Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mensa har 1200 medlemmer og kravet for medlemskap er 131 IQ. Bare 2% av befolkningen har 131 eller over.

Allikevel har alle på på internet 130+ IQ. Merkelige greier det der....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke akkurat på de med snitt IQ som mildt tilbakestående og sløve bare pga IQ'en, men mer på hva de snakker om. 

Anonymkode: 6e21e...b99

Du kan være meget intelligent og ha kjedelige interesser. Å forsøke estimere hvor smart en person er basert på interessene er en uhyre dårlig måte å estimere intelligens på. En periode jobbet jeg som ansvarlig i en vernet bedrift. Mange av de ansatte var type personer som ikke kunne ha normal jobb. Deriblant en mann med nedsatt intelligens som var veldig interessert i naturvitenskap. 

Det er også veldig snevert å tro at det man prater om er automatisk en god indikator på hvem man er som person. Finnes mange smarte mennesker som kamuflerer egne interesser og visse deler av personligheten sin fordi de vet at det ikke er interessant eller blir godt møtt av de fleste. Så de legger til seg en vane der de prater om "kjedelige" ting med bekjente 

Du ser etter ytre tegn på hva mennesker kan og har å tilby, mens egentlig må du dykke inn i sinnet til et annet menneske for å forstå hvor smart eller ikke smart vedkommende er, eller hvor nært seg selv personaen hans er

Anonymkode: cfafd...c9c

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, DrueLue skrev:

68% av befolkningen ligger mellom 85 - 115. Har du 130 eller høyere er du blant de 2% smarteste på kloden. 

Nei, ettersom IQ varierer kraftig fra land til land så stemmer ikke dette.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer jo an på mange ting. Klart man sannsynligvis vil mistrives med å være sammen med noen som er veldig ulik seg selv i intelligens, men jeg tror ikke det er slik at en med 130 ikke kan funke bra sammen med noen med 110. Man kan jo få utløp for intellektuelle utfordringer og diskusjoner på jobb eller i andre sammenhenger. 

Ellers er det jo også sånn at selv om man har en høy samlet IQ, så har man ikke nødvendigvis en jevn evneprofil. Dermed kan en person ligge skyhøyt på noen områder, men helt på normalen på andre. 

Jeg fikk 135 på en IQ test som barn og ligger rundt det samme på tester på nettet. Må si at det dessverre ikke har hindret meg i å ta teite beslutninger. Så det er jo ikke nødvendigvis slik at høy IQ= rasjonelle beslutninger hele tiden. 

Anonymkode: 7182a...245

Tester på nett viser altfor mye, får man under 140 der ligger man nok ikke mye over 100 i virkeligheten. At du ikke har lært å sette bindestrek mellom "IQ" og "test" viser at den språklige intelligensen ikke er så langt over normalen, for å si det forsiktig..

Anonymkode: 92a34...a1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For menn: 100-110
For kvinner: 90-100

Anonymkode: 8a090...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, WubWub skrev:

Mensa har 1200 medlemmer og kravet for medlemskap er 131 IQ. Bare 2% av befolkningen har 131 eller over.

Allikevel har alle på på internet 130+ IQ. Merkelige greier det der....

Ja, sant det der. Mange som tror de er Albert Einstein der ute :fnise:

Anonymkode: 65300...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tester på nett viser altfor mye, får man under 140 der ligger man nok ikke mye over 100 i virkeligheten. At du ikke har lært å sette bindestrek mellom "IQ" og "test" viser at den språklige intelligensen ikke er så langt over normalen, for å si det forsiktig..

Det eneste motargumentet du klarte å komme på, handlet om én manglende bindestrek?

Anonymkode: ed6a8...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt er det ikke. Jeg scorer generelt 10-20 poeng lavere på nett-tester enn på skikkelige tester.

Anonymkode: a2e9e...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke ta noen test. Tenk om det viser seg at jeg er godt under pari. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

I følge de Facebook-testene har alle 130 i IQ.

Anonymkode: 10508...bc1

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittet er det samme for menn og kvinner. Men menn har en økt representasjon i ytterkantene - altså det finnes flere menn enn kvinner som er genier, og likedan er de sterkere representert blant de som er helt i bånn av IQ-skalaen.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snittet for kvinner er 105 nå. For menn er det 100.

Et lite gap på 5 høres kanskje ikke ut som mye, men i realiteten er dette enormt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tør ikke ta noen test. Tenk om det viser seg at jeg er godt under pari. :fnise:

Morsomt nok viser det seg at jo smartere du er, jo mer tviler du på egne evner, mens det da er motsatt andre veien. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt nok viser det seg at jo smartere du er, jo mer tviler du på egne evner, mens det da er motsatt andre veien. 

Skal sies at det ikke er en endelig regel. Mange smarte mennesker vet at de er smarte, selv om de også er klar over egne begrensninger

Anonymkode: cfafd...c9c

Skrevet

Mennesker har ulike forutsetninger for å kunne klare seg på den ene eller andre måten. Det viktige er at vi hjelper hverandre, så godt vi kan. Vi har egenskaper som utfyller hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2017 den 11.04, stan skrev:

Det sier seg selv at en person med høy IQ skjønner dette. Folk med høy IQ er ikke dumme :nori:

Fikk du det bedre med deg selv nå? 

Anonymkode: bc149...0e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er ganske logisk at folk med veldig høy IQ ikke finner det så veldig givende å være sammen med folk med normal IQ. Hvis man tenker seg en med faktisk IQ på 130 (ikke sånn internett-test 130), og en med gjenomsnittlig IQ på 100, så er jo avstanden mellom de like stor som avstanden mellom en gjennomsnittlig person, og en med mild psykisk utviklingshemming (IQ 70). 

• Liker 2
Skrevet
På 2.8.2017 den 17.34, prt90 skrev:

Nei, ettersom IQ varierer kraftig fra land til land så stemmer ikke dette.

Jeg skjønner at "befolkningen" kan være tvetydig hvis man velger å misforstå. Men jeg snakket om verdensbefolkningen og da stemmer påstanden min. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...