Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal studere i Bergen nå til høst og har ikke vært i denne byen før. Noe jeg bør vite på forhånd/evt. tips til meg som førstegangsbesøkende? 

Er kjent med at det regner hele tiden her... 

Anonymkode: 0e805...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spar penger på å kjøpe billig regntøy :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et lurt råd er å kjøpe en jakke med en god og romslig hette. Jeg har aldri brydd meg med paraply.

Anonymkode: 1a791...d0d

Skrevet

Vanntett sekk, oljebukse, gummistøvler og sydvest er også lurt :) Aalesund oljeklede selges i muren.

AnonymBruker
Skrevet

Bergen er den beste studentbyen! Så mange ting å engasjere seg i, lett å bli kjent med folk, supert kulturliv, ikke for stor by, masse særegenheter og supre turområder i kort avstand fra hvorenn du bor. Ja det regner, og du kommer til å trenger bedre regntøy (og støvler) enn du noen gang hadde trodd, hvis du er en av dem som aldri vil bli sett i en regnjakke i sentrum så blir dette året det ikke lenger betyr noe. Kjøp forresten også regntrekk til ryggsekken din. Bruk refleks, det blir veldig dunkelt når det regner i tillegg til at det er mørkt ute. Mitt beste tips for en bra studietid er imidlertid dette; engasjer deg i noe. Bli frivillig på Kvarteret eller Hulen, bli med i studentavisen, syns i kor, begynn med karate, blir aktiv i samfunnet. Det er den beste måten å få venner og skaffe seg tilhørighet på. Og ja, denne syns jeg var fin https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/dV9pO/Kjare-studenter-Velkommen-til-byen-du-plutselig-kaller-for-hjemme

Anonymkode: 2e4ac...3db

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra/gøy student by men JÆVLA mye regn

Anonymkode: d32ff...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen skal du være! Jeg er innflytter selv, og trives veldig godt som student i Bergen :)  Anbefaler en god regnjakke, og støvler om du skal gå mye ute. Om du kun skal gå korte avstander til/fra bybane/buss går det som regle greit uten støvler. Det er Skyss som har kollektivtransporten, jeg bruker appen deres for å kjøpe månedskort (470 kr med studentrabatt). Hvis du bor et stykke utenfor sentrum må du kanskje ha mer enn en sone på kortet, da kan du ikke kjøpe billett i appen. Om du liker å sykle anbefaler jeg bysyklene, tror det koster et sted rundt 300 for semesterkort - da kan du sykle så mye du vil. 

Utelivet er meget bra! Anbefaler Parken, Vaskeriet, Jacob Aall (må være noe pen i tøyet der) og Kaos hvis du vil ha musikk og mulighet for å danse (alle stedene har massevis av sitteplasser). Ricks og Lille er også kjekt, men noe mer "travle" steder. No Stress har de beste drinkene, Kvarteret har ofte arrangementer (konserter o.l.). Hvis du skal studere på Høgskolen anbefaler jeg quiz på Kronbar. 

Ellers anbefaler jeg å bli kjent i fjellene rundt byen, spesielt de sentrumsnære som Løvstakken, Ulriken, Fløien/Rundemanen og Stoltzekleiven! Er ganske enkelt å finne frem alle steder. 

Anonymkode: 01624...035

AnonymBruker
Skrevet

Hahah, må le av kommentarene. Bodd i Bergen hele livet mitt, eier ikke regntøy. Spar de pengene.. :)

Anonymkode: 4c738...716

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du liker å sykle anbefaler jeg bysyklene, tror det koster et sted rundt 300 for semesterkort - da kan du sykle så mye du vil. 

Anonymkode: 01624...035

249,- for sesongkort, men i år varer bare sesongen til oktober. Neste år blir det permanent, tror jeg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, må le av kommentarene. Bodd i Bergen hele livet mitt, eier ikke regntøy. Spar de pengene.. :)

Anonymkode: 4c738...716

Samme her, og er veldig enig! 

AnonymBruker
Skrevet

:icon_frown:

Jeg har 2 goretex, 1 regnkåpe som er tynn i stoffet, 1 regnkåpe som er oljehyre, 2 regnbukser, 2 par støvler og minst 30 paraplyer. Like forbanna blir jeg BLAUT når jeg går ut i denne hersens byen. Om vinteren regner det vannrett, bilister tar null hensyn og raser over søledammer svære som innsjøer, spruten slår over deg som en fontene på steroider.

Ellers så skal du være velkommen til denne vakre byen med brautende lokale, som ALLTID har en mening om noe, dermed blir fanken ikke en ting utført. Håper du vil bidra til å gjøre byen mer hyggelig.

Tips:

Bytt fastlege til en i nærheten av der du skal studere.

Engasjer deg i frivillig arbeid.

Om du har lappen og trenger bil engang i blandt bruk nabobil.no

Skal du gå på HVL og bo i byen ta buss nr. 9 og drit i bybanen.

Polet i Valkendorfsgate har større utvalg enn den på bystasjonen.

Anonymkode: f8f35...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...