Gå til innhold

Du står opp en dag og skal på jobb, men finner hunden/katten akutt syk. Hva gjør du ift. jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En gang for mange år siden fant jeg min gamle hund akutt alvorlig syk, jeg fikk helt sjokk og ringte dyrlege, de ba meg komme med en gang. Jeg hadde ikke bil, så skulle bestille taxi, men måtte ringe jobb først. Ringte jobben og daglig leder tok telefonen, jeg begynte å hikste og prøvde å fortelle mens jeg enda var i sjokk. Daglig leder sa "bli der" og la på, 15 min senere stod hun dundrende på døra, hjalp meg å bære min digre hund uti bilen og råkjørte til dyrlegen. Hunden min hadde fått noe i luftveiene og kunne fort ha blitt kvelt til døde, kommer aldri aldri til å glemme det. Hun var selv en hundeelsker og satte seg i situasjonen fort .

Anonymkode: b6551...2a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2017 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Er du kirurg eller noe annet livsviktig som gjør at du er uunværlig på jobb eller? Løsningen din er fin den altså, men jeg har vanskelig for å tro at sjefer kan være så lite forståelsesfulle at de ikke sier ja til en dag borte pga sykt dyr når det er en akutt situasjon, så klart om dyret er dårlig over lengre tid må man finne andre løsninger (f.eks pass på dag tid, innleggelse hos klinikk o.l). Hva slags sykdom er det snakk om?

Anonymkode: b8e8e...b55

Alle skiftjobber er avhengig av at folk kommer på jobb når de skal, spesielt på mindre arbeidsplasser hvor det ikke nødvendigvis er flere på jobb eller lagt opp til overlapp. På min arbeidsplass er vi alene på jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i privat bedrift med personalansvar. Jeg har fått beskjed om syke dyr tre ganger i min stilling gjennom årene. 

Jeg har aldri trukket noen I lønn for dette, og de ansatte har som regel gjort alt de kan for å levere dyret sitt og komme inn, og heller reise tidlig for å hente, samt at jeg viser forståelse for at det blir litt ekstra telefoner. 

Jeg har også sendt ansatte som nylig har mistet hunden sin hjem for å sørge i fred. 

Syke dyr-dager er ikke hjemlet I loven, men å forlate syke dyr forsvarsløse er ikke lov. Så lenge en ansatt sier fra om årsak til behov for fravær så skal en arbeidsgiver jobbe hardt for å registrere det som skoft, men kan med loven i hånd trekke i lønn. 

Jeg tror mange ledere og arbeidsplasser er menneskelige når det gjelder sånne ting, såfremt man er en ansatt som ellers har utøvd god arbeidsmoral. (trykk på siste leddsetning. Stort trykk)

Anonymkode: ad7d7...09e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gang for mange år siden fant jeg min gamle hund akutt alvorlig syk, jeg fikk helt sjokk og ringte dyrlege, de ba meg komme med en gang. Jeg hadde ikke bil, så skulle bestille taxi, men måtte ringe jobb først. Ringte jobben og daglig leder tok telefonen, jeg begynte å hikste og prøvde å fortelle mens jeg enda var i sjokk. Daglig leder sa "bli der" og la på, 15 min senere stod hun dundrende på døra, hjalp meg å bære min digre hund uti bilen og råkjørte til dyrlegen. Hunden min hadde fått noe i luftveiene og kunne fort ha blitt kvelt til døde, kommer aldri aldri til å glemme det. Hun var selv en hundeelsker og satte seg i situasjonen fort .

Anonymkode: b6551...2a7

SJEFEN DIN ❤❤❤

Anonymkode: bed26...69b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i privat bedrift med personalansvar. Jeg har fått beskjed om syke dyr tre ganger i min stilling gjennom årene. 

Jeg har aldri trukket noen I lønn for dette, og de ansatte har som regel gjort alt de kan for å levere dyret sitt og komme inn, og heller reise tidlig for å hente, samt at jeg viser forståelse for at det blir litt ekstra telefoner. 

Jeg har også sendt ansatte som nylig har mistet hunden sin hjem for å sørge i fred. 

Syke dyr-dager er ikke hjemlet I loven, men å forlate syke dyr forsvarsløse er ikke lov. Så lenge en ansatt sier fra om årsak til behov for fravær så skal en arbeidsgiver jobbe hardt for å registrere det som skoft, men kan med loven i hånd trekke i lønn. 

Jeg tror mange ledere og arbeidsplasser er menneskelige når det gjelder sånne ting, såfremt man er en ansatt som ellers har utøvd god arbeidsmoral. (trykk på siste leddsetning. Stort trykk)

Anonymkode: ad7d7...09e

Ja dette synes jeg er noe alle gode ledere kan gjøre, og synes du har gjort en god innsats her! 

Når det gjelder teksten jeg har uthevet så er det jo ikke nødvendigvis så lett i en situasjon der man bare har jobbet ved arbeidsplassen i maks et par måneder, som i en sommerjobb. Synes ikke sjefen min fikk et helhetlig inntrykk av hvordan jeg utførte jobben min, og, avhengig av kjemi (selv om det ikke burde være avhengig av det), har jeg også inntrykk av at h*n har feil oppfatning av hvem jeg er som arbeidstaker. 

Nå var jeg heldig og slapp heldigvis å havne i denne situasjonen i løpet av tiden jeg hadde årets sommerjobb. 

Anonymkode: 73cb4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2017 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke regnes som ugyldig fravær, all den tid man er pliktet ved lov å ta,seg av dyr. Hva sjefer syns om Norges lover får være opp til de, men følges det må de lell. 

Anonymkode: 9dd84...5e6

Jo, det regnes som ugyldig fravær. 

Anonymkode: 42aa8...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...