Rosa enhjørning Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 (endret) Jeg har vært ansatt i 2 måneder, og det er ei jente som lager et helvete for meg. siden dag 1 har hun vært frekk og da jeg var under opplæring gadd hun ikke å lære meg noe og var sint hvis jeg ikke klarte å gjøre noe, fikk høre fra andre kollegaer at hun mislikte meg fordi hun ville ikke at arbeidsgiveren skulle ta imot nye ansatter. Hun jenta hadde jo en annen jobb og det var derfor jeg ble ansatt, arbeidsgiveren trengte noen som var fleksibel. Vi klarte å ordne opp og vi ble faktisk venner og jobbet greit sammen. For noen uker siden sluttet hun på den andre jobben hun hadde, så ville hun få flere vakter siden hun hadde bare en jobb nå, hun har klaget hele tiden på jobben og arbeidsgiveren fordi hun fikk ikke nok vakter og har til og med søkt andre jobb uten hell. Jeg skal reise i september og da ba jeg arbeidsgiveren om å få mest mulig vakter i august, slik at jeg klarer meg fint i september siden jeg skal bort og kommer til å tape penger, så sa han at han skulle ordne det. Forrige uke så laga han timeplan for 3 uker framover, der jeg hadde bare 89 timer til sammens, en annen ansatt hadde 93 og hun hadde 111 timer. Jeg sendte da en melding til arbeidsgiveren og spurte om han kunne bytte en av mine korte vakter mot en av hennes lange vakter siden hun hadde flere timer enn alle og da skiftet han hele timeplanen slik at jeg fikk 98 timer tilsammens. hun kom på jobb så nevnte en kollega at arbeidsgiveren byttet timeplanen og hun begynte å klage fordi hun trodde hun hadde tapt vakter; jeg nevnte at jeg hadde spurt etter 4 timer ekstra slik at jeg skulle klare meg i september måneden, og hun klikket helt og begynte å si at det at hun fikk flere vakter var ikke urettferdig, og at jeg har bare jobbet der i 2 måneder mens hun og den andre ansatte har jobbet i et år, så de fortjener mer jobb enn meg, og hun sa at jeg bare tenker på meg selv fordi jeg skal reise, mens hun jobber for å hjelpe sin familie som bor i et annet land. Jeg prøvde å forklare henne at alle vil jobbe mye for en grunn og hun burde også tenke på andre. Jeg får mye lavere lønn enn hun, og det er helt forståelig siden jeg har akkurat startet der, men hadde jeg fått like mye som alle andre så ville ikke jeg ha spurt etter flere vakter. Dagen etter så hadde jentene snakket angående den nye timeplan og da nevnte jeg om diskusjonen jeg hadde med henne dagen før. Så hadde jeg fri 2 dager etter diskusjonen og på tredje dag hadde hun fri, men hun kom innom for å hilse men hun gadd ikke å hilse på meg. i dag har jeg jobbet sammen med henne og hun ignorerte meg i hele dagen, så spurte jeg henne etter hjelp og hun nektet og lot meg slite med en arbeidsoppgave og hun bare kom med flere oppgaver for å gjøre det vanskelig for meg, så spurte en av mine andre kollegaer hva som var galt og jeg sa at jeg visste ikke noe, hun hadde tydeligvis bare en dårlig dag, så kommer hun og begynner å skrike til meg og si at hun vet hva jeg har sagt om hun til de andre jentene og at jeg er egoistisk og bare tenker på meg selv bare fordi jeg spurte etter 4 ekstra timer, jeg prøvde å snakke med henne for å prøve å få fikse dette men hun gadd ikke å høre, hun ville bare snakke og skrike men lot ikke meg snakke. Jeg prøvde da å sende henne en melding siden hun gadd ikke å høre på meg, og prøvde å forklare henne og å si at selv om hun er sint på meg så kan ikke hun la dette gå utover jobben og at vi må jobbe som et team, og når jeg spør etter hjelp kan hun ikke nekte og la meg slite, så svarer henne frekt og sier "klarer du ikke å gjøre jobben din så er det ikke vits at du skal komme på jobb" Og hun var bare sarkastisk og det ser ut som hun vil ikke ordne opp, hun er veldig sta. hva burde jeg gjøre nå? Jeg har snakket med arbeidsgiveren og han sa at de ekstra timene jeg fikk har absolutt ikke påvirket henne, hun har ikke mange timer som hun hadde for å starte med. Endret 1. august 2017 av Rosa enhjørning
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Dessverre vanskelig å snakke med slike folk, men det er faktisk ikke du som skal rydde opp når noen ikke greier å oppføre seg, det er arbeidsgivers jobb. Hun føler nok kanskje at du har "tatt" vakter fra henne, men det man må forstå er at vakter i utgangspunktet ikke kan "tas" og "gis" selv om man gjerne beskriver det sånn i dagligtale. Vaktplanen settes opp av leder ut fra de ansattes innspilte ønsker og til syvende og sist bedriftens behov. Så enkelt er det faktisk. Noen tips: 1) Når du spør om vaktbytte, så husk at det er en forespørsel. Din arbeidsgiver godkjente selv om det var på forespørsel som deg. Det betyr at det er arbeidsgiver som står ansvarlig for vaktene som settes opp og er den som skal ta diskusjoner om vakter. Neste gang nevner du ikke noe om vaktbytte ovenfor henne, uavhengig av om det er du som har spurt om det eller ikke. Det er ikke ditt bord, men sjefens 2) Hun kan nekte å hjelpe deg hvis dere ikke har felles oppgaver. Men dersom dere har felles oppgaver som leder har bestemt skal gjøres sammen, så må du ta det opp med leder dersom hun etter oppfordring fra deg nekter å hjelpe deg. 3) Hun kan ikke komme til deg med nye oppgaver dersom hun ikke har blitt tildelt en arbeidslederfunksjon. Du har ansvaret for dine oppgaver, hun hennes, ingen av dere kan beordre hverandre til å ta hverandres oppgaver med mindre en av dere har fått et slikt ansvar fra leder. Anonymkode: 3d679...2ce
Rosa enhjørning Skrevet 1. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre vanskelig å snakke med slike folk, men det er faktisk ikke du som skal rydde opp når noen ikke greier å oppføre seg, det er arbeidsgivers jobb. Hun føler nok kanskje at du har "tatt" vakter fra henne, men det man må forstå er at vakter i utgangspunktet ikke kan "tas" og "gis" selv om man gjerne beskriver det sånn i dagligtale. Vaktplanen settes opp av leder ut fra de ansattes innspilte ønsker og til syvende og sist bedriftens behov. Så enkelt er det faktisk. Noen tips: 1) Når du spør om vaktbytte, så husk at det er en forespørsel. Din arbeidsgiver godkjente selv om det var på forespørsel som deg. Det betyr at det er arbeidsgiver som står ansvarlig for vaktene som settes opp og er den som skal ta diskusjoner om vakter. Neste gang nevner du ikke noe om vaktbytte ovenfor henne, uavhengig av om det er du som har spurt om det eller ikke. Det er ikke ditt bord, men sjefens 2) Hun kan nekte å hjelpe deg hvis dere ikke har felles oppgaver. Men dersom dere har felles oppgaver som leder har bestemt skal gjøres sammen, så må du ta det opp med leder dersom hun etter oppfordring fra deg nekter å hjelpe deg. 3) Hun kan ikke komme til deg med nye oppgaver dersom hun ikke har blitt tildelt en arbeidslederfunksjon. Du har ansvaret for dine oppgaver, hun hennes, ingen av dere kan beordre hverandre til å ta hverandres oppgaver med mindre en av dere har fått et slikt ansvar fra leder. Anonymkode: 3d679...2ce Vi hadde et møte den dag sjefen kom med timeplan, og da sa han at kundene blir selvfølgelig alltid prioritert, men dersom det er lite å gjøre og lite kunder, og du ser at en av dine kollegaer sliter med en oppgave så må man hjelpe, selv om det ikke er oppgaven man har fått.. har snakket med arbeidsgiveren og håper på at han skal snakke med henne, men så sta som hun er så kommer hun garantert til å fortsette å ignorere meg. Det er en annen kollega hun har problem med, og hun snakker ikke med han i det hele tatt og ignorerer han hver gang han prøver å snakke med henne
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Helt ærlig, hvis jeg hadde mistet timer fordi newbien på jobb forlangte å få noen av mine timer, så hadde jeg også blitt sur og tverr. Det er ikke normalt å kreve timer når man har jobbet et sted i 2 mnd, og det er i alle fall ikke normalt å forlange å få en av de mer erfarne sine vakter. Du hadde gitt beskjed om at du ønsket å jobbe mye, og da bør du være fornøyd med de timene du har fått. Skal du reise vekk er det ditt ansvar å ha økonomi til det, ikke sjefens ansvar å tilrettelegge så du får råd til det. Du burde være mye mer ydmyk som nyansatt, og jeg vil anta det er dette kollegaen din reagerer på, at du krever på beskostning av andre. Hvis du syns det ble for lite timer burde du heller gitt beskjed til sjefen om at du er tilgjengelig hvis noe blir ledig, og sagt fra til kollegene dine at du gjerne kunne jobbe for dem hvis de trenger fri. Og selvfølgelig får din mindre betalt som nyansatt enn de som har jobbet der en stund, det er helt normalt. Etterhvert stiger nok du også i lønn, men ikke bruk det som unnskyldning for kjip oppførsel. Anonymkode: 9a165...b87 7
Rosa enhjørning Skrevet 2. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig, hvis jeg hadde mistet timer fordi newbien på jobb forlangte å få noen av mine timer, så hadde jeg også blitt sur og tverr. Det er ikke normalt å kreve timer når man har jobbet et sted i 2 mnd, og det er i alle fall ikke normalt å forlange å få en av de mer erfarne sine vakter. Du hadde gitt beskjed om at du ønsket å jobbe mye, og da bør du være fornøyd med de timene du har fått. Skal du reise vekk er det ditt ansvar å ha økonomi til det, ikke sjefens ansvar å tilrettelegge så du får råd til det. Du burde være mye mer ydmyk som nyansatt, og jeg vil anta det er dette kollegaen din reagerer på, at du krever på beskostning av andre. Hvis du syns det ble for lite timer burde du heller gitt beskjed til sjefen om at du er tilgjengelig hvis noe blir ledig, og sagt fra til kollegene dine at du gjerne kunne jobbe for dem hvis de trenger fri. Og selvfølgelig får din mindre betalt som nyansatt enn de som har jobbet der en stund, det er helt normalt. Etterhvert stiger nok du også i lønn, men ikke bruk det som unnskyldning for kjip oppførsel. Anonymkode: 9a165...b87 First of all, jeg har råd til å reise jo. Men jeg skal bli borte et par dager så det betyr at jeg skal ikke jobbe og skal ikke tjene penger, og det vil påvirke inntekten min for denne måneden. hun jenta har ikke fast jobb engang, hun er en vikar og hun har selv prøvd å ta vakter fra en ansatte som har fast, som har jobbet der i flere år og skapte problemer der å. Ville hun ha flere vakter så kanskje hun burde ikke slutte i den andre jobb hun hadde, og eventuelt prøve å få fast der, siden arbeidsgiveren der jeg jobber har allerede sagt at hun får ikke fast. Jeg har fast så krever jeg selvfølgelig mer jobb enn vikaren, som er ikke like mye trengt nå lenger, og hvis arbeidsgiveren vil gi henne mere jobb så burde han kanskje ansette hun fast. mange ganger har jeg jobbet for henne fordi hun rett og slett ikke gadd å være på jobb, og det hadde hun sagt selv. altså, uansett om man er sint over det så kan ikke dette gå utover arbeidsoppgavene.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 11 timer siden, Rosa enhjørning skrev: Vi hadde et møte den dag sjefen kom med timeplan, og da sa han at kundene blir selvfølgelig alltid prioritert, men dersom det er lite å gjøre og lite kunder, og du ser at en av dine kollegaer sliter med en oppgave så må man hjelpe, selv om det ikke er oppgaven man har fått.. har snakket med arbeidsgiveren og håper på at han skal snakke med henne, men så sta som hun er så kommer hun garantert til å fortsette å ignorere meg. Det er en annen kollega hun har problem med, og hun snakker ikke med han i det hele tatt og ignorerer han hver gang han prøver å snakke med henne Det er bra, da har du jo dekning for punkt 2. Da kan du påpeke at du ber henne hjelpe deg etter stående "ordre" fra leder Om hun fortsatt er sta på de andre tingene, så bare sier du fra. Når kommunikasjonen er helt låst og hun ikke hører på deg, så er det faktisk leders jobb å ta henne i ørene. Men, være alltid saklig, ikke kjeft eller sleng dritt. Da har du ditt på det tørre og lederen vil måtte forholde seg til henne. At dere er to kollegaer som opplever det samme er bra, for det vil forsterke din sjefs inntrykk av at det ikke bare er "hun nye" som ikke har tilpasset seg ennå Anonymkode: 3d679...2ce
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig, hvis jeg hadde mistet timer fordi newbien på jobb forlangte å få noen av mine timer, så hadde jeg også blitt sur og tverr. Det er ikke normalt å kreve timer når man har jobbet et sted i 2 mnd, og det er i alle fall ikke normalt å forlange å få en av de mer erfarne sine vakter. Du hadde gitt beskjed om at du ønsket å jobbe mye, og da bør du være fornøyd med de timene du har fått. Skal du reise vekk er det ditt ansvar å ha økonomi til det, ikke sjefens ansvar å tilrettelegge så du får råd til det. Du burde være mye mer ydmyk som nyansatt, og jeg vil anta det er dette kollegaen din reagerer på, at du krever på beskostning av andre. Hvis du syns det ble for lite timer burde du heller gitt beskjed til sjefen om at du er tilgjengelig hvis noe blir ledig, og sagt fra til kollegene dine at du gjerne kunne jobbe for dem hvis de trenger fri. Og selvfølgelig får din mindre betalt som nyansatt enn de som har jobbet der en stund, det er helt normalt. Etterhvert stiger nok du også i lønn, men ikke bruk det som unnskyldning for kjip oppførsel. Anonymkode: 9a165...b87 Det er opp til leder å fastsette vaktplan ut fra innspilte ønsker og ikke minst bedriftens behov, så nei - dette er ikke TS' feil. Om omlegging av vakter er noe som eventuelt går utover arbeidsmiljøet fordi noen føler at vaktene blir "tatt" er fortsatt opp til leder å vurdere og deretter godkjenne eller underkjenne ønsket om endring ut fra det. At resultatet ble som det ble er ikke TS' feil, men noe leder må ta på sin kappe. Nei, det er ikke sjefens ansvar å tilrettelegge for at de ansatte skal ha økonomi til reiser, men det er uansett lov å spørre eller foreslå vaktendring eller andre endringer for den saks skyld, og så får sjefen vurdere det. Folk i dagens arbeidsliv må tåle at folk spør om endringer. Dagens arbeidsliv kan være ganske tøft, og hvis man ikke spør eller foreslår det man ønsker så blir man overkjørt, noe kollegaen til TS er et godt eksempel på. Anonymkode: 3d679...2ce 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 5 timer siden, Rosa enhjørning skrev: First of all, jeg har råd til å reise jo. Men jeg skal bli borte et par dager så det betyr at jeg skal ikke jobbe og skal ikke tjene penger, og det vil påvirke inntekten min for denne måneden. hun jenta har ikke fast jobb engang, hun er en vikar og hun har selv prøvd å ta vakter fra en ansatte som har fast, som har jobbet der i flere år og skapte problemer der å. Ville hun ha flere vakter så kanskje hun burde ikke slutte i den andre jobb hun hadde, og eventuelt prøve å få fast der, siden arbeidsgiveren der jeg jobber har allerede sagt at hun får ikke fast. Jeg har fast så krever jeg selvfølgelig mer jobb enn vikaren, som er ikke like mye trengt nå lenger, og hvis arbeidsgiveren vil gi henne mere jobb så burde han kanskje ansette hun fast. mange ganger har jeg jobbet for henne fordi hun rett og slett ikke gadd å være på jobb, og det hadde hun sagt selv. altså, uansett om man er sint over det så kan ikke dette gå utover arbeidsoppgavene. Hun har mer erfaring i jobben enn deg, selv om du er fast ansatt. Så lenge du får de timene du har krav på i kontrakten kan du faktisk ikke forlange noe mer, uansett stillingsforhold. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er opp til leder å fastsette vaktplan ut fra innspilte ønsker og ikke minst bedriftens behov, så nei - dette er ikke TS' feil. Om omlegging av vakter er noe som eventuelt går utover arbeidsmiljøet fordi noen føler at vaktene blir "tatt" er fortsatt opp til leder å vurdere og deretter godkjenne eller underkjenne ønsket om endring ut fra det. At resultatet ble som det ble er ikke TS' feil, men noe leder må ta på sin kappe. Nei, det er ikke sjefens ansvar å tilrettelegge for at de ansatte skal ha økonomi til reiser, men det er uansett lov å spørre eller foreslå vaktendring eller andre endringer for den saks skyld, og så får sjefen vurdere det. Folk i dagens arbeidsliv må tåle at folk spør om endringer. Dagens arbeidsliv kan være ganske tøft, og hvis man ikke spør eller foreslår det man ønsker så blir man overkjørt, noe kollegaen til TS er et godt eksempel på. Anonymkode: 3d679...2ce Leder fastsatte vaktplan, men så lenge ts får så mange timer som kontakten tilsier så har hun ingenting hun skulle klage på. Å kreve andre ansattes vakter er ikke måten å gå frem på. Folk må gjerne spørre om endringer, men det er ikke greit at en nyansatt gjør det på en slik måte at det går ut over de andre ansatte, som i tillegg har vært der lengre. Og ja arbeidsmarkedet kan være ganske tøft, men folk som ts ønsker ingen å jobbe med når de driver å ødelegger for andre. Hun ser ikke dette selv, men heldigvis sprer slike rykter seg fort, så hun kan slite ved neste jobb. Det er greit å ta opp ting med leder, men ikke å ødelegge for kolleger. Anonymkode: 9a165...b87 2
Strixvaria Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 Jeg synes du bør fortelle arbeidsgiveren din om episoden hvor hun skrek til deg, og nøyaktig hva som ble sagt og hvordan du opplevde dette - og ikke minst hvordan det er for deg å gå på jobb med henne i etterkant. Du bør også fortelle om måten du ble behandlet under opplæringen og om den generelle tonen denne jenta utviser mot deg. Dette er ikke greit, og sjefen bør ta en alvorsprat med denne jenta. Du som skriver anonymt over her kan ta deg en bolle - det fungerer selvfølgelig IKKE sånn at en tilfeldig vikar, som ikke har krav på faste timer i det hele tatt, kan gå bananas fordi en ny FAST ansatt får flere vakter enn henne. Arbeidslivet fungerer ikke helt sånn. Vikarer har ikke krav på noe timetall med mindre de har en eksplisitt timekontrakt, og hvor lenge man har vært vikar er revnende likegyldig. Personlig tenker jeg at jeg i en lederposisjon ikke ville blitt veldig glad for at kunder så at jeg hadde en ansatt som stod ute i butikken/caféen/lokalet og skrek til kollegaene sine som en annen psykiatripasient - da hadde det blitt 0 timer heretter.. Og en skarp advarsel. Og ærlig talt TS, så har du lov å ta igjen når hun oppfører seg som en dritt. Du skal ikke stå der og ta imot kjeft og dritt fra henne, stå litt opp for deg selv. Gå til din sjef og krev at han tar tak i oppførselen til kollegaen din umiddelbart - for dette grenser svært nært til å være mobbing på arbeidsplassen. Dette er ikke greit. Dessuten; hadde hun gjort en bedre jobb så hadde han vel ansatt henne fast i stedet for deg i utgangspunktet. Kan jo være noe for henne å tenke på, hvis du får sjansen til å poengtere det.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun har mer erfaring i jobben enn deg, selv om du er fast ansatt. Så lenge du får de timene du har krav på i kontrakten kan du faktisk ikke forlange noe mer, uansett stillingsforhold. Leder fastsatte vaktplan, men så lenge ts får så mange timer som kontakten tilsier så har hun ingenting hun skulle klage på. Å kreve andre ansattes vakter er ikke måten å gå frem på. Folk må gjerne spørre om endringer, men det er ikke greit at en nyansatt gjør det på en slik måte at det går ut over de andre ansatte, som i tillegg har vært der lengre. Og ja arbeidsmarkedet kan være ganske tøft, men folk som ts ønsker ingen å jobbe med når de driver å ødelegger for andre. Hun ser ikke dette selv, men heldigvis sprer slike rykter seg fort, så hun kan slite ved neste jobb. Det er greit å ta opp ting med leder, men ikke å ødelegge for kolleger. Anonymkode: 9a165...b87 Som sagt, vakter kan ikke kreves, gis eller tas selv om man beskriver det sånn i dagligtale. Vakter fordeles ut fra forespørsler og bedriftens behov og i alle tilfeller er det sjefen som godkjenner til slutt. Diskusjoner om at man føler seg urettferdig behandlet ved at man har fått for få timer skal derfor tas med leder, også selv om forespørselen kom fra en av de andre kollegaene. Fordi det er leder som fordeler vakter og har styringsrett. Anonymkode: 3d679...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 Syns ikke du virker som en hyggelig kollega heller. Anonymkode: c79b5...d66
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke du virker som en hyggelig kollega heller. Anonymkode: c79b5...d66 Hvorfor dra opp denne tråden igjen om du ikke har noe annet å si? Jeg var en av dem som svarte TS, og jeg kan ikke se at hun har oppført seg spesielt dårlig. I korte trekk er det jeg skrev i innlegget i sommer: Dette er arbeidsgivers bord, misnøye over vakter hun mener hun skulle ha hatt får kollegaen til TS ta med arbeidsgiver. Anonymkode: 3d679...2ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå