AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Er det best å bruke bambusklær som det innerste laget og ull over nå når det blir høst og vinter snart? Anonymkode: 2331c...88c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Trolig. Du bør uansett aldri bruke ull rett på eksem. Lin (i fall barnets hud tåler lin, ikke alle gjør det) eller bomull er også helt greie alternativer. Noen sverger til silke for eksemhud, personlig finner jeg at absolutt alle dyre- og/eller syntetmaterialer forverrer tilstanden, men igjen - det er bare å prøve seg frem. Du bør også sjekke om barnet i det hele tatt tåler ull. Det er et materiale som det er veldig normalt å reagere på. I så fall får man utslett. Samme gjelder for alle former for polyester. Og det er her viktig å være obs på at utrolig mange ullplagg består av polyester i sonene rundt hals og under armer (ironisk nok der det er verst å ha det mot huden). Sånn på siden: Har du forsøkt med kremer av naturlige planteoljer (altså ikke apotekvarer men rene planteoljer) som er merket med at de hjelper mot psoriasis på eksemet? Personlig har jeg funnet at de ofte har en betydelig bedre effekt enn apotekvarer, der spesielt alt inneholdende parafin eller andre syntetiske stoffer forverrer eksemet, som tross alt oftest er en allergisk reaksjon av et slag. Anonymkode: bc6e0...25c
Grylet Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Klær laget av bambus er på ingen måte så hudvennlig som produsentene vil ha det til: https://www.nrk.no/livsstil/slutter-a-merke-bambus-som-antibakteriell-1.12745503 https://www.aftenposten.no/viten/i/0l26/Miljotull-om-bambus-klar 1
Grylet Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ...personlig finner jeg at absolutt alle dyre- og/eller syntetmaterialer forverrer tilstanden, men igjen - det er bare å prøve seg frem. Bambusklær er ikke naturlige, men syntetiske og kjemisk behandlet.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det best å bruke bambusklær som det innerste laget og ull over nå når det blir høst og vinter snart? Anonymkode: 2331c...88c Ullen kan stikke gjennom, så prøv en lengre periode helt uten ull. Bruk bomull og eventuelt silke. Ikke la barnet bli sittende stille utendørs, ta ham da heller med inn. Så lenge barnet er i bevegelse vil det ikke fryse med 3-4 lag bomull. Anonymkode: 6c8fd...981 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Jeg er mest glad i bomull, får du tak i økologisk bomull er det best. Har og noen bambus plagg jeg liker, de er og i økologisk bambus. Ull tåler jeg ikke, samme hvor mange lag, bomull jeg skulle ha under. Så prøv deg fram med det. Anonymkode: 865d1...c68 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 Bomull flere lag og fleeze bruker vi. Disse tynne dunjakkene er også supre for litt større barn. På de kaldeste dagene kan vi ha ull som ett av de ytterste lagene. Men fleeze og vanlig foret dress er som regel godt nok i all slags vær. Anonymkode: 00744...5ee
Vera Vinge Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 Jeg har alltid hatt et lag under ullundertøyet når barna mine har slitt med eksem. Jeg har tenkt jeg skulle prøve bambus/viskose, men syns det var litt dyrt hvis man skulle ha mange sett, så jeg har bare brukt bomullsstrømpebukser under, og det har funka fint. Jeg liker godt ullas egenskaper, og har helst ønsket å bruke ull over framfor fleece, da jeg har fått en ide om at dersom det blir klamt (som det kan bli med fleece), vil det kunne være uheldig for eksemen. Men det jeg har hørt er at bambus føles mykere og har samme egenskaper som ull hvis det blir fuktig, altså at barnet ikke blir kaldt. Bomull blir jo kaldt. Så hvis man f.eks. bor et sted med mye regn, kan det jo være verdt å sjekke ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå