Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega, vi er begge mellomledere, som styrer hvert vårt team. Selv har jeg hatt et stabilt team på 10, mens min kollega har en ansatt som har vært der en stund, en ekstra, og et familiemedlem ansatt. Flere ansatte har rett og slett rømt fra arbeidsplassen, og det er alltid de andre det er "noe galt" med! Selv har jeg "overtatt" flere av vedkommendes ansatte og hjulpet de opp og frem i firmaet med utvidet ansvar.

Ukentlig får jeg klager fra vedkommende, da vi jobber tett på hverandre. Det kan være alt fra at jeg har ordnet noen papirer for oss begge (om kollegaen ikke har vært tilstedet), kjeft for at jeg har sendt inn strømmen, da kan jeg bli skjelt ut foran flere ansatte. Jeg har alltid vært kjent i firmaet for å holde ryddighet/rutiner/orden i det jeg gjør, med stor respekt,og ansatte har vært flinke til å følge opp. Derimot har hennes egne ansatte klaget mye til meg både om vedkommendes uorden. Jeg vet selv jeg er effektiv, og får gjort oppgaver effektivt. Noe som også har påvirket meg i form av gode resultater, men negativt i form av at kollegaen min alltid skal finne feil på meg eller ansatte. Det har også kommet frem at kollegaen er "two-faced," forteller meg noe om noen ansatte, gjerne klager, mens de ansatte får masse ros. Og skylder gjerne på at jeg klager. Jeg eksploderte når jeg fant ut av dette den ene  gangen. Problemet er at vedkommende ikke "skjønner" selv hva h*n har gjort, og de gangene vi har tatt en prat har vedkommende ikke latt meg få komme til ordet før jeg har slått i bordet og bedt h*n om å holde kjeft for å få ordet. Det har vært så ille at våres sjef har måttet megle, da også de ansatte ble trukket inn i dette. Men det hjalp lite. Jeg blir beskyldt for å være den dramatiske, lager mye ut av lite. Vedkommende har vært lenge på ferie, og vi har fungert godt på jobb alle sammen. Kollegaens ansatte åpnet seg for meg og fortalte med rett ut hva slags kaos de jobber i, lite orden og struktur. Hvordan de ansatte stempler vedkommende inn og ut, hvordan h*n gjør private oppdrag på flere timer i arbeidstiden(drar fra). Allerede første uken h*n var tilbake, var det klaging på meg og mine ansatte. Og nå ble jeg fortalt at jobben jeg gjorde rett og slett ikke var bra nok av kollegaen!( Vi har lik stilling og likt ansvar.)

Da slang jeg fra meg alt jeg hadde i hendene og dro. Nå begynner det å ligne mobbing og trakassering. Senere på kvelden fikk jeg sms om at h*n skjønte ikke hvorfor jeg bare dro, for h*n visste ikke hva galt som ble sagt, og respekterte meg for den jobben jeg gjorde, og skjønte ikke hvorfor vi ikke bare kunne ha det fint på jobb! Om vi kunne ta en prat sammen.

Er det da urimelig av meg å tenke: Om h*n ikke selv vet hva h*n sa, eller "bortforklarer" det er det jo som å snakke til veggen (av erfaring). Vi har forsøkt å løse dette SÅ mange ganger uten resultat. Så jeg har latt være å svare og overser nå vedkommende på jobb. Men det er sykt tungt psykisk.

Jeg vet selv jeg gjør en god jobb, og er respektert blant andre kollegaer. Jeg er bare lei av å bli presset ned. At jeg skal bli presset ned nå h*n føler jeg må overgås,( kun for maktens ære?) Dette er bare litt av hva som har vært. Kan også legge til at h*n har tatt æren for mye av det jeg har gjennomført, og fått resultater av. Det virker som ledelsen ikke tar denne situasjonen seriøst.

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 7088b...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://e24.no/jobb/dette-kan-du-laere-av-din-onde-kollega/23258741

- Alle kan lære noe fra hvordan narsissistiske eller manipulative menneske bruker diskré ferdigheter til å få innflytelse, sier Seth M. Spain til Wall Street Journal.

Han er professor ved SUNY Binghamton University, og hovedforfatteren bak en fersk studie som har sett nærmere på 140 studier av mennesker med mørke personlighetstrekk, skriver  den amerikanske avisen.

«De fæle kollegaene» finnes på mange arbeidsplasser: Fiendtlige, krasse, arrogante - og med en egen evne til å stige i gradene så mye raskere enn deg.

De har gjerne personlighetstrekkene psykologer kaller den mørke triaden:

Manipulativ: Påvirker andre for egen vinning.

Narsissisme: Ekstremt selvopptatt.

Asosial: Manglende empati og bryr seg ikke om andres beste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet bort fra en jobb. Er ennå helt sjokkert at voksne folk kan oppføre seg slik. Det var et lite sted og den tillitsvalgte var søskenbarn til sjefsmobberen, så ingen hjelp der.  :( 

Anonymkode: a73b5...c9e

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, WubWub skrev:

http://e24.no/jobb/dette-kan-du-laere-av-din-onde-kollega/23258741

- Alle kan lære noe fra hvordan narsissistiske eller manipulative menneske bruker diskré ferdigheter til å få innflytelse, sier Seth M. Spain til Wall Street Journal.

Han er professor ved SUNY Binghamton University, og hovedforfatteren bak en fersk studie som har sett nærmere på 140 studier av mennesker med mørke personlighetstrekk, skriver  den amerikanske avisen.

«De fæle kollegaene» finnes på mange arbeidsplasser: Fiendtlige, krasse, arrogante - og med en egen evne til å stige i gradene så mye raskere enn deg.

De har gjerne personlighetstrekkene psykologer kaller den mørke triaden:

Manipulativ: Påvirker andre for egen vinning.

Narsissisme: Ekstremt selvopptatt.

Asosial: Manglende empati og bryr seg ikke om andres beste.

Men hva gjør de(n) utsatte???

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mobbet bort fra en jobb. Er ennå helt sjokkert at voksne folk kan oppføre seg slik. Det var et lite sted og den tillitsvalgte var søskenbarn til sjefsmobberen, så ingen hjelp der.  :( 

Familie burde ikke jobbe sammen i enkelte bedrifter....

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la det vike, du skulle ikke dratt, men spurt om hva du mener med jobben din som ikke er utført godt nok når du får beskyldninger fra en slask om at "jobben du gjør ikke er bra nok" uten noe mer konkret enn det. Krev svar, hvis ikke så ydmyker du din kollega foran andre, ved at du gir eksempler på hva du har gjort, som ikke kollegaen din har gjort - men som vedkommende burde ha utført.Bli gjerne sint også. 

Sånne mennesker må bekjempes med brutal makt, gjerne også en subtil trussel om et slag i trynet. 

Anonymkode: 8f3b7...ec1

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la det vike, du skulle ikke dratt, men spurt om hva du mener med jobben din som ikke er utført godt nok når du får beskyldninger fra en slask om at "jobben du gjør ikke er bra nok" uten noe mer konkret enn det. Krev svar, hvis ikke så ydmyker du din kollega foran andre, ved at du gir eksempler på hva du har gjort, som ikke kollegaen din har gjort - men som vedkommende burde ha utført.Bli gjerne sint også. 

Sånne mennesker må bekjempes med brutal makt, gjerne også en subtil trussel om et slag i trynet. 

Jeg har vært så fly forbanna på vedkommende tidligere, og "tatt h*n" skikkelig. Det er som. Skalle hodet i veggen! Synes synd på de ansatte som står midt oppi dette giftige miljøet. Men de er så greie og støtter meg 100%. Noe i meg sier gi opp, mens noe sier at sannheten kommer frem, og det vil rakne for vedkommende. Synes det er synd ledelsen ikke griper mer inn! De virker også konfliktskye!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Familie burde ikke jobbe sammen i enkelte bedrifter....

Ja, det var flere som var gift med hverandre der også.  

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kan nevne at jeg holdt på med mitt arbeidsfelt vedkommende ikke kan så godt  kom og overtok med klar beskjed og nedlatende: "jeg tar det, for jeg liker å gjøre ting litt mer nøye, jeg, skjønner du." For meg er det å si at jeg gjør en dårlig jobb mellom linjene. Og dette rett etter jeg hadde fått beskjed om at familiemedlemmet hadde fått en klage på meg en dag! Kan nevnes at dette familiemedlemmet ikke var på jobb den dagen denne klagen skal ha kommet, (klager går normalt direkte til ledere og ikke ansatte.) jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forholde meg til sånne mennesker...

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk "psykopat"-situasjon. Og ganske typisk at ledelsen skyr saken. Du kommer til å slite deg ut på dette om ikke ledelsen gjør noe. Jeg, og mange med meg som har opplevd det samme, vil anbefale deg å søke ny jobb. Det er ikke verdt det. Om du likevel velger å ta dette med ledelsen, så bør du ikke ha høye forhåpninger. Still gjerne ultimatum "h*n eller meg" om du har klart å få en ny jobb på hånden.

Anonymkode: 95e36...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...