Gå til innhold

Får man samvær med barnet til det er 18 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på det. Kjenner noen som har samvær med sønnen sin 4 ganger i året, og det har pågått i ett par år. Sønnen er snart 10 år. Får de den ordningen for samvær til han er 18 år? Eller er det normalt å kutte på samvær litt etter litt? 

Anonymkode: d36fb...c79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt individuelt. Umulig å svare på.

Anonymkode: 58710...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli mer det kan bli mindre. Det er forskjellig fra barn til barn.

Anonymkode: 017ea...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet da? 

Det generelle er uvesentlig i denne sammenhengen.

Anonymkode: 017ea...4be

• Liker 2
Skrevet

Det vil jeg tro kommer an på barnet/ungdommen. Kan ikke tvinge en 17-åring til fast samvær. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er 12 år skal barnet bli hørt, og det skal være gode grunner for at barnet ikke skal få bestemme selv (eks kan foreldrene si at det skal møte pappa minst 3 ganger i året. Men ellers bestemmer selv hvor mye og lenge. Når barnet er 16 skal det tungtveiende grunner til for at barnet ikke skal få bestemme selv. Da må det stå om liv omtrent. Slik som om barner vil være der mye, men far misshandler barnet eller noe  

Anonymkode: 3fbe3...c4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er 12 år skal barnet bli hørt, og det skal være gode grunner for at barnet ikke skal få bestemme selv (eks kan foreldrene si at det skal møte pappa minst 3 ganger i året. Men ellers bestemmer selv hvor mye og lenge. Når barnet er 16 skal det tungtveiende grunner til for at barnet ikke skal få bestemme selv. Da må det stå om liv omtrent. Slik som om barner vil være der mye, men far misshandler barnet eller noe  

Hva hvis barnet sier han vil hjem til mamma? Skal han da få lov å flytte hjem etter mange år i fosterhjem?

AnonymBruker
Skrevet

Håper så inderlig at barna som blir tatt fra foreldre blir tatt godt vare på. Mor griner hver dag og er redd barnet ikke har det bra, savner mor osv. Hjerteskjærende å være vitne til det. Får tårer i øynene selv. Han vil hjem! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barn begynner å bli 15-16 bestemmer de i stor grad selv. Ingen 18-åringer har kontrollert kvalitetstid(samvær) med foreldrene sine. Det vil i så fall være et tegn på usunnhet.

Anonymkode: 385b9...fdf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg var 12 år så slapp jeg å bli tvangssendt til pappa i helger og ferier. Om man bare har samvær fire ganger i året så høres det ut som det er en bestemmelse fra fylkesnemnda og det stiller i en helt annen kategori enn samvær etter samlivsbrudd mellom foreldre.

Anonymkode: bc66c...e1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper så inderlig at barna som blir tatt fra foreldre blir tatt godt vare på. Mor griner hver dag og er redd barnet ikke har det bra, savner mor osv. Hjerteskjærende å være vitne til det. Får tårer i øynene selv. Han vil hjem! 

er det snakk om en barnevernssak? Det er veldig relevant.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det stod jo ingenting i hovedinnlegget at det gjelder barn i fosterhjem. Dette er jo ganske vesentlig informasjon.

Anonymkode: c7036...38f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet er i fosterhjem så er det helt andre regler. Da er det ikke foreldrene som bestemmer samværet. 

Tror folk i denne tråden dette dreier seg om vanlig samvær mellom skilte foreldre.

Anonymkode: 745de...c44

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Åh beklager. Dette er en barnevernsak. Jeg tenkte ikke på "vanlig" samvær hvis foreldrene er skilt. 

Barnet bor på fosterhjem. Foreldrene får møte han 4 ganger i året. Spørsmålet er da om man får det samværet helt til barnet er 18 år? Eller mister man til slutt kontakten min sitt barn? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis barnet sier han vil hjem til mamma? Skal han da få lov å flytte hjem etter mange år i fosterhjem?

Tvilsomt ettersom moren i det tilfellet sansynligvis er regnet som uegnet til omsorg. En samværsforelder som ikke ønsker samvær er også regnet som uegnet til omsorg.
Men om begge foreldrene er egnet til omsorg skal barnet få bestemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh beklager. Dette er en barnevernsak. Jeg tenkte ikke på "vanlig" samvær hvis foreldrene er skilt. 

Barnet bor på fosterhjem. Foreldrene får møte han 4 ganger i året. Spørsmålet er da om man får det samværet helt til barnet er 18 år? Eller mister man til slutt kontakten min sitt barn? 

Barn på 18 kan jo selv velge kontakten med foreldrene. De mister jo ikke hverandre. Men jeg vil tro, som andre skriver, at de blir hørt når de er 12 og får bestemme fritt fra de er omtrent 15.

Barna vil uansett ikke kunne tvinges.

Anonymkode: 2ee2e...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet vil kunne avgjøre mer og mer selv. Hadde jeg vært deg hadde jeg unngått å blande meg i denne situasjonen. Du spiller tydeleig på forelders lag, og her gjelder det å være nøytral.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når barn begynner å bli 15-16 bestemmer de i stor grad selv. Ingen 18-åringer har kontrollert kvalitetstid(samvær) med foreldrene sine. Det vil i så fall være et tegn på usunnhet.

Enig, har en på 16 som bor hos far ( skole ) og han velger selv, overhode ingen tvang kun basert på trygghet. ( Synes kontrollert samvær i den alderen er usunt og ikke bra, burde ikke vært lov).

Anonymkode: 58608...0c8

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er 7 år skal barnet bli hørt. Når barnet blir 12 år skal deres mening ilegges betydelig vekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...