Gå til innhold

Kan en skifte bleie på unger overalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv barn. Så mulig jeg overreagerer, eller er spesielt sensitiv Jeg har sett foreldre skifte bleie på bebier inne på kafeer, ikke på do eller et avskjermet område men på stolen . Like ved bordet. Alle kan jo se det, men det er kanskje greit da det er en liten baby og det ikke er bæsj?

Så var jeg i et selskap hvor den ene mammaen gikk for å skifte bleie på babien. Det gjorde hun i sofaen hvor vi som satt rundt spisebordet( som var noen meter unna), hadde full innsyn. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg hadde forholdt meg til det, hvis det var min unge nummer 4, og ungen trengte bleieskift, men er det ikke naturlig å gå litt vekk fra de andre når en gjør det? Gå inn på do eller bruke et annen rom?

Dere som har baby, hvilket syn har dere det på? 

Anonymkode: 4631b...ba5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk aldri opplevd dette. Og jeg har to små barn selv, har alltid skiftet på toalett/stellerom. Men har aldri sett andre skifte sånn offentlig 

Anonymkode: 4c4e2...097

• Liker 5
Skrevet

Nei. Man bør gå på et toalett/stellerom, og dersom ikke det finnes i nærheten, så hadde jeg funnet en krok et sted uten folk og skiftet i vognen uten innsyn. Det handler også om barnets privatliv synes jeg, vel så mye som hensyn til andre.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Var da veldig til bleieskiftsarbeider tråder. 

De fleste om ikke alle småbarnsforeldre bytter bleier på babyene sine på en diskre måte. Det de ikke har lært av egne mødre har de da svigermødre til å lære dem :ironi: 

Anonymkode: 66df5...aca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bleieskift bør foregå på stellerom eller en egnet krok. 

Anonymkode: 0f368...3e9

• Liker 3
Skrevet

Nei. Man skifter på toalett/stellerom eller gjemmer seg bort. Voksne gjemmer seg bort for å gå på do - hvorfor skal babyer blottes så til de grader? I tillegg er det sinnsykt ekkelt å få bæsjebleie oppi maten... Det handler om hensyn til både babys privatliv og folkene rundt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man går til et stellerom. Jeg he to barn, har aldri skiftet offentlig på ungene mine. Den dagen jeg kom hjem fra føden med sønnen min presterte svigerinna mi å skifte på sønnen sin (en god del større baby) oppi lekegrinden jeg hadde stående i stua som sønnen min lå i. Rett ved siden av babyen min. Jeg syns det var fullstendig usmakelig og bestemte meg der og da for aldri å skifte bleie på upassende steder, og det har jeg holdt. 

Har sett mange merkelige steder å bytte: t-banen, kafébord, i stua når man har gjester og på bordet på møterommet på jobb. Mulig jeg er prippen, men da får jeg bare være det. Bæsj er bæsj uansett, og det lukter like ekkelt fra babyer som hvem som helst andre (unntaket er egne babyer, men man må jo huske at alle andre syns at min baby også har illeluktende bæsj). 

Anonymkode: 6a63a...861

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var da veldig til bleieskiftsarbeider tråder. 

De fleste om ikke alle småbarnsforeldre bytter bleier på babyene sine på en diskre måte. Det de ikke har lært av egne mødre har de da svigermødre til å lære dem :ironi: 

Anonymkode: 66df5...aca

Hva vil det si å skifte på en diskre måte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går til et stellerom. Jeg he to barn, har aldri skiftet offentlig på ungene mine. Den dagen jeg kom hjem fra føden med sønnen min presterte svigerinna mi å skifte på sønnen sin (en god del større baby) oppi lekegrinden jeg hadde stående i stua som sønnen min lå i. Rett ved siden av babyen min. Jeg syns det var fullstendig usmakelig og bestemte meg der og da for aldri å skifte bleie på upassende steder, og det har jeg holdt. 

Har sett mange merkelige steder å bytte: t-banen, kafébord, i stua når man har gjester og på bordet på møterommet på jobb. Mulig jeg er prippen, men da får jeg bare være det. Bæsj er bæsj uansett, og det lukter like ekkelt fra babyer som hvem som helst andre (unntaket er egne babyer, men man må jo huske at alle andre syns at min baby også har illeluktende bæsj). 

Hvis det blir helt naturlig å skifte overalt så kan jeg jo skifte på min colostomi offentlig også. Hvis det er slik utviklingen går...

• Liker 8
Skrevet

Jeg har svært sjelden sett folk skifte bleie på en måte som jeg har reagert på. De fleste har gått på toalett eller stellerom. Unntaket var i barselgruppa mi, hvor det var aksept for å skifte tissebleier i stuene til hverandre.

Men jeg opplevde helt overraskende nylig at en mor jeg var på ferietur med skiftet en skikkelig stinkende bæsjebleie på gulvet rett ved siden av bordet der jeg satt og fortsatt spiste frokost. I tillegg snakket hun masse og høyt om hvor stinkende den var, om hvor godt det var å få ut bæsjen osv. Dette var da et barn som spiste fast føde (som jo har litt å si mtp lukt). Jeg trodde ikke jeg var så prippen, særlig siden det ikke er så lenge siden jeg hadde babyer selv, men da ble jeg faktisk litt satt ut. Generelt var det veldig mye snakk om bæsj fra disse foreldrene, noe jeg skjønner de var opptatt av, men alle trenger jo ikke å høre om sånt hele tiden...

Skrevet

Men det jeg lurte på noen ganger, da barna mine brukte bleie, var om det var greit å skifte bæsjebleie ved siden av vasken på offentlige toalett. Altså, når barna kunne stå selv og det bare var for trangt å skifte inne i en bås. Da stilte jeg barnet opp ved siden av søppelkassa og snudda rumpa deres inn mot veggen. Men det stinket jo fortsatt for de som evt måtte komme innom. Samtidig er det jo en do. Men jeg syns alltid det ble litt kleint, fordi jeg tenker at fremmede skal få skånes for skifting av den type bleier.

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker primært badet, så sant det er stellebord der. Ellers blir det tatt i bilen. Steller ikke ungen min på kjøpesentergulv feks. På besøk hos andre bruker vi kun badet. Hadde ikke skiftet i sofaen eller på bordet på cafe. Det er meget uhygenisk. På stranden skifter jeg under parasoll og håndkle. Samme på fly. Med håndkle under og over. Vi bytter også hver kveld før vi legger oss, og det skjer i sengen hans for å ikke vekke han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvfølgelig skifte omtrent hvor som helst, men man burde selvfølgelig ikke gjøre det. Man skal vise hensyn til andre.

Vi skifter kun på bad/stelleplass. På besøk bruker vi kun bad og tar med oss søppla på vei ut. 

Skulle det være krise så gjør vi det såpass fort og diskre at ingen legger merke til det (helt for oss selv og aldri i fleisen på noen). Går ALLTID, uten unntak, på et bad/toalett dersom det er bæsj. 

Forventer det samme av andre.

Anonymkode: ba1bb...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Er så diskret vi bare kan. Er vi på tur så tar vi det i bilen for å skjerme mest mulig, både baby og andre rundt.

Anonymkode: 48fab...667

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan finne på å bruke spisebordet, da med stelleunderlag og en håndduk. Men da vet de som er tilstede om dette, og blir ikke overrasket.

Hva mener du man gjør på t-banen hvis barnet har problemer med avføring og får oppfølging av lege, og barnet selv sier i fra at det vil ha ny bleie? Eller i parken ved lekeplassen? Skal jeg bry meg om de andre som sitter og spiser wienerbrød mens de ser sine egne barn leke?

Jeg har hatt hunder og katter, har tørket opp både det ene og det andre når de har vært syke eller var valp/kattunger.

Jeg synes dere er overfølsomme. Hva gjør litt lukt? Har dere aldri vært i et fjøs? Aldri vært i en stall?

Lukt er en ting, men man trenger ikke glo på mor /far som skifter en bleie i offentligheten og rynke på nesa? På et cafe-bord går grensa, men da går man på steder der de har stellerom.

Hva med foreldre (mødre gjerne) som skaper støy-forurensing og hyler og roper til barna i stedet for å gå ti skritt fra sine wienerbrød?

Hva om hunden fiser under spisebordet på julaften, eller får løs avføring rett ved der du sitter og spiser reker på stranda? Rett ved siden av noen som koser seg med wienerbrød? Omg, katastrofe. Er det illegalt og fysj? Er det bikkja som har skylda eller burde eieren holde seg hjemme i sin egen hage?

Endret av Atea
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Minlillelykke skrev:

På stranden skifter jeg under parasoll og håndkle. Samme på fly

Parasoll og håndkle på fly? 

Husker faktisk ikke hva vi gjorde når vi var ute og fløy. 

Anonymkode: 1ebdd...983

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk med barn eier ikke en eneste smule av folkeskikk i disse dager.   Sagt selv til en som bestemt å bytte bleie i settet ved siden av meg på kafeen at hvis hun gjør det der tar jeg denne bleie og gnir det i ansiktet hennes. Hun valgt å ta babyen på stellerommet.

Anonymkode: 6674a...182

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Minlillelykke skrev:

Vi bruker primært badet, så sant det er stellebord der. Ellers blir det tatt i bilen. Steller ikke ungen min på kjøpesentergulv feks. På besøk hos andre bruker vi kun badet. Hadde ikke skiftet i sofaen eller på bordet på cafe. Det er meget uhygenisk. På stranden skifter jeg under parasoll og håndkle. Samme på fly. Med håndkle under og over. Vi bytter også hver kveld før vi legger oss, og det skjer i sengen hans for å ikke vekke han.

Ikke si at du bytter bleier på flysetet.  Bryr meg ikke at du har håndkle over og under - ta deg sammen og bruk doen på flyet som en oppegående menneske.  

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk med barn eier ikke en eneste smule av folkeskikk i disse dager.   Sagt selv til en som bestemt å bytte bleie i settet ved siden av meg på kafeen at hvis hun gjør det der tar jeg denne bleie og gnir det i ansiktet hennes. Hun valgt å ta babyen på stellerommet.

Jeg hadde fått deg utvist fra kafeen. Troll?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Atea skrev:

Jeg hadde fått deg utvist fra kafeen. Troll?

Nei- ikke troll.  Utvist fra kafeen? LOL- tror du virkelig at de som jobber deg synes det er helt ok å skifte bleie på et baby ved bordet.  Neppe.  Har en del venner som er servitører og de hater barnevognmafia som bruker kafeer som deres egen stue.  

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...