AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 I leiligheten jeg nå bor i er det MANGE sølvkre. Bare jeg lyste på gulvet nå var det 3-4 stk krypende på bakken. Ser de heldigvis ikke ofte på dagen, men er sinnsykt ekkelt å vite at de er her i leiligheten. Vet de kommer av fuktighet, men er ikke lett å lufte i leiligheten da det er så varmt ute for tiden - og leiligheten er veldig liten. Jeg skal heldigvis flytte om noen måneder, men hvor lett er det å dra disse med på flyttelasset? Er det noe jeg kan gjøre for at de ikke skal bli med med? Anonymkode: 79700...23c
Gjest førstedamen Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Hold flyttelasset tørt er førstepri! Ellers må du bare vaske klær ol på 60 grader og støvsuge! Fikk sølvkre på jobben og vi måtte støvsuge alle hjørner i alle rom og rundt Lister ol hver dag i ukesvis. Håper de holder seg i leiligheten og ikke blir med 😉
penny_ Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 (endret) Det kan hende at det er fuktskader i leiligheten. Man må finne ut av årsaken, og fikse det for å bli kvitt dem. Endret 2. august 2017 av penny_ 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Jeg tviler på det da leiligheten var ferdig bygd for tre måneder siden Anonymkode: 79700...23c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på det da leiligheten var ferdig bygd for tre måneder siden Anonymkode: 79700...23c Det er godt mulig det er fukt et sted likevel. Er det bare på badet de er eller flere steder? Det finnes middel som kan ta knekken på de men om du leier så er det noe huseier isåfall bør fikse Anonymkode: 54973...951 1
penny_ Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på det da leiligheten var ferdig bygd for tre måneder siden Anonymkode: 79700...23c De kan trives i sluk også, spesielt om det ikke er godt rengjort. http://www.viivilla.no/baderom/skadedyr-pa-badet/bli-kvitt-solvkreene/ Sitat Slik forebygger du sølvkreinvasjon: * Rens sluket ofte og grundig. * Øk renholdsintervallen- og intensiteten. * Støvsug heller enn å vaske med vann. * Tett med silikonfuger så de ikke kan gjemme seg eller legge egg i sprekker.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: I leiligheten jeg nå bor i er det MANGE sølvkre. Bare jeg lyste på gulvet nå var det 3-4 stk krypende på bakken. Ser de heldigvis ikke ofte på dagen, men er sinnsykt ekkelt å vite at de er her i leiligheten. Vet de kommer av fuktighet, men er ikke lett å lufte i leiligheten da det er så varmt ute for tiden - og leiligheten er veldig liten. Jeg skal heldigvis flytte om noen måneder, men hvor lett er det å dra disse med på flyttelasset? Er det noe jeg kan gjøre for at de ikke skal bli med med? Anonymkode: 79700...23c Å flytte de med seg er uhyre lett. De kryper inn i kasser, papir og alt de kan gjemme seg i og legge egg i. Det er anbefalt å sette flyttelasset på fryselager ved flytting. Jeg hadde bare klær og noen få kjøkkenting der jeg bodde midlertidig med sølvkre og flyttet heldigvis på vinteren. Alt ble satt ut i kulden/vasket på 60 grader før det ble tatt i bruk i ny bolig. Ekkelt! Skal du pakke flyttekartonger så sette kartongene opp fra gulvet før, under og etter pakking. Særlig kartonger kryper sølvkre inn i og legger egg inni.. Anonymkode: 99b8a...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er godt mulig det er fukt et sted likevel. Er det bare på badet de er eller flere steder? Det finnes middel som kan ta knekken på de men om du leier så er det noe huseier isåfall bør fikse Anonymkode: 54973...951 Hva slags middel, og hvor får man kjøpt det? Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg spør likevel. Jeg er funksjonshemmet og har hjemmehjelp fra kommunen som skal ta seg av alt husarbeid, men de har sjeldent tid til mer enn å støvsuge raskt en gang i måneden (noen ganger sjeldnere enn det), så etter flere år med så dårlig renhold har jeg fått sølvkre på bad og kjøkken. Jeg klarer ikke vaske selv pga. funksjonshemmingen min, og har ikke råd til å leie inn mer hjelp, men å sette ut forgiftet åte eller noe sånt kan jeg klare. Anonymkode: 5e4a5...417
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Hva slags middel, og hvor får man kjøpt det? Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg spør likevel. Jeg er funksjonshemmet og har hjemmehjelp fra kommunen som skal ta seg av alt husarbeid, men de har sjeldent tid til mer enn å støvsuge raskt en gang i måneden (noen ganger sjeldnere enn det), så etter flere år med så dårlig renhold har jeg fått sølvkre på bad og kjøkken. Jeg klarer ikke vaske selv pga. funksjonshemmingen min, og har ikke råd til å leie inn mer hjelp, men å sette ut forgiftet åte eller noe sånt kan jeg klare. Anonymkode: 5e4a5...417 Sjekket litt rundt på nettet og ser ut til at sprayen Permetrin skal funke. Legger ikke ved linker siden reklame ikke er lov. Du får kjøpt det på bygg/jernvarehus som Jula og på nettet. Anonymkode: 3d117...889
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekket litt rundt på nettet og ser ut til at sprayen Permetrin skal funke. Legger ikke ved linker siden reklame ikke er lov. Du får kjøpt det på bygg/jernvarehus som Jula og på nettet. Anonymkode: 3d117...889 Supert! Takk for hjelpen! Anonymkode: 5e4a5...417
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Supert! Takk for hjelpen! Anonymkode: 5e4a5...417 Bare hyggelig Anonymkode: 3d117...889
Atea Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 Hvis du skal selge leiligheten, har ikke lest hele tråden, er du pliktig til å opplyse om at det er sølvkre der. Det tyder på fukt, og helt ny boliger kan være plaget av det fordi de blir så tette.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 Usj, i leiligheten jeg bodde i før var det fullt av sølvkre, og det i alle rom. Tenkte jo ikke på at de kunne bli med. Håper jeg ikke har fått noen med meg, men får ikke sjekket det før jeg drar hjem igjen. Skikkelig ekle kryp. Må ha vært noe fuktskader der, men leide bare så ikke mitt problem. Anonymkode: 53243...ad2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usj, i leiligheten jeg bodde i før var det fullt av sølvkre, og det i alle rom. Tenkte jo ikke på at de kunne bli med. Håper jeg ikke har fått noen med meg, men får ikke sjekket det før jeg drar hjem igjen. Skikkelig ekle kryp. Må ha vært noe fuktskader der, men leide bare så ikke mitt problem. Anonymkode: 53243...ad2 Jeg har aldri hørt om denne type spredning som skisseres av en annen i tråden. Dersom man fjerner fuktigheten vil krypene også forsvinne. De må ha det fuktig for å overleve over tid. Generelt bruker man vel heller ikke midler for å fjerne de, bare i helt spesielle tilfeller. Anonymkode: 9ce2d...f90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå