Gå til innhold

Du står opp en dag og skal på jobb, men finner hunden/katten akutt syk. Hva gjør du ift. jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Se for deg at du står opp om morgenen, og skal på jobb. Så finner du plutselig hunden eller katten din akutt syk. Jobben din er ikke fleksibel mtp. oppmøte, da de du jobber med er avhengige av at du er der, og at du er presis. 

Hva gjør du? Ringer du deg inn syk til jobben, eller er du ærlig om situasjonen og sier at du ikke kan komme på jobb fordi du må ta deg av dyret ditt? Eller drar du på jobb og tenker at du ser an dyret når du kommer hjem, selv om tilstanden er alvorlig? 

Anonymkode: 73cb4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ringer jobben og forklarer situasjonen. Selvfølgelig forlater man ikke et alvorlig sykt dyr alene hjemme en hel dag, man drar til veterinær så fort som mulig og får behandling. Hadde du tatt et annet valg, burde du ikke ha kjæledyr. De er tross alt avhengig av at du tar gode valg for dem. 

Anonymkode: d74a9...61f

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Call in sick. Hadde ikke nevnt hunden, det er ikke legit grunn for fravær. Så, løgn. 

Anonymkode: afba6...103

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sender tekst til jobben om krisesituasjon hjemme og sier jeg ringer når jeg vet mer.

Sitat

Eller drar du på jobb og tenker at du ser an dyret når du kommer hjem, selv om tilstanden er alvorlig? 

Det er ulovlig så håper virkelig ikke noen setter sin jobb over et liv.

Anonymkode: b8e8e...b55

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver en kjapp mail og forklarer situasjonen.

Anonymkode: bec3e...fbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avhengig av hvor sykt dyret hadde vært ville jeg enten fått tak i noen som kunne kommet å blitt hos dyret/sett innom noen ganger for dagen eller ringt inn syk/sagt at det har skjedd en krisesituasjon (hvis det er en jobb som ikke er fleksibel). 

Man har ikke lov til å forlate et dyr til seg slev hvis det er alvorlig sykt og det kan stå om livet hvis ting utvikler seg i feil retning. 

Anonymkode: 343cf...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir mitt dyr akutt syk, drar jeg til dyrlege. Noe annet hadde vært totalt utenkelig. Det er et lite levende vesen som har det vondt, og som er mitt ansvar. Da er jeg ansvarlig for at dyret får det tilsynet som trengs. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det selv, jeg var ærlig og arbeidsgiver var fleksibel og forståelsesfull. Men er nok ikke alle ledere som har forståelse for det dessverre, men som eier til katten/hunden har man plikt til å gi den nødvendig helsehjelp. 

Anonymkode: 8dfa1...860

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Altså. En drar ikke fra et dyr som er akutt syk! Da drar en til veterinær. Er det noe å spørre om egentlig? Prioriterer en jobb i den situasjonen,så bør en ikke ha dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ringte jobben en gang katten min trengte veterinærtilsyn, og ordnet avspasering i noen timer. De manglende timene tok jeg igjen senere. Null problem. Hadde jeg hatt en mindre fleksibel jobb hadde jeg meldt meg selv syk. Jeg prioriterer ikke jobb foran en alvorlig syk katt.

Anonymkode: 1ee1d...0e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

Jeg ville aldri ha forlatt dyret mitt sykt. Men jeg er katteeier selv, og spør fordi jeg føler at folk generelt ikke har forståelse for verdien av livet til en katt. Katten min er kronisk syk, og har hele tiden helsen hans i tankene mine - og er redd noe sånt kan skje en dag. Lurte mest på om folk hadde vært ærlig, eller sagt at man var syk. Jeg har bare sommerjobb og kan derfor ikke skrive egenmelding, så jeg må dra til lege, men legen min kan godkjenne det på bakgrunn av min psykiske helse. Undrer meg bare over hva mennesker som kanskje ikke kan få dette, ville gjort... Det blir permisjon uten lønn, kanskje? Jeg er ikke så god på sånt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så avhengig av at ett bestemt menneske kommer på jobb bør ikke en arbeidsplass være. Alle kan bli akutt syke eller ha barn som blir det etc. Jeg har selv funnet dyr her akutt syke om morgenen og da har jeg bare ringt og sagt at jeg ikke kommer samt forklart årsaken. Levende vesener man har ansvaret for er alltid viktigere enn jobben og det er dessuten ulovlig å etterlate dyr i hjelpeløs tilstand. Jeg sørger også alltid for å ha noen feriedager til gode nettopp med tanke på slike tilfeller slik at fraværet ikke er noe problem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg ville aldri ha forlatt dyret mitt sykt. Men jeg er katteeier selv, og spør fordi jeg føler at folk generelt ikke har forståelse for verdien av livet til en katt. Katten min er kronisk syk, og har hele tiden helsen hans i tankene mine - og er redd noe sånt kan skje en dag. Lurte mest på om folk hadde vært ærlig, eller sagt at man var syk. Jeg har bare sommerjobb og kan derfor ikke skrive egenmelding, så jeg må dra til lege, men legen min kan godkjenne det på bakgrunn av min psykiske helse. Undrer meg bare over hva mennesker som kanskje ikke kan få dette, ville gjort... Det blir permisjon uten lønn, kanskje? Jeg er ikke så god på sånt. 

Hva mener du med kronisk syk? At du må bli hjemme ofte pga den? Da stiller saken seg litt annerledes. Nå et det uhyre sjelden mine dyr var skutt syke! Kanskje en til to ganger fra jeg var tenåring. Og det er noen hunder og et par katter :-) 

Hvor ofte må du bli hjemme fra jobb?

Eh. Ikke skutt syke. Uffdah :-) Akutt...

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Hva mener du med kronisk syk? At du må bli hjemme ofte pga den? Da stiller saken seg litt annerledes. Nå et det uhyre sjelden mine dyr var skutt syke! Kanskje en til to ganger fra jeg var tenåring. Og det er noen hunder og et par katter :-) 

Hvor ofte må du bli hjemme fra jobb?

Nei, har ikke måttet bli hjemme pga den så langt, det er derfor jeg vil forberede meg på hvordan jeg evt skal forklare det overfor jobben, hvis noe sånt skjer. Han har sammensatte helseproblemer, men det er ikke alvorlig på daglig basis. Det har vært ett alvorlig tilfelle så langt, men det var heldigvis midt i lesingen til en eksamen, så jeg måtte ikke forklare meg overfor noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ringer jeg jobben og sier jeg dessverre ikke kan komme siden dyret har blitt sykt og må til veterinær. 

Anonymkode: 5436b...5f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ringt og forklart situasjonen. Har gjort det og, ingen problem. En gang var det viktig at jeg var på jobb, jeg leverte dyrets hos veterinæren, med avtale om at de skulle ringe. Gikk heldigvis bra.

Anonymkode: 70552...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9 år har vært nødt til å bruke såkalt dyrlegevakt 2 ganger. Så jeg hadde nok forklart rolig til sjefen min hva som er situasjonen og sagt jeg tar permisjon uten lønn. Katten vår er lilestilt med barnet vårt, og skal ha den hjelp ho trenger. Ikke bli forlatt alene. Hadde det vært helt kristisk hadde jeg fått min mor, som kjenner katten svært godt til å ta henne til veterinær.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten min kom inn på morgenen veldig medtatt og syk.. Jeg ringte umiddelbart jobben og fortalte at det har oppstått en akutt situasjon her hjemme som hindrer meg i å komme på jobb. (skrev egenmelding), man trenger ikke nevne hva som er galt, de har ikke lov å spørre hva som er årsaken.

Jeg dro så til dyrelegen med katten og de måtte haste operere han. Gjett at jeg var redd, man må ta dyrene på alvor når man ser at de har smerter.

Anonymkode: fe6a4...709

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her igjen. 

Da tror jeg at jeg vet hvordan jeg vil håndtere det. Jeg vil helst være ærlig, fordi jeg vet at hvis han dør f.eks så vil alle komme til å se det på meg og jeg greier ikke å holde det inni meg. Så det jeg vil gjøre er som noen her nevnte, å ringe og forklare situasjonen og be pent om at jeg kan komme litt senere, slik at jeg kan levere dyret hos veterinæren. Så avleverer jeg dyret, og spør om han kan bli der mens jeg er på jobb. Så drar jeg på jobb, og henter dyret når jeg er ferdig på jobb eller evt senere, ofte vil de jo ha dem inne til observasjon over natta e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg visste at jobben ikke kom til å være forståelsesfull så ville jeg bare sagt jeg var syk. Jobben jeg hadde før ga meg bare fri uten lønn for å levere katten på veterinær når den ble syk en gang. Da forklarte jeg situasjonen men visste at sjefen var en ok type og kom til å si ja.

Anonymkode: 8de7c...dd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...