Gå til innhold

bechamelsaus vs hvitsaus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det akkurat det samme? 
F.eks toro hvitsaus pose og dolmio Bechamelsaus...

Anonymkode: c14f0...635

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja

Anonymkode: 2198a...5b5

Gjest JanHelge
Skrevet

Er det samme men med forskjellig navn, en Bechamel er grunnoppskriften på en hvit saus som igjen kan være grunnlaget for andre sauser.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja

Anonymkode: 2198a...5b5

takk for hjelpen. Da kaster jeg ikke bort penger på bechamelsaus. :) Aldri smakt det før, men da får jeg bare lage vanlig hvit saus til lasagnen i morgen. 

-ts

Anonymkode: c14f0...635

Skrevet (endret)

Hvit saus,-  smør, mel ,melk, salt , pepper og muskat

Bechamel saus .  Det samme pluss  ost og eggeplomme så blir den ekstra god.

Endret av caroprins
AnonymBruker
Skrevet

Bechamel er bare et latterlig trendnavn på hvit saus som ikke høres fint nok ut.

Anonymkode: 9393f...f95

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bechamel er bare et latterlig trendnavn på hvit saus som ikke høres fint nok ut.

Jepp, det er "snobbenavnet". ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok "hvit saus" er det yngste trivialnavnet for sausen :P 

Anonymkode: dc0e7...64d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Bechamel er det italienske navnet for hvit saus. Ikke snobbete eller trendy. 

Anonymkode: a3c15...d06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, caroprins skrev:

En bechamel saus inneholder ikke ost :) 

Anonymkode: fb584...e49

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, caroprins skrev:

Med ost blir det en mornay saus :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor kjøpe pose? Det må jo være det latterligste produktet noensinne siden det faktisk er lettere å lage hvit saus uten pose... ;)

Endret av Leo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Bechamel er det italienske navnet for hvit saus. Ikke snobbete eller trendy. 

Anonymkode: a3c15...d06

Feil igjen. Sauce béchamel er en av grunnsausene i det klassiske franske kjøkkenet, og italiensk har navnet fra fransk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Béchamel_sauce

Anonymkode: b75f8...697

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ble sikkert foreslått fordi TS nevnte at hun skulle ha den i lasagne.

Anonymkode: 7e38f...226

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men putter du oppi litt revet mozzarella og en eggeplomme så blir sausen ekstra god til lasange.   Så kan vi kalle den lys saus, ostesaus eller hva som helst  til lasange.   Det var bare et lite tips.  😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra nå av skal jeg begynne å servere mine Quenelles i Béchamel :fnise: 

Anonymkode: 60c5d...124

Gjest Overrasket
Skrevet

Bechamel, (besciamella på italiensk) eller hvit saus er kanskje den enkleste internasjonale sausen å lage selv, og oppnå en smak som langt overgår alt som er ferdigkjøpt.

Bechamel oppsto trolig i Italia, selv om selve navnet er fransk. Det er overraskende mye mat som vi ser på som "typisk fransk" som egentlig er italiensk. Men det er jo åpenbart en annen sak. 

Jeg er ikke så veldig opptatt av hvilke ingredienser som var mest rett og hva som er rett navn dersom man putter i ost osv. Det jeg synes er viktig er hva skal sausen brukes til og hvilke ingredienser passer best til formålet. Jeg bruker f.eks. ikke samme hvit saus til fisk som til lasagne. 

Det jeg gjør for lasagne, altså dette er min personlige preferanse, er å trekke grønnsaker i melken i noen timer etter en lett oppvarming av væsken. Så lager man basen av mel og smør, og tilsetter litt fransk sennep. Sennep er ikke så veldig mye i bruk i Italia, men dette er den smaken jeg liker best på lasagne-sausen min. Så tilsettes melke-grønnsakskraft-væsken litt om litt under grundig omrøring. Til slutt 80 gr revet gulost og en anelse muskat. 

Det aller viktigste med hvit saus synes jeg, langt viktigere enn hva som er rett og galt å ha i, er at sluttkonsistensen er helt jevn, fløyelsmyk, blank-aktig/skinnede på farge og litt sakterennende. :spise:

Gjest Margit Spat
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

:hoho:Fantastisk! Jeg innrømmer at jeg måtte google, men nå som jeg vet hva det er skal jeg gjøre det samme. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, Margit Spat skrev:

:hoho:Fantastisk! Jeg innrømmer at jeg måtte google, men nå som jeg vet hva det er skal jeg gjøre det samme. 

Altså, jeg forstår at dere sikkert har det morsomt med å flire av det dere ser på som snobbete ord, og jeg antar at dere her mener at "quenelle" er snobberi for fiskebolle. Men for å være en utålelig pedant er det enorm forskjell på en faktisk quenelle slik de lager det i Lyon og norske fiskeboller. Forøvrig hadde man nok ikke vært i nærheten av å servere quenelle med en simpel bechamel, men cognacsaus, soppsaus, ekstra kremet hollandaisesaus el.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Overrasket skrev:

Altså, jeg forstår at dere sikkert har det morsomt med å flire av det dere ser på som snobbete ord, og jeg antar at dere her mener at "quenelle" er snobberi for fiskebolle. Men for å være en utålelig pedant er det enorm forskjell på en faktisk quenelle slik de lager det i Lyon og norske fiskeboller. Forøvrig hadde man nok ikke vært i nærheten av å servere quenelle med en simpel bechamel, men cognacsaus, soppsaus, ekstra kremet hollandaisesaus el.

Du antar helt feil. Det har ikke noe med snobberi å gjøre. Jeg syns det er morsomt å skøye med ord (og mat forsåvidt) og gleder meg oppriktig over å ha en "ny", "fransk" rett på menyen. Livet er for kort til å være seriøs, hele tiden.

Jeg vet at queneller ikke er identiske med fiskeboller, men jeg kom ikke på noe bedre fransk ord. Kanskje du vet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...