Gå til innhold

Jeg har failet hundeoppdragelsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en hund når jeg var 14 år, da hadde jeg ikke så mye peiling på hundeoppdragelse og var heller ikke så veldig streng. Det er en veldig snill hund, men den har aggressive tendenser, f.eks hvis et barn holder rundt henne. Eller hvis hun biter på noe, så knurrer til meg. Hun er 8 åtte år. Veldig bortskjemt. Noe jeg angrer skikkelig på den dag idag. Hun er veldig dominant rundt andre hunder.

Forsent nå...

Anonymkode: cfe18...e47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok? 

Anonymkode: 5d73a...bf7

Skrevet

Det er vanskelig å lære en gammel hund nye triks. Og har du gjort feil de siste 8 årene av hundens liv, er det vel heller vanskelig å avlære feil atferd. Dog burde du ikke slutte å prøve. Du burde i alle fall ikke forverre tilstanden med å belønne atferden eller øke stress/angst i hunden som utløser aggresjonen. Nå er det ikke hunden sin feil, har du gjort noe feil i oppdragelsen og "skjemt" bort hunden, f.eks. behandlet den mer som et menneske enn å oppdra den som en hund, må du ta det på di kappe. Noe du jo også erkjenner i dette innlegget. Men det er vel fort å glemme. Så husk at hunden kan fortsatt få den tid, omsorg og kjærlighet den fortjener. Du trenger bare å holde nøye oppsikt, holde den i bånd og la den aldri være alene med barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

First of all. Ikke la barn holde rundt hunden.

Anonymkode: ba227...8f1

• Liker 4
Skrevet

Det er mange hunder som ikke liker å bli holdt fast. Hvorfor lar du dette skje? Hvis hunden din ikke er komfortabel rundt barn, hold henne unna dem. Det er ikke så vanskelig. Dårlig å presse hunden inn i situasjoner som er belastende og ubehagelige.

Min hund ble mishandlet av noen under da han var valp. Han er redd barn i dag og bjeffer hvis de kommer for nærme. Jeg holder han unna barn, og det er ikke så veldig mye arbeid.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

* feilet.

Anonymkode: b6b2e...bb4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, NewInTown skrev:

Det er vanskelig å lære en gammel hund nye triks. Og har du gjort feil de siste 8 årene av hundens liv, er det vel heller vanskelig å avlære feil atferd. Dog burde du ikke slutte å prøve. Du burde i alle fall ikke forverre tilstanden med å belønne atferden eller øke stress/angst i hunden som utløser aggresjonen. Nå er det ikke hunden sin feil, har du gjort noe feil i oppdragelsen og "skjemt" bort hunden, f.eks. behandlet den mer som et menneske enn å oppdra den som en hund, må du ta det på di kappe. Noe du jo også erkjenner i dette innlegget. Men det er vel fort å glemme. Så husk at hunden kan fortsatt få den tid, omsorg og kjærlighet den fortjener. Du trenger bare å holde nøye oppsikt, holde den i bånd og la den aldri være alene med barn.

Ja, jeg trengte denne! Takk!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kvinne87Rogaland skrev:

Det er mange hunder som ikke liker å bli holdt fast. Hvorfor lar du dette skje? Hvis hunden din ikke er komfortabel rundt barn, hold henne unna dem. Det er ikke så vanskelig. Dårlig å presse hunden inn i situasjoner som er belastende og ubehagelige.

Min hund ble mishandlet av noen under da han var valp. Han er redd barn i dag og bjeffer hvis de kommer for nærme. Jeg holder han unna barn, og det er ikke så veldig mye arbeid.

Jeg har ikke latt barn holde rundt henne, passer alltid på når det er barn rundt. Synes bare det er dumt hvis jeg glipper henne av synet og plutselig har hun glefset til en unge. Har veldig mange barn rundt her jeg bor, derfor er det litt vanskelig. Er ikke hunden sin feil, vet det er min egen. Angrer bare litt...

Skrevet

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å melde deg på hundekurs (f.eks hverdagslydighet) med hunden din, eventuelt lese noen nyere hundebøker. Vi gjør alle feil, det er i seg selv helt greit - så lenge man tar lærdom av feilene og er villig til å skaffe oss kunnskap og utvikle oss.

Du har en del misoppfatninger i startinnlegget ditt ang. dominans og nødvendigheten av å være streng. Derfor jeg anbefaler deg å oppdatere deg på nyere tanker og hundehold og moderne hundetrening. :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du ansvaret for en hund, hvis du bare var fjorten år gammel?  

Burde ikke foreldrene dine ha tatt hovedansvaret for hunden, iallefall frem til du ble voksen? 

Anonymkode: 67734...bd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Burde ikke foreldrene dine ha tatt hovedansvaret for hunden, iallefall frem til du ble voksen? 

Jeg fikk min egen hund da jeg var 9. Han ble den snilleste og mest veloppdragne hunden jeg har vært borti. Fikk hjelp av foreldre da, men hadde hovedansvaret. Men er vel forskjell på hvor god dyretekke man har. Jeg har vokst opp på hundetreninger fra jeg var baby.

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er så og si handicapet og sitter i rullestol. Hun tok det ansvaret hun kunne, men det var begrenset. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å melde deg på hundekurs (f.eks hverdagslydighet) med hunden din, eventuelt lese noen nyere hundebøker. Vi gjør alle feil, det er i seg selv helt greit - så lenge man tar lærdom av feilene og er villig til å skaffe oss kunnskap og utvikle oss.

Du har en del misoppfatninger i startinnlegget ditt ang. dominans og nødvendigheten av å være streng. Derfor jeg anbefaler deg å oppdatere deg på nyere tanker og hundehold og moderne hundetrening. :)

Jeg tenkte det var forsent nå som hun er såpass gammel? Vi dro på et hundekurs når hun var va 2 år. En veldig aktiv og vilter hund. Det er en Golden Retriever, man skulle tro de var mer rolig, men oppdretteren sa at kullet var veldig vill. oppdragelsen er jo min feil. Burde kanskje lest meg opp litt mer. Som hun ene sa så har jeg kanskje behandlet hunden som et menneske. Jeg er veldig glad i hunder, men har ikke vært med på hundetrening eller noe, så mangelen på kunnskap ligger nok der. De fleste har sagt at man må trene opp hunden fra den er valp, og at når den er voksen er det forsent. Hva vet jeg, har jo som sagt feilet. 

Skrevet

Jeg tenkte det var forsent nå som hun er såpass gammel? Vi dro på et hundekurs når hun var va 2 år. En veldig aktiv og vilter hund. Det er en Golden Retriever, man skulle tro de var mer rolig, men oppdretteren sa at kullet var veldig vill. oppdragelsen er jo min feil. Burde kanskje lest meg opp litt mer. Som hun ene sa så har jeg kanskje behandlet hunden som et menneske. Jeg er veldig glad i hunder, men har ikke vært med på hundetrening eller noe, så mangelen på kunnskap ligger nok der. De fleste har sagt at man må trene opp hunden fra den er valp, og at når den er voksen er det forsent. Hva vet jeg, har jo som sagt feilet. 

Jeg ville ikke fokusert så mye på at du har feilet, det blir en negativ og passifiserende tankegang. Ja, du har gjort feil - det gjør vi alle. Min forrige hund oppdro jeg etter tanker om å "være sjefen", være dominant osv. Helt feil, men jeg visste ikke bedre. Jeg kan ikke drive og dra meg selv ned med å hele veien tenke på hva jeg gjorde feil - i stedet tillegger jeg meg nå hele tiden mer kunnskap sånn at jeg kan gjøre det bedre for hunden jeg har nå, og fremtidige hunder.

Det er ikke for sent, men det kan være det vil ta litt tid hvis du begynner å trene på en måte du aldri har gjort før, og noe hunden ikke er vant med. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri forsent. Dere skal jo ha ca 5 år til sammen. Det kan bli 5 gode år. Men det krever tolmodighet - det kreves selv om du starter med den riktige treningen som valp. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det trenger ikke være for sent. Men uansett grunn,så skal ikke barn,som du var,ha ansvar for en hund! Hunder er ikke mennesker. De lever på instinkt,og er helt avhengig av en tydelig leder. De kommuniserer ikke som oss. 

Du kan prøve å få fatt i en som kan med hundeadferd. Hold den borte fra barn! Og sett grenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som failer... jeg har også gjort det. Har en hund på 7 år som ikke er helt renslig, viss jeg elter den alene 7-8 timer, så kan den finne på å pisse inne. Men jeg er jo på jobb hele dagen, så jeg kan ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: a6a67...b94

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk min egen hund da jeg var 9. Han ble den snilleste og mest veloppdragne hunden jeg har vært borti. Fikk hjelp av foreldre da, men hadde hovedansvaret. Men er vel forskjell på hvor god dyretekke man har. Jeg har vokst opp på hundetreninger fra jeg var baby.

Men hvordan har du klart å få en uoppdragen hund da, da?

Anonymkode: 762a8...da9

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en hund når jeg var 14 år, da hadde jeg ikke så mye peiling på hundeoppdragelse og var heller ikke så veldig streng. Det er en veldig snill hund, men den har aggressive tendenser, f.eks hvis et barn holder rundt henne. Eller hvis hun biter på noe, så knurrer til meg. Hun er 8 åtte år. Veldig bortskjemt. Noe jeg angrer skikkelig på den dag idag. Hun er veldig dominant rundt andre hunder.

Forsent nå...

For meg høres ikke dette nødvendigvis ut som at noen har "feilet". Du beskriver atferden på en sånn måte at jeg anbefaler at du kontakter en god atferdskonsulent som kan hjelpe deg. En som bruker oppdaterte metoder. Dette dominans og borskjemt-pratet er ganske utdatert.
hvis en hund ikke liker å bli holdt av et barn har ikke det nødvendigvis noe som helst å gjøre med å være verken borskjemt eller dominat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...