pappar Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Hei Er det noen som har erfaring med å være enkeltemnestudent? Er det for forskjell på det og "vanlige" studenter i praksis? Jeg kom ikke inn på studiet mitt, men ble tipset om å sende inn søknad om å bli enkeltemnestudent, og at du da kan ta emnenene/fagene du skulle ha tatt på studiet uansett. Hvis det er plass på emnet vel og merke. Dette høres jo nesten for godt ut til å være sant? Var hos rådgiver på UiO i dag og hun anbefalte å være med på fadderuka og hele pakka. Er det noen rettigheter eller muligheter man ikke får etc?
L'amie Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 "Vanlige" studenter velger fag før du får mulighet. Det vil si at fagene kan bli fulltegnet før du kan melde deg opp i daget, og dermed får du ikke tatt faget. Søk om å bli enkeltemnestudent i år, og så kan du søke deg inn på riktig bachelor/master neste år. Om det finnes flere forskjeller vet jeg ikke.
pappar Skrevet 1. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, L'amie skrev: "Vanlige" studenter velger fag før du får mulighet. Det vil si at fagene kan bli fulltegnet før du kan melde deg opp i daget, og dermed får du ikke tatt faget. Søk om å bli enkeltemnestudent i år, og så kan du søke deg inn på riktig bachelor/master neste år. Om det finnes flere forskjeller vet jeg ikke. Takk for svar! Ja, har forstått at vanlige studenter har førsterett, og at man kan være uheldig å ikke få plass. Men rådgiveren jeg var hos i dag, mente det mest sannsynlig kom til å være ledig på begge emnene jeg som er dette semesteret. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar inn flere studenter, hvis det tydeligvis er plass på emnene 🤔
L'amie Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, pappar skrev: Takk for svar! Ja, har forstått at vanlige studenter har førsterett, og at man kan være uheldig å ikke få plass. Men rådgiveren jeg var hos i dag, mente det mest sannsynlig kom til å være ledig på begge emnene jeg som er dette semesteret. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar inn flere studenter, hvis det tydeligvis er plass på emnene 🤔 Nå aner jeg ikke hvilket studie du ønsker å ta, men antall studieplasser kan være justert for hvor stort behovet er for folk med den utdanningen.
pappar Skrevet 1. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2017 Akkurat nå, L'amie skrev: Nå aner jeg ikke hvilket studie du ønsker å ta, men antall studieplasser kan være justert for hvor stort behovet er for folk med den utdanningen. Åja, kanskje det er grunnen. Det er pedagogikk jeg skal ta 😊
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Hvordan melder man seg opp som enkeltemnestudent? 🙊 Avsporing, men håper noen kan svare.. har noen erfaring fra uib? Anonymkode: c89fd...37d
pappar Skrevet 1. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan melder man seg opp som enkeltemnestudent? 🙊 Avsporing, men håper noen kan svare.. har noen erfaring fra uib? Anonymkode: c89fd...37d På studentweb. Men siste frist er 1. August, så skynd deg!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #8 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, pappar skrev: På studentweb. Men siste frist er 1. August, så skynd deg! Men jeg har ikk studierett på universitetet.. Går det an å få studierett til å ta enkeltemner? Anonymkode: c89fd...37d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan melder man seg opp som enkeltemnestudent? 🙊 Avsporing, men håper noen kan svare.. har noen erfaring fra uib? Anonymkode: c89fd...37d UIB tar ikke inn enketemne studenter. Det er bare de med fullført grad som kan få post-studierett. Andre skoler derimot som UIO, NLA + andre høyskoler gjør det.. Anonymkode: cbf66...5e9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 Hei! Jeg har ikke vært enkeltemnestudent selv, men har en studievenn som er/var det. Hun var enkeltemnestudent i realfag, mens jeg gikk på et studieprogram. Hun meldte seg opp i alle fagene vi skulle ha det semesteret, og fikk plass på emnene. Dette var på UiO, slik at det er som regel veldig mange plasser på emnene. Hun møtte opp første skoledag, og ble med oss i fadderuka. Hun spurte også om å få plass på gruppetimene våre(som egentlig er forbehold programstudenter), og hun fikk bli med. I praksis var det egentlig ikke noen forskjell på løpet hennes og mitt, annet enn at jeg får en grad fastsatt av studieprogrammet, mens hun får en grad som heter "fritt sammensatt bachelorgrad". Det er også noen andre forskjeller mtp veiledning og rettigheter(som garantert plass på et emne + emner som bare er forbehold programstudenter som ikke er mulig å ta som enkeltemnestudent) som programstudent vs emnestudent. Hun søkte om innpassingsopptak til studieprogrammet ved jul(altså etter første semester) og fikk plass ved studieprogrammet siden det nå var en ledig plass, og hun hadde tilfredsstillende nok resultater(tror hun måtte ha C-snitt), og går nå i kullet mitt. Dette var riktig nok MN-fakultetet på UiO, og jeg vet ikke om andre universiteter, eller fakulteter innad UiO har samme retningslinjer. Anonymkode: 30aae...da9 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 Så vidt jeg vet så får du ikke stipend og lån som enkeltemne student da? Anonymkode: b0fb1...865
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg vet så får du ikke stipend og lån som enkeltemne student da? Anonymkode: b0fb1...865 Joda, du må bare studere minimum 15 sp for å få stipend og lån. De høyskolene som bare har emner du kan ta som privatist, de koster penger og da får man ikke studielån eller studierett (bla UIB gjør dette). Anonymkode: cbf66...5e9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 Studenter som er innrullert på et studieprogram har førsterett på tilgjengelige emner. Det er også mange emner som er adgangsbegrensede. Dvs. at man må gå på et gitt studieprogram for å få adgang til emnet. Så lenge det er åpne emner og det er plass er det ingen spesiell forskjell. Anonymkode: 3925c...2a9
pappar Skrevet 3. august 2017 Forfatter #15 Skrevet 3. august 2017 På 2.8.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev: Studenter som er innrullert på et studieprogram har førsterett på tilgjengelige emner. Det er også mange emner som er adgangsbegrensede. Dvs. at man må gå på et gitt studieprogram for å få adgang til emnet. Så lenge det er åpne emner og det er plass er det ingen spesiell forskjell. Anonymkode: 3925c...2a9 Regner med det er åpne emner på første året på ped. siden rådgiveren ved fakultetet anbefalte meg å gjøre det 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå