Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja du tror det er det jeg går etter? 

Det var en generell observerende kommentar på følelsen en høyt intelligent person trolig må ha i forhold til å finne andre som forstår like mye og på samme nivå som dem selv. 

Anonymkode: 2eaf0...83a

Enig i dette. Like barn leker best viser det seg ofte.

Spriket mellom en på 130 IQ og en på 100 IQ er like stort som mellom en på 100 og en på 70. 

En med 130 IQ vil dermed se på de med snitt IQ som mildt tilbakestående og sløve. Det er en av grunnene til at høyt intelligente barn ofte blir outsidere på skolen da de ikke kan relatere til jevnaldrende eller være på samme bølgelengde, det viser seg at begavede barn foretrekker kontakt med utelukkende voksne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, WubWub skrev:

Spriket mellom en på 130 IQ og en på 100 IQ er like stort som mellom en på 100 og en på 70. 

En med 130 IQ vil dermed se på de med snitt IQ som mildt tilbakestående og sløve. Det er en av grunnene til at høyt intelligente barn ofte blir outsidere på skolen da de ikke kan relatere til jevnaldrende eller være på samme bølgelengde, det viser seg at begavede barn foretrekker kontakt med utelukkende voksne. 

Det var en enkel konklusjon, til å være så intelligent som du påstår.

Anonymkode: 21abf...9a2

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var en enkel konklusjon, til å være så intelligent som du påstår.

Allikevel stemmer det ganske bra overens med realitetene. Nå har jeg uansett ikke påstått noe som helst i forhold til min IQ her heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Allikevel stemmer det ganske bra overens med realitetene. Nå har jeg uansett ikke påstått noe som helst i forhold til min IQ her heller. 

Du la vel for en tid tilbake ut om det.

Uansett, poenget mitt er at du ser på skalaen som fullstendig statisk. I mange tilfeller vil det være en kontekst, og andre elementer som sosial intelligens, kjemi etc. som vil avgjøre om personer er kompatible. Det er forøvrig også en vesentlig forskjell på det å ha gjennomsnittlig IQ, og det å skåre under gjennomsnittet.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du la vel for en tid tilbake ut om det.

Uansett, poenget mitt er at du ser på skalaen som fullstendig statisk. I mange tilfeller vil det være en kontekst, og andre elementer som sosial intelligens, kjemi etc. som vil avgjøre om personer er kompatible. Det er forøvrig også en vesentlig forskjell på det å ha gjennomsnittlig IQ, og det å skåre under gjennomsnittet.

Nå var innlegget mitt et kort sammendrag av artikler hentet fra forskning.no hvor de smarteste i Norge (også tidligere leder i Mensa) blir intervjuet. 

Så det er altså ikke mine personlige meninger du syntes er "enkle og statiske". 

Mensa klubben ble opprettet med det formålet at mennesker på samme bølgelengde kan møtes da mange av de smarteste i landet ofte har vært ensomme i barndommen. 

Like barn leker faktisk best. Du kan kalle dette for "enkle konklusjoner" om du ønsker men de fleste studier og undersøkelser peker i denne retningen uansett hvor mange variabler det finnes så er resultatet ofte det samme. 

Det er en av grunnene til at jeg ønsker at vi får skoler for eksepsjonelt begavede barn også her i landet - det er uhørt at barnefamilier med smarte barn må flytte til England og Danmark for å finne skoler hvor barnet kan passe inn sosialt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, WubWub skrev:

Heldigvis ikke så ille da. Selv om jeg har en IQ en del over snittet, har det aldri vært problemer med å finne venner eller partnere, og det har heller ikke vært et must at de har hatt høy IQ. Jeg syns ikke at de som har lavere IQ er mildt tilbakestående og sløve, selv om jeg legger merke til at de noen ganger tenker annerledes. Det viktigste er at folk er snille og greie, og ikke nivået av diskusjoner vi kan ha sammen. Syns jeg.

Anonymkode: ed6a8...62f

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis ikke så ille da. Selv om jeg har en IQ en del over snittet, har det aldri vært problemer med å finne venner eller partnere, og det har heller ikke vært et must at de har hatt høy IQ. Jeg syns ikke at de som har lavere IQ er mildt tilbakestående og sløve, selv om jeg legger merke til at de noen ganger tenker annerledes. Det viktigste er at folk er snille og greie, og ikke nivået av diskusjoner vi kan ha sammen. Syns jeg.

Folk er forskjellige, til tross for at en med svært høy IQ har lett for å få seg venner på skolen og også kommer overens med jevnaldrende barn så betyr ikke dette at det er realiteten for majoriteten. Dette er faktisk en av grunnene til at såkalte eliteskoler eksisterer i de fleste moderne land - for å gi barna mulighet til å stifte bekjentskap med andre barn som er på samme nivå samtidig som de blir utfordret akademisk. 

Det er studier fra flere land som viser til samme trend; også her i Norge har en professor fulgt en rekke mennesker med svært høy IQ fra barndommen til voksenalderen og han så et mønster - 99% av disse ble skolens outsidere og de kjedet seg også på skolen. Undervisningen var ikke lagt opp på deres nivå så de ble uinteressert, innesluttet og i noen situasjoner deprimerte. 

Nå var det snakk om eksepsjonelt begavede barn da, med 140+ IQ. For de med 100-130 IQ så går skolegangen ofte veldig greit og de kan aktivisere seg selv. Når tallet bikker 140 IQ derimit så trengs det tilrettelegging. 

Vi henger etter resten av den moderne verden her; Vi har hundrevis av bøker om barne pedagogikk og spesialpedagogikk men ingen om hvordan man kan tilrettelegge for usedvanlig intelligente barn. 

Derfor faller mange ut av skolen og vil aldri nå sitt potensiale. Det å være skoleflink eller inneha store kunnskaper trenger ikke nødvendigvis ha noen korrelasjon med høy IQ - det betyr bare at vedkommende har studert hardt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et gjennomsnittlig menneske er han som trykker på reklamen "du har vunnet 1 million- klikk her". Gjennomsnittspersonen er han som alltid lar seg lure av tullete reklametilbud og tror han sparer penger ved å kjøpe ting på tilbud. Gjennomsnittspersonen er mer rasistisk, mer fordømmende, kategoriserer andre mennesker mer, setter dem mer i bås. At du ikke synes gjennomsnittsmenneske er noe tilbakestående, betyr at du enten overvurderer andre mennesker, eller så er du ikke så smart som du tror du er

Svaret på Hi er for øvrig at 130 ble det nye 100

Anonymkode: cfafd...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et gjennomsnittlig menneske er han som trykker på reklamen "du har vunnet 1 million- klikk her". Gjennomsnittspersonen er han som alltid lar seg lure av tullete reklametilbud og tror han sparer penger ved å kjøpe ting på tilbud. Gjennomsnittspersonen er mer rasistisk, mer fordømmende, kategoriserer andre mennesker mer, setter dem mer i bås. At du ikke synes gjennomsnittsmenneske er noe tilbakestående, betyr at du enten overvurderer andre mennesker, eller så er du ikke så smart som du tror du er

Ironien i dette innlegget er sjeldent klokkeklart.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste mennesker er rammet av dunning-kruger effekten. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på alder også, har en tester sagt til meg. Jeg ligger over gj.snittet i min aldersgruppe. Hipp, hipp!

Skrevet
7 timer siden, DrueLue skrev:

68% av befolkningen ligger mellom 85 - 115. Har du 130 eller høyere er du blant de 2% smarteste på kloden. 

Jeg har 129 så havnet akkurat på utsiden av den statistikken :P

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange det er i disse IQ trådene som faktisk har betalt for å ta en autorisert IQ test med en sensor tilstede. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg lurer på hvor mange det er i disse IQ trådene som faktisk har betalt for å ta en autorisert IQ test med en sensor tilstede. 

Sannsynligvis svært få. Men det betyr ikke at scoren de har fått på nettet er veldig langt unna deres sanne iq heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer jo an på mange ting. Klart man sannsynligvis vil mistrives med å være sammen med noen som er veldig ulik seg selv i intelligens, men jeg tror ikke det er slik at en med 130 ikke kan funke bra sammen med noen med 110. Man kan jo få utløp for intellektuelle utfordringer og diskusjoner på jobb eller i andre sammenhenger. 

Ellers er det jo også sånn at selv om man har en høy samlet IQ, så har man ikke nødvendigvis en jevn evneprofil. Dermed kan en person ligge skyhøyt på noen områder, men helt på normalen på andre. 

Jeg fikk 135 på en IQ test som barn og ligger rundt det samme på tester på nettet. Må si at det dessverre ikke har hindret meg i å ta teite beslutninger. Så det er jo ikke nødvendigvis slik at høy IQ= rasjonelle beslutninger hele tiden. 

Anonymkode: 7182a...245

Skrevet (endret)
33 minutter siden, DrueLue skrev:

Sannsynligvis svært få. Men det betyr ikke at scoren de har fått på nettet er veldig langt unna deres sanne iq heller. 

Online mensa testen er bare en liten pekepinn. Det er ikke den reelle testen ergo bør man ta resultatet med en klype salt. Den ekte testen er mye mer omfattende og krevende.

Uansett så mistenker jeg at folk flest som svarer med sin score i IQ tråder (ikke nødvendigvis denne tråden) jevnt over fjøla har tatt noen av disse tabloide skråstrek clickbait IQ testene som ikke er utformet av fagekspertise. 

Disse testene er mer type Quiz enn en reell test. Sikter til f.eks Illustrert Vitenskap sin IQ test og de første treffene som kommer på google søk "iq test". 

Mange av de testene man finner online er typ tester hvor du må registrere deg med email addressen for å få din score; man kan så dele scoren man får via en facebook eller twitter knapp så du kan skryte av at man har 150-200 IQ til resten av omverden. 

Hva skal de med email addressen din? Jo sende reklame/spam. Og hvorfor har de en "del resultatet på facebook" knapp? For å generere flere klikk som igjen fører til flere epost addresser de kan spamme ned.

Derfor er det i deres interesse å dele ut så høye resultat som mulig da ingen vil dele et lavt score. Nysgjerrig som jeg er så tok jeg en av disse populære online IQ testene med et alternativt motiv; Hva skjer om jeg besvarer alt feil? Resultatet ble 120 IQ.

Med dette i bakhodet er det åpenbart at mange lar seg lure av denne type markedsføring. Det forklarer også hvorfor alle som svarer i IQ tråder har mellom 130-200 IQ. Det er ikke bare her på KG ser dette fenomenet, men det forekommer også på VGD, Quora, diskusjon.no, freak.no, engelske historie og vitenskapsforum. 

Med mindre man har tatt en autorisert IQ test (som også kan koste flere tusen) så har man ingen ide om hvor høy IQ man har. Men de færreste har nok noen interesse av å betale i dyre dommer så møte opp fysisk bare for å få dette målt. 

Eller, det finnes jo et annet alternativ som er litt billigere; Man kan ta en reell IQ test hos psykolog. Det gjorde jeg, 2 IQ (wais og mensa) tester og 5 andre tester som gikk på personlighet. Det var noe helt annet enn de korte online testene man kan feie igjennom på 5 minutter. 

Endret av WubWub
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, WubWub skrev:

Jeg vet ikke hvor høy min IQ er da jeg har prøvd forskjellige tester og havnet på alt mellom 125 til 166... Mensatest online viste full pott, men jeg tar slike tester bare for moro skyld så gidder ikke å prøve meg på den ordentlige testen en gang. Dessuten er det vel forskjell på intelligens og det å være smart. Det ene involverer ikke alltid det andre. Jeg ser ikke akkurat på de med snitt IQ som mildt tilbakestående og sløve bare pga IQ'en, men mer på hva de snakker om. Folk som bare snakker om noe de leser i ukeblader og som ikke klarer å snakke om annet enn seg selv og sitt - da zoomer jeg ganske fort ut for å si det sånn. Jeg var absolutt ikke på samme bølgelengde med de andre på skolen, jeg foretrakk enten voksne eller yngre. Ble da kalt snål av de andre på min alder. I dag så foretrekker jeg kontakt med alle, så fremt de ikke snakker høl i huet på meg, introvert som jeg er. 

Anonymkode: 6e21e...b99

Skrevet
8 timer siden, DrueLue skrev:

Du får nå en veldig trist tilværelse om Iq er eneste indikator på om du vil være med noen. 

Det sier seg selv at en person med høy IQ skjønner dette. Folk med høy IQ er ikke dumme :nori:

Skrevet

a l'orange: hva er din IQ?

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos min psykolog fikk jeg 164 IQ poeng. I fjor. Er kvinne 29

Anonymkode: b195f...d49

Du mente 64, antar jeg? Er passende for de som ikke skjønner at det skal være bindestrek mellom "IQ" og "poeng".

Anonymkode: 92a34...a1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...