Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jo vært mye snakk om at barns gjennomsnittsvekt har økt kraftig de senere år, og jeg ser jo med egne øyne at det finnes en del barn som lider av overvekt.

Er barna våre for kjukke?

Og i så fall,- hva kommer det av?

Jenta mi er 4 år, (5 om tre månder),- hun er 109 høy og veier 18,5 kg. Føler den vekten er passe for for henne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Englebarna mine er tynne som flis begge to :gullengel:

Gjest Anonymous
Skrevet

Så lenge kiloene ikke plager barna så skal ikke vi mase så mye om det.

I dette strenge samfunnet vi lever i så er det viktig å gi barna selvtillit,lære dem at de er bra nok,fine nok,pene nok,at ingen er like,at man har lov å være som man er,være sterk og selvsikker og like seg selv.

Hvor morro hadde det vært om alle var like??

Jeg var ikke tynn da jeg var liten og fy fader som jeg måtte lide for det,som voksen satt det store sår i sjela etter slikt.

Nå er det viktigere enn noen gang at vi løfter barna opp og hever hodet på dem inntil de kan gå med nesa i sky selv,for alle er bra nok,det er hjertet som teller.

Jeg sier det til datteren min på 9 år,tror du at"hu" jenta der er snill og grei og leke med bare fordi hun har langt hår,tynn som en q-tips og ei kul bukse??

Er du sikker på at hun er snill i hjertet sitt da sier jeg.

Ja det er kanskje litt dømmende mener noen,men man skal ikke lære seg å gå etter utseendet når man leter etter venner.

Man skal gå etter godheten og hva det enkelte mennesket kan gi.

Så om man er overvektig som barn så skal man lære dem å sette grenser,ikke vektlegg så mye på kiloene.

Lær dem å være snille,gode og selvsikre.

Da kan de barna med q-tipsbein om noen år som tenåringer stå i skyggen for de barna som har lære seg å hevde seg(men på et rett sett).

Å ha flat mage og struttepupper kommer du ikke så langt med idag.

Ungene må liksom ha litt mer i bagasjen når de vokser opp.

Skrevet

tror ikke man skal fokusere på om barna er tjukke eller ikke, men at man skal være beviste på at man gir dem riktig mat og at de rør på seg. Noen barn er større enn det de burde være og jeg tror ikke det er noe de kan noe for. Noen er så uheldig at de har foreldre som ikke vet nok om ernæring til å gi barna riktig mat, mens andre har en genetikk som gjør at de ser større ut. Men i en alder av 4/5 år kan man veldig sjelden snakke om overvekt. tror ikke du skal tenke for mye på det med vekt før du evt. ser en tendens. Det enkleste for å unngå overvektige barn er å ha godteri kun på lørdager og da i en begrenset mengde (godteri = alt som har mye sukker eller fett i seg).

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg sier det til datteren min på 9 år,tror du at"hu" jenta der er snill og grei og leke med bare fordi hun har langt hår,tynn som en q-tips og ei kul bukse??

Er du sikker på at hun er snill i hjertet sitt da sier jeg.

Sier du virkelig slike ting? Da lærer du jo barnet ditt at det er greit å ha kallenavn basert på vekt. Det er ikke en fornuftig måte å lære barn selvtillit ved å rakke ned på andre!

Gjest Fast bruker - gjest nå
Skrevet
Noen er så uheldig at de har foreldre som ikke vet nok om ernæring til å gi barna riktig mat, mens andre har en genetikk som gjør at de ser større ut.

Jeg har et barn på 6 år som er litt kraftig, og hos oss er det nok mest genetikken som gjør det! Har lenge vært bevisst på kosten uten å være hysterisk, og er ganske overbevist om at hun spiser både mindre og sunnere enn mange andre som er tynne som streker, så det føles veldig urettferdig!

- Hun er glad i frukt og grønt, spiser en del riskaker istedenfor brød (er ikke så glad i det), drikker mye vann og farris, av og til sukkerfri saft , sjelden brus, og da velger vi ofte lettvarianten. Spiser kanskje litt mye til middag i blant hvis jeg skal sette fingeren på noe, men kan jo ikke stå der med pekefingeren hele tida! Blir litt godt en gang i blant, men prøver så godt jeg kan å gi sunne alternativer hvis det ikke er lørdag.

Så ikke vær for rask til å trekke konklusjoner hvis dere ser et barn som er litt kraftig...

Gjest Litjmæ
Skrevet

Enig med mari og en del andre her!

Problemet er vel mer når det blir som man ser på Ricky Lake og lignende "jo men ungen min måå da få lov til å spise på MacDonalds i alle fall tre ganger per dag!!" Det er da blir det blir litt :o

Skrevet

Så ikke vær for rask til å trekke konklusjoner hvis dere ser et barn som er litt kraftig...

Enig. Vet om flere søskenpar som er nærme i alder, der den ene er klart større enn den andre, selv om de vokser opp med samme mat, og aktive liv med fotballtrening, skiturer, gåturer og annet.

Skrevet

Tror det er mer overvektige barn nå enn før ja.. Mange velger dataspill og TV framfor å være ute og leke, og hvis ikke foreldrene er så flinke til å passe på får ikke barna så mye mosjon.

Og i tillegg er det mange som stresser og har dårlig tid i hverdagen, så de gir kanskje mye ferdigmat til barna. Sier ikke at det er sånn for alle barn som er overvektige, men en del ihvertfall.

Skrevet
tror ikke man skal fokusere på om barna er tjukke eller ikke, men at man skal være beviste på at man gir dem riktig mat og at de rør på seg. Noen barn er større enn det de burde være og jeg tror ikke det er noe de kan noe for.

Nei, barna kan jo ikke noe for det!,- det er jo foreldre som må lære dem å spise riktig og røre på seg.

Noen er så uheldig at de har foreldre som ikke vet nok om ernæring til å gi barna riktig mat, mens andre har en genetikk som gjør at de ser større ut. Men i en alder av 4/5 år kan man veldig sjelden snakke om overvekt. tror ikke du skal tenke for mye på det med vekt før du evt. ser en tendens.

Tenker ikke mye på vekt i det hele tatt, men hun veide seg i går, for første gang på et halvt år, eller noe sånt, og da kom jeg til å tenke på dette med barn og vekt.

Nei, det er vel heldigvis ikke så veldig mange barn som har et definert vektproblem i den alderen, men noen har faktisk det. Og mange andre er godt på vei til å få det.

Det synes jeg er fryktelig synd, for barna får lide for dette, både i form av ev. mobbing, og i form av nedsatt helse.

Ofte kommer det nok av at kostholdet i mange familier er ubalansert. For mye sukker/ fett. (Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men de fleste tror jeg nok må innse at dette ikke bare er snakk om genetikk).

Kostholdet i barndommen er jo som kjent viktig for hvordan kosthold vi ender på som voksne.

Er enig i at man ikke må bli spes. opptatt av barnas vekt, men mer av kostholdet til barna, men det er jo en sammenheng her,- hvis man ser at barnet er veldig kraftig, bør man kanskje få en vekker i forhold til kostholdet.

.

Det enkleste for å unngå overvektige barn er å ha godteri kun på lørdager og da i en begrenset mengde (godteri = alt som har mye sukker eller fett i seg)

:Nikke: En god plass å begynne.

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...