dårlige". Det ble raskt 2-2, publikum og spillerne ble frustrerte, og treneren toppet laget igjen, og vi greide heldigvis å vinne 4-2. Hvor kjekt hadde det vært for de "dårlige" om de hadde fått spille hele resten av kampen, om det hadde blitt tap? Hadde lett fått skylden av ivrige foreldre og de "gode" 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #15 Skrevet 2. august 2017 50 minutter siden, Sphere skrev: Problemet her er jo begrepsbruken, mener jeg, ikke differensieringen. Det er den treneren må slå ned på. Differensiering gjort riktig er et fint verktøy for at alle skal ha muligheten til positiv utvikling. Problemet er at vi her i landet ender opp med mange mellomløsninger som ofte ender opp i interne konflikter. Og da forsvinner gleden. Også for de ivrigste. Nå har det jo også blitt mer fokus på de som kanskje ikke er de beste, men som trener like bra som de beste. Det å være god til å trene er nå blitt en viktigere faktor enn tidligere, ettersom man ser at dette kan slå positivt ut senere. Noen bruker bare litt ekstra tid på forståelsen i spillet. Pappa Ødegaard plukker jo fram treningsgleden til sønnen som hans største egenskap, og det har nå begynt å få feste hos andre også. Jeg har barn som er fantastisk i de akademiske fagene, ikke de kroppslige. De får ulik lekse slik at mitt barn har mer utfordrende oppgaver enn de andre, og dermed opplever utfordring og spenning, fremfor å kjede seg. Samtidig vet barnet faktisk ikke at det er ulik "grad" mellom dem, fordi det brukes fargekoder for å differensiere. Noen er grønn noen er rød. Vi voksne som har sett forskjellen på leksen ser jo at den ene er langt mer avansert enn den andre, men barna imellom tenker ikke noe på det annet enn at de tilhører ulike farger. Samme burde gjelde for sport. Anonymkode: 9aa93...16e 3
Carrot Skrevet 2. august 2017 #16 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, JackIost skrev: Det hadde da ikke vært noe bedre om de beste måtte "slitt" med dårlige på laget Tror ikke de dårlige hadde likt det noe bedre. Husker fra da jeg var barn, hadde kun ett lag, vi ledet 2-0, og treneren satte innpå 2-3 "dårlige". Det ble raskt 2-2, publikum og spillerne ble frustrerte, og treneren toppet laget igjen, og vi greide heldigvis å vinne 4-2. Hvor kjekt hadde det vært for de "dårlige" om de hadde fått spille hele resten av kampen, om det hadde blitt tap? Hadde lett fått skylden av ivrige foreldre og de "gode" Men det du beskriver her er jo akkurat det en god trener bør gjøre - spille på alle som er med på laget og på en måte som både sikrer ungene spilletid OG sikrer laget seier flott trener vil jeg si, at voksne blir frustrert viser bare hvor viktig det er å vinne for dem og hvor lite de tenker på gleden til ungene.. 3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 2. august 2017 #17 Skrevet 2. august 2017 Ja, det er mobbing. Det er også mobbing av en "svakere" medstudent (dysleksi) utrolig stygt gjort, jeg hadde vært rasende.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 En mor som reagerer på eget barns oppførsel? WOW!! Flott at du tar tak i dette og lærer ungen din riktige verdier og hvordan man skal behandle andre. Men som andre har sagt, ta det rolig neste gang og forklar for han så han forstår hvorfor du reagerer så sterkt. :) Anonymkode: 335f5...60b 4
JackIost Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 (endret) 6 minutter siden, Carrot skrev: Men det du beskriver her er jo akkurat det en god trener bør gjøre - spille på alle som er med på laget og på en måte som både sikrer ungene spilletid OG sikrer laget seier flott trener vil jeg si, at voksne blir frustrert viser bare hvor viktig det er å vinne for dem og hvor lite de tenker på gleden til ungene.. Tror ikke de "dårlige" i mitt eksempel syntes det var noe gøy å spille 5 minutter og tape 0-2 mens de var innpå, men at vi vant likevel pga. 4 mål mens de var på benken, fikk ikke bedre selvtillit av det Hadde vi vært flere hadde det nok vært best med et eget lag for de beste og et eget for de nest beste, slik at alle kunne fått mye spilletid Endret 2. august 2017 av JackIost 2
Sphere Skrevet 2. august 2017 #20 Skrevet 2. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn som er fantastisk i de akademiske fagene, ikke de kroppslige. De får ulik lekse slik at mitt barn har mer utfordrende oppgaver enn de andre, og dermed opplever utfordring og spenning, fremfor å kjede seg. Samtidig vet barnet faktisk ikke at det er ulik "grad" mellom dem, fordi det brukes fargekoder for å differensiere. Noen er grønn noen er rød. Vi voksne som har sett forskjellen på leksen ser jo at den ene er langt mer avansert enn den andre, men barna imellom tenker ikke noe på det annet enn at de tilhører ulike farger. Samme burde gjelde for sport. Anonymkode: 9aa93...16e Veldig sant. Barn trenger å få muligheten til utvikling. På alle arenaer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå