Gå til innhold

Blir sprø - Plantar aponeurosis og plantar fasciitis - samme greia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med smerter under foten lenge nå, og legen min mente det var plantar aponeurosis. Finner lite om dette på nettet og blir stadig "sendt" videre til sider om plantar fasciitis, er det to navn for samme plage? 

Anonymkode: 551aa...f05

AnonymBruker
Skrevet

Aponeurose/aponeurosis er en anatomisk struktur, se feks Wikipedia. Plantar fascitt/fasciitis betyr "betennelse i fascien under foten", og fascie er mye det samme som aponeurose. Så egentlig er ikke plantar aponeurosis noe navn på plagen i det hele tatt, det er bare en anatomisk struktur, mens plantar fascitt (som nok er det han mener) er navnet på en tilstand som gir plager under foten.

Hvis det var forståelig :)

Anonymkode: fc41a...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Var det jeg klarte å summe meg til via google, men legen har diagnosert meg med plantar aponeurosis, og når jeg spurte henne direkte avviste hun at det var plantar fasciitis.. :sprettoy:

Anonymkode: 551aa...f05

AnonymBruker
Skrevet

Får du vondt under helen? Spesielt etter du har vært i ro en stund? Vondt om morningen?

Da er det høyst sannsynlig plantar falciitis. Eneste som hjelper er betennelsesdempende og dmertedempene. Går vanligvis over etter 2 år. Selv er jeg inni år 2...

Anonymkode: d7c5a...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...