AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Da mener jeg i form av å ikke kunne gå forbi butikken uten å innom og kjøpe noe. Slike ting man ikke trenger som godteri, mer oppvaskmiddel enn hva som allerede er i huset, shapoo og shopping. Ja, slike ting de har fullt av fra før. Jeg har en beljent som er slik. Og det er litt irriterende når de klager over dårlig råd, men likevel bruker penger på uvaner? Anonymkode: efe02...692
Cinder Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Det er vel detfor de har dårlig råd - fordi de ikke har kompetanse nok til å styre økonomien. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Jepp søstra mi er sånn, hun har ikke råd til å komme hjem til meg på middag (som jeg betaler for), fordi hun har sååå dårlig råd og da må hun betale bensin + bompenger den lille biten det tar å kjøre (her snakker vi 10 min og en bomring som tar 10kr). Men hun er på 2-3 sydenferier i året, kjøper utstyr til fjellturer/hunden sin hele tida, nye klær annenhver uke, nye møbler/nips til huset, helt ny bil for 2. gang på 4 år, gir bort masse på finn hele tiden fordi hun har alt for mye av ALT.. handler bare om prioriteringer. Før brukte jeg å kjøre og hente henne, men slutta med det når jeg ser hvor mye hun sløser. Håper hun har plass til meg i livet sitt når hun blir eldre. Anonymkode: d6161...086
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 Ååh keg blir så irritert på sånne. Må være et slags syndrom de har som vi som ikke har ikke kan forstå så lett, men det kan være ganske frustrerende å omgås de. Mammas eks var også slik. Sa år etter år og noen ganger når jeg fant noe jeg hadde lyst på i en butikk kunne han nesten bli sur og si at vi må se til å spare, slik at vi har råd til en dyrere ferie. Blakket seg på tilbud. Så fort det lyste tilbud så måtte han inn og handle. Men da ble det ikke så mye sparing likevel.. Anonymkode: efe02...692
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 Det er vel fordi det blir sett på som det normale? Folk med god økonomi holder stort kjeft om det, folk med dårlig økonomi snakker om det til alle som vil høre. Uten at det egentlig plager dem så mye, for det er jo sånn "alle" har det og "ingen" vil jo bli som de der ekle pengemenneskene, hvilket liv er det... Anonymkode: 1c1ea...f52
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fordi det blir sett på som det normale? Folk med god økonomi holder stort kjeft om det, folk med dårlig økonomi snakker om det til alle som vil høre. Uten at det egentlig plager dem så mye, for det er jo sånn "alle" har det og "ingen" vil jo bli som de der ekle pengemenneskene, hvilket liv er det... Anonymkode: 1c1ea...f52 Er vel rimelig mer ekkelt, for ikke å si flaut å gå rundt å klage på dårlig råd når de shopper og bruker penger som bare det. Mulig de ikke ser det selv men det er nok flere som er flaue å deres vegne. Anonymkode: 26465...997 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 Veldig lett å kritisere folk som har det slik, men alt er ikke så enkelt Jeg tror nok at de har et problem, kanskje et impulsproblem. Kanskje dårlige rutiner, eller de shopper for å slippe å tenke . Er helt overbevist om at folk som har det slik, har en eller annen form for depresjon, stress, rastløshet (pga tankekjør), dårlig selvtillitt etc. Kan også være at de kjeder seg, uten at de egentlig vet det, og bruker tiden til å kjøpe og kjøpe. En jeg kjenner, er i et ulykkelig forhold. Hun bruker all tid på å shoppe ting hun har fra før. Mange blir lykkelig idet de handler - uansett om det er vaskepulver, våtservietter, sko osv. Det handler om noen sekunders lykke. Dette blir som en alkoholiker som ikke klarer å slutte å drikke, en overvektig som ikke klarer å slutte å spise for mye osv. Jeg snakker litt av erfaring, da jeg også har hatt tendenser til å bruke for mye penger på tull (heldigvis ikke FOR mye, men nok til at jeg ikke trivdes med det), bare for å tro at "får jeg den tingen, ja da blir alt bedre, og jeg trenger ikke bruke penger på lenge..." For meg løste det seg av at jeg begynte å trene og gikk lange turer i naturen. En venninne dro meg med. Plutselig var fokuset på det å trene og slappe av, og ikke på tulleting Nå har jeg ikke tid til å gå unødvendig på butikken. Kanskje dere som kjenner noen som holder på slik, kan avlede dem ved å ta dem med på ting? Anonymkode: e6c64...93b 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #8 Skrevet 1. august 2017 2 timer siden, Cinder skrev: Det er vel detfor de har dårlig råd - fordi de ikke har kompetanse nok til å styre økonomien. Det handler ikke alltid om kompetanse - de kan også handle om følelser; ulykkelighet, dårlig selvtillit, impulsmangel osv. Mange føler en slags gledesrus idet de drar kortet De VET at de ikke burde, men klarer ikke å la være. Tenker at de heller skal skjerpe seg etter de har kjøpt dette osv... Evig runddans :/ Anonymkode: e6c64...93b
Elena87 Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 Om jeg har ekstra penger en mnd hamstrer jeg på salg for å ha enda bedre økonomi neste mnd som f.eks. frysevarer, dusjeprodukter, vaskemidler, og nødvendige ting!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #10 Skrevet 1. august 2017 Jeg blir sprø av sånne. Har en som er sånn i ekstrem grad. Vet og at hun faktisk har veldig dårlig råd. Men dyr bil må man ha, vinterjakke til 5000 må vi ha, sydentur må vi ha, og sånn er det hele tiden, sånne veldig dyre ting. Så syter hun og klager, over at hun har ikke penger til mat, klarer ikke å betale strøm, husleie, telefon osv. Da ringer hun familien og gråter og tigger. Men de sier jo nei flere ganger og. Tar opp kjøpekort for å betale ting. Men problemet er at hun er ufør, hun får jo ikke bedre råd. Og en dag får hun ikke låne mer, og klarer ikke å betale. Og jeg har prøvd å prate med henne, så mange ganger. Men det går ikke inn. Anonymkode: b25dc...3ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå