Gå til innhold

Samme mat hver uke, ok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om femukers-meny men er det greit å ha en 7 dagers meny? Hverdagen er hektisk, jeg studerer, jobber og har barn, og har lite overskudd til å bruke mye tid på matinnkjøp, planlegging og tilbredning. Jeg ser for meg at jeg forsøker å lage alt mest mulig fra bunn og lærer meg syv ulike retter for eksempel hver mandag pastarett, tirsdag wok, onsdag suppe, torsdag torsk, fredag taco, lørdag pizza og søndag gryte. Kan vi spise dette hver dag hele året? Til frokost spiser jeg havregrøt og til lunch spiser jeg ofte knekkebrød eller middagsrester, til kvelds/dessert frukt og nøtter. Jeg tenker dette er greit å starte med, som en basic og når det er godt innarbeidet så jeg vet hva jeg må skaffe og hvordan det tilberes så kan jeg variere litt innimellom. 

Anonymkode: d87df...eac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror både du og ungene kommer til å bli lei etterhvert.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres helt topp ut! Er jo bare å "bytte pastarett" hvis du blir lei mandagen osv. Jeg hadde digget det, ungene likeså!

Anonymkode: 2d7d9...53b

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det er næringsrik og god mat, ser jeg ikke problemet. Kan hende dere blir lei, men det må dere jo nesten bare se an.

• Liker 1
Skrevet

Om du ønsker en meny hvor det er faste dager for fisk, gryte, suppe, kjøtt, vegetar, fugl og grøt for eksempel så vil jeg anbefale deg å ha minst to av hver rett som du kan bytte på. Kan fort bli kjedelig ellers.

• Liker 2
Skrevet

Du kan og lage opp gryte 1 for tre uker og fryse, og neste uke lager du gryte 2 for tre uker og fryser så har du plutselig fire uker hvor du bare trenger å koke ris/poteter til søndagsmiddagen. Det samme kan gjøres for mange av de andre middagene og. 

• Liker 3
Skrevet

Suppeonsdag og fisketorsdag her i huset.

Skrevet

Jeg lager stort sett alle middager fra bunnen av og fryser ned, så her kan det fort bli 2 - 3 uker med de samme middagene som gjentar seg. Nå har jeg gjort dette i mange år, så stort sett handler jeg og lager (en stor porsjon) middag en gang i uken. Jeg lager jo ikke det samme hver gang, så over tid varierer menyen. At man spiser det samme noen uker på rad spiller jo ingen rolle så lenge det er snakk om sunn og næringsrik mat. Og blir man lei, så er det jo bare å gjøre endringer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvordan man lager disse rettene og hva man spiser utenom. Du er opptatt av hva du spiser til de andre måltidene, men nevner ikke barna? 

Anonymkode: 6d7bb...445

Gjest Ingenting2
Skrevet

Spiser omtrent det samme hver dag. Men jeg er ikke så opptatt av eller glad mat, så blir ikke lei. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt ann på hvordan man lager disse rettene og hva man spiser utenom. Du er opptatt av hva du spiser til de andre måltidene, men nevner ikke barna? 

Barna:frkk:Skal de ha barnemeny?

Skrevet

"Samme mat" er åpenbart et definisjonsspørsmål. Ut fra spørsmålet i overskriften ville jeg svart "nei", men sånn som du beskriver det i innlegget (og jeg tolker det), er det akkurat sånn som jeg gjør, så da bør jeg jo synes at det er greit!

Pastarett - 1000 forskjellige oppskrifter
Wok - 1000 forskjellige oppskrifter
Suppe  - 1000 forskjellige oppskrifter
Torsk - si "fisk", så har du 1000 forskjellige oppskrifter
Taco - 1000 forskjellige måter å kombinere. Ihvertfall 10.
Pizza  - 1000 forskjellige oppskrifter
Gryte - 1000 forskjellige oppskrifter

Pålegg, brød, gryn å lage grøt av, frukt og nøtter finnes også i utallige sorter.

Folk flest har vanligvis noen få favorittretter som de spiser om og om igjen. Med ditt opplegg vil du kunne spise mye mer variert enn "folk flest".

Det kan hende at du har hengt deg opp i en tankefeil. Det tar ikke noe lenger tid å planlegge og handle inn for flere retter. (Har du to forskjellige ukesmenyer, har du plutselig 14 dager mellom hver gang du trenger å spise samme middag.) Man må begynne et sted, men matlaging fungerer etter noen ganske enkle prinsipper, så kan du lage én rett, kan du lage flere andre lignende retter. Hvis du tenker å lage middag hver dag (og fortsetter med det fordi det fungerer), kommer du til å ha et godt grunnlag og et rikt repertoar lenge før året er omme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempelurt å ha en slik "mal". Det er jo ikke det samme hver uke akkurat, det blir jo masse variasjon.

Anonymkode: 78d7a...770

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Pringle skrev:

Det kan hende at du har hengt deg opp i en tankefeil. Det tar ikke noe lenger tid å planlegge og handle inn for flere retter. (Har du to forskjellige ukesmenyer, har du plutselig 14 dager mellom hver gang du trenger å spise samme middag.) Man må begynne et sted, men matlaging fungerer etter noen ganske enkle prinsipper, så kan du lage én rett, kan du lage flere andre lignende retter. Hvis du tenker å lage middag hver dag (og fortsetter med det fordi det fungerer), kommer du til å ha et godt grunnlag og et rikt repertoar lenge før året er omme.

Ts her, jeg kan lage forskjellige retter, men jeg opplever det som stressende å gruble på hva jeg skal velge hele tiden, tenke over ingrediensene, sjekke kjøleskap, lage handlelister osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjempelurt å ha en slik "mal". Det er jo ikke det samme hver uke akkurat, det blir jo masse variasjon.

Anonymkode: 78d7a...770

Ts her, det blir jo det samme dersom jeg lager samme pasta, samme wok osv. Jeg kommer jo ikke til å være nasi på det, ser hva som finnes i kjøleskap osv. Det handler også om økonomi og det å bruke opp maten, jeg tenker å sette sammen en meny der jeg sørger for å bruke opp alle grønnsakene i skuffen i løpet av uka for eksempel. Sånt blir litt hodebry å tenke over i hverdagen og da blir det lett at jeg bare handler noe spontant. Så det er jo for å sikre god variert mat samtidig ikke kaste

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Try2 skrev:

Barna:frkk:Skal de ha barnemeny?

Vet ikke, hvorfor spør du meg? Hvis du lurer på det, burde du kanskje spørre ts? 

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an, men det høres dødskjedelig ut. Hadde mine foreldre gjort det da jeg var yngre hadde alle vi barna vært drittlei etter 4 uker.

Anonymkode: 42a7a...2b7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, jeg kan lage forskjellige retter, men jeg opplever det som stressende å gruble på hva jeg skal velge hele tiden, tenke over ingrediensene, sjekke kjøleskap, lage handlelister osv. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, det blir jo det samme dersom jeg lager samme pasta, samme wok osv. Jeg kommer jo ikke til å være nasi på det, ser hva som finnes i kjøleskap osv. Det handler også om økonomi og det å bruke opp maten, jeg tenker å sette sammen en meny der jeg sørger for å bruke opp alle grønnsakene i skuffen i løpet av uka for eksempel. Sånt blir litt hodebry å tenke over i hverdagen og da blir det lett at jeg bare handler noe spontant. Så det er jo for å sikre god variert mat samtidig ikke kaste

Jeg har ikke barn, men derimot lang vei til og fra jobb så derfor fungerer min måte for meg fordi jeg slipper å forholde meg til akkurat det du nevner med handlelister, hva er i kjøleskapet osv. Ikke ender jeg opp med å impulshandle noe raskt, dyrt og kanskje usunt på vei hjem heller. Jeg handler bare inn akkurat det jeg trenger til å lage en stor porsjon av en rett og om det blir for eksempel litt for lite paprika eller litt for mye gulrøtter så spiller ikke det noen rolle og jeg får brukt absolutt alt jeg kjøper inn. Det er svært sjelden jeg kaster mat og kan i stedet bruke pengene på for eksempel ekstra gode råvarer. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, hvorfor spør du meg? Hvis du lurer på det, burde du kanskje spørre ts? 

yeah:) but you brought it up:mynona:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...