AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Noen som studerer øk.adm eller har studert det i senere tid som kan gi et litt oppdatert bilde på hvordan studiet er og hvordan mulighetene ser ut etterpå? Jeg har fått studieplass ved øk.adm, men er veldig usikker på om dette er rette veien å gå. Administrativt arbeid generelt føler jeg er ganske greit, liker å holde på med PC og ha oversikt, litt kundekontakt osv, men det er også deler av økonomien jeg ikke synes ser så interessant ut.. Regnskapsarbeid er kanskje greit, men føler at revisjon virker veldig kjedelig og mer forbeholdt de som faktisk har en stor interesse for tall og diagrammer, osv. Det er nettopp dette at jeg ikke føler et brennende engasjement for tall og økonomi som gjør at jeg stopper og tenker litt, er redd for å gå på en smell. Kunne egentlig tenkt meg noe administrativt arbeid, typ 8-4 jobb, kanskje økonomirådgiver eller konsulent eller noe, gjerne kanskje i kommunen. Noen som har erfaring med ulike jobbmuligheter innen økonomi som kan dele litt tanker? Hvordan er det å jobbe som regnskapsfører f.eks eller som rådgiver i det offentlige? Kan man få en grei jobb med bare bachelor? Anonymkode: 38f39...e8f
ajarRun Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Offentlig administrasjon er jo hva det studiet sikter på. De endret navnet fra noe med offentlig i det for å lure naive ungdommer til å søke. Det funket.
SnicSnak Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Det er maaaange som har denne retningen både fra offentlig og privat skole, inkludert meg. Jeg starter med helt nye studier denne høsten for det er bare "drittjobber" å få. Vend i tide! Det er ingen skam å snu👍 Lykke til
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 34 minutter siden, SnicSnak skrev: Det er maaaange som har denne retningen både fra offentlig og privat skole, inkludert meg. Jeg starter med helt nye studier denne høsten for det er bare "drittjobber" å få. Vend i tide! Det er ingen skam å snu👍 Lykke til Hvilke jobber er disse "drittjobbene"? Og hvilken retning velger du å gå nå? Anonymkode: 38f39...e8f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke jobber er disse "drittjobbene"? Og hvilken retning velger du å gå nå? Anonymkode: 38f39...e8f Noen kundesenterjobber er dritt. Dårlig betalt er det også. Anonymkode: 04442...b10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Jeg har bachelor i økonomi og administrasjon. Jobber som økonomikonsulent i kommunen. Slet med å få jobb etter studiene, men opplevde det som enklere å få jobb etter jeg fikk litt mer erfaring. Anonymkode: 30094...eb6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i økonomi og administrasjon. Jobber som økonomikonsulent i kommunen. Slet med å få jobb etter studiene, men opplevde det som enklere å få jobb etter jeg fikk litt mer erfaring. Anonymkode: 30094...eb6 Kan du fortelle litt om hva jobben din går ut på nå, hvordan du trives og litt ellers? Har du noen tips? Anonymkode: 38f39...e8f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #8 Skrevet 1. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen kundesenterjobber er dritt. Dårlig betalt er det også. Anonymkode: 04442...b10 Ja, det kan jeg tenke meg..men må jo nesten gå an å få noe mer interessante jobber enn dette etter endt studium, eller er det såpass kniving om de greie jobbene? Anonymkode: 38f39...e8f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du fortelle litt om hva jobben din går ut på nå, hvordan du trives og litt ellers? Har du noen tips? Anonymkode: 38f39...e8f Jeg hadde også en kundesenterjobb etter studiene for å få erfaring.. Jobben min går ut på en del bilagsføring, fakturering inn og ut, inkasso, noe budsjettering og litt lønnsarbeid. Ganske variert arbeidsdag selv om det er endel rutineoppgaver. Har noe kundekontakt og endel kontakt med de andre enhetene i kommunen. Trives greit, men det er mye innsparing hele tiden så det er litt slitsomt. Kjøper blant annet mine egne kulepenner fordi kommunen kjøper sånne 50 pakk til 25 kr som er helt håpløse til eksempel.. Og i nesten hver budsjettrunde blir det sett på å kutte i administrasjonsutgifter, altså i stillinger hos oss men det har ikke skjedd enda. Jeg syns det er en grei utdanning å ta. Vi hadde endel valgemner, så jeg valgte arbeidsrett og noen adminstrasjonsfag framfor spesialisering mot regnskap eller revisjon som jeg også kunne valgt. Anonymkode: 30094...eb6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #10 Skrevet 1. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også en kundesenterjobb etter studiene for å få erfaring.. Jobben min går ut på en del bilagsføring, fakturering inn og ut, inkasso, noe budsjettering og litt lønnsarbeid. Ganske variert arbeidsdag selv om det er endel rutineoppgaver. Har noe kundekontakt og endel kontakt med de andre enhetene i kommunen. Trives greit, men det er mye innsparing hele tiden så det er litt slitsomt. Kjøper blant annet mine egne kulepenner fordi kommunen kjøper sånne 50 pakk til 25 kr som er helt håpløse til eksempel.. Og i nesten hver budsjettrunde blir det sett på å kutte i administrasjonsutgifter, altså i stillinger hos oss men det har ikke skjedd enda. Jeg syns det er en grei utdanning å ta. Vi hadde endel valgemner, så jeg valgte arbeidsrett og noen adminstrasjonsfag framfor spesialisering mot regnskap eller revisjon som jeg også kunne valgt. Anonymkode: 30094...eb6 Kan jeg spørre sånn omtrentlig hva lønnsnivået ligger på i kommunen? Hvor lenge måtte du jobbe ved kundesenter, og føler du at stillinger som den du har nå vil være noe de vil prøve å kutte helt ut? F.eks som et tiltak ifm. budsjettrunde Anonymkode: 38f39...e8f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #11 Skrevet 1. august 2017 Jobber som regnskapsfører. Jeg stortrives. Hele tiden nye utfordringer og ny læring. Hvert firma og ulike bransjer har sine utfordringer. Du får stadig nye problemstillinger du må sette deg inn i med tanke på lovverket. Jeg har også noe lønn i tillegg. Du må også forholde deg til ulike type mennesker. Veldig hektisk i perioder og da gjerne noe overtid. Jeg har mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: ed056...4a3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber som regnskapsfører. Jeg stortrives. Hele tiden nye utfordringer og ny læring. Hvert firma og ulike bransjer har sine utfordringer. Du får stadig nye problemstillinger du må sette deg inn i med tanke på lovverket. Jeg har også noe lønn i tillegg. Du må også forholde deg til ulike type mennesker. Veldig hektisk i perioder og da gjerne noe overtid. Jeg har mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: ed056...4a3 Hvilken utdanning har du og hvordan anser du jobbmulighetene som regnskapsfører framover? Anonymkode: 38f39...e8f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 Du kan jo alltids ta en master og bli siviløkonom for mer valgfrihet? Anonymkode: 5b50c...402 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre sånn omtrentlig hva lønnsnivået ligger på i kommunen? Hvor lenge måtte du jobbe ved kundesenter, og føler du at stillinger som den du har nå vil være noe de vil prøve å kutte helt ut? F.eks som et tiltak ifm. budsjettrunde Anonymkode: 38f39...e8f Lønna er ikke så mye å skryte av.. Kommer an på om du har konsulent eller rådgiverstilling. Jeg har 420 000,-. Jobbet nesten et år på kundesenter, så tre år i en privat bedrift før jeg begynte i kommunen. Tror ikke stillingene vil bli borte. Men tidligere var det sånn at om man jobbet i kommunen hadde man en sikker jobb. Nå er det ikke sånn lenger, det er mye omorganisering og innsparing. Slik at det blir tøffere forhold og flere arbeidsoppgaver. Ingen av oss har måttet gå ned i stilling eller noe sånt men det er blant annet stillinger som er vakante eller ikke blir fylt så det blir mer arbeid på oss andre. Anonymkode: 30094...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå