Gå til innhold

Onani og bibelen

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

"Jesus was a rebell soul, his heart was in to rock and roll, he just wanted to be one of us"

Jeg lurer på om ikke September When har mer rett enn bibelen.

Hvem bryr seg om hva eldgamle bøker sier om ting? Onani, gode koner, homofili osv, bare bullshit som ødelegger for mennesker. Disse menneskene som Jesus og Gud elsker. Det er jo ikke logisk!

Jeg synes bibelen gir oss mye nyttig og god lærdom som kan hjelpe oss til å leve bedre liv. Bibelen forteller også om veien til frelse og hvor høyt Gud elsker oss, kanskje det kunne være noe å se nærmere på :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg synes bibelen gir oss mye nyttig og god lærdom som kan hjelpe oss til å leve bedre liv. Bibelen forteller også om veien til frelse og hvor høyt Gud elsker oss, kanskje det kunne være noe å se nærmere på :) 

Det bibelen forteller som er verdt å høre på er opplæring av normel folkeskikk. Ellers gir den oss innsyn i hvor kvinnediskriminerende og homohatende inngrodde holdninger man hadde før i tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8/1/2017 den 15.02, Gjøksuppe skrev:

Jeg vil med dette prøve å oppklare noe som ser ut til å være en vanlig misoppfatning av ett bibelvers. Det som oftest trekkes fram er beretningen om Onan og den straff Gud gir han. Men hva er det egentlig Onan straffes for? La oss se til de omtalte versene:

«Da sa Juda til Onan: Gå inn til din brors kone og ta henne til ekte i din brors sted, og oppreis din bror avkom. Men Onan visste at barnet ikke skulle være hans, derfor spilte han sæden på jorden når han var sammen med sin brors kone, for han ville ikke gi sin bror barn. Men det han gjorde, var ondt i Herrens øyne, så han lot også ham dø.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭38:8-10‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/gen.38.8-10.nb

Er det på grunn av HVOR Onan spiller sin sæd, eller HVORFOR han staffes? Vi ser til 5 mos. for å finne svaret:

«Når en mann har en ustyrlig og gjenstridig sønn, som ikke vil lyde sin far og mor, og som er ulydig mot dem selv om de tukter ham, da skal hans far og mor ta og føre ham ut til de eldste i byen, til byens port. Og de skal si til de eldste i byen: Denne sønnen vår er ustyrlig og gjenstridig. Han vil ikke lyde oss, han er ødsel og drikkfeldig. Da skal alle mennene i hans by steine ham til døde. Slik skal du utrydde det onde hos deg, og hele Israel skal høre det og frykte.»
‭‭5 Mosebok‬ ‭21:18-21‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/deu.21.18-21.nb

Vi kan med dette trygt stadfeste at det å ikke adlyde sin far kan straffes med død i tiden som omtales i mosebøkene. Men hva sier bibelen om sædavgang? 3 mos. har svaret:

«Når det går sæd fra en mann, da skal han bade hele sitt legeme i vann og være uren til om kvelden. Hvert klesplagg og hvert skinn som det kommer sæd på, skal vaskes i vann og være urent til om kvelden. Når en mann har samleie med en kvinne, og det går sæd fra ham, da skal de begge bade seg i vann og være urene til om kvelden.»
‭‭3 Mosebok‬ ‭15:16-18‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/lev.15.16-18.nb

Som dere ser er det her omtalt sædavgang både med og uten kvinne involvert, og intet sted står det at mannen skal miste livet eller få varige skavanker av den grunn. 

Jeg håper dette kan hjelpe noen av leserene her på KG å få klarhet i sin bibellesing :) 

Det står tydelig at onani er synd, du er ingen og absolutt IKKE opphøyet til å sitte foran pcen hjemme hos deg selv og tolke bibelen på egenhånd, Og samtidig gå imot paver, prester og Gud. Skam deg.

Er du kristen - kan du ikke onanere. 

Er du så sval at du bare må synde, og desperat forsøke å rasjonalisere det etterpå? Hvorfor gjør du ikke det rette: Få deg en kone, elsk henne og bli mange.

Anonymkode: 4fcbe...3d4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står tydelig at onani er synd, du er ingen og absolutt IKKE opphøyet til å sitte foran pcen hjemme hos deg selv og tolke bibelen på egenhånd, Og samtidig gå imot paver, prester og Gud. Skam deg.

Er du så sval at du bare må synde, og desperat forsøke å rasjonalisere det etterpå? Hvorfor gjør du ikke det rette: Få deg en kone, elsk henne og bli mange.

Gud gjorde det jammen ikke lett for kristne, når han skapte alle like, med et naturlig behov for å onanere! 

Selvsagt gjør kristne det likevel, og det er så fiiint, for da kan man skamme seg! Det er jo de religiøses favorittsyssel! Skamme seg fordi de er seksuelle vesner, skamme seg fordi de er homofile og vurdere selvmord, siden man er så syndig. Skamme seg. Særlig var dette kjekt for prester før i tiden, de kunne holde hele bygda i sin makt kun fordi de var syndige! Faktisk er man jo født syndig også, ifølge bibelen, så sånn sett er jo løpet kjørt uansett om du onanerer eller er homo eller hva som helst av syndige greier senere. Vi kommer til helvete uansett. 

Hvis det finnes en gud, så synes han nok at menneskene har misforstått mye, det kan jeg garantere! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Gud gjorde det jammen ikke lett for kristne, når han skapte alle like, med et naturlig behov for å onanere! 

Selvsagt gjør kristne det likevel, og det er så fiiint, for da kan man skamme seg! Det er jo de religiøses favorittsyssel! Skamme seg fordi de er seksuelle vesner, skamme seg fordi de er homofile og vurdere selvmord, siden man er så syndig. Skamme seg. Særlig var dette kjekt for prester før i tiden, de kunne holde hele bygda i sin makt kun fordi de var syndige! Faktisk er man jo født syndig også, ifølge bibelen, så sånn sett er jo løpet kjørt uansett om du onanerer eller er homo eller hva som helst av syndige greier senere. Vi kommer til helvete uansett. 

Hvis det finnes en gud, så synes han nok at menneskene har misforstått mye, det kan jeg garantere! 

Du tror faktisk at jeg bryr meg om hva du lyver om? :jepp: Jeg synes jo det er synd at du er der du er, og at du har gått deg helt vill i denne verdenen, men utover det så har dine ord ingen verdi for meg, for løgner er verdiløse.

Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt av en nestekjærlighet du min kjære katolske bror skulle vise. Om du vil vise til bibelen og argumentere for ditt syn så gjør gjerne det, men "fordi paven sier det" er diverre ingen god argumentasjon mot andre en katolikker. Som kristen kan jeg masturbere så mye jeg bare vil, uten at en gammel mann i roma skal blande seg inn. For øvrig er jeg både gift og har barn, noe med dine  holdninger jeg kan ha vanskelig for å tro at du er. Følg Jesus, paven er ikke Jesus! 

Endret av Gjøksuppe
Skrevet
32 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Det er troen på Jesus som bestemmer om din endestasjon er i himmelen eller til tilintetgjørelse. Dine synder som en følger av Jesus vil påvirke din plass i himmelen ja, og du må stå til rette foran Herren, men du skal da ikke i ildsjøen av den grunn. Vi er alle syndere, pave som prostituert, den eneste veien til frelse er gjennom Jesus. 

Det er i grunn bedre å bruke ordet masturbasjon over onani da hva Onan gjør i bibelen ikke er masturbasjon. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror faktisk at jeg bryr meg om hva du lyver om? :jepp: Jeg synes jo det er synd at du er der du er, og at du har gått deg helt vill i denne verdenen, men utover det så har dine ord ingen verdi for meg, for løgner er verdiløse.

Amen!

Gjest Blondie65
Skrevet
12 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Betyr det at du er uren til kvelden hvis du har sex for egen hånd eller sammen med noen? Hva betyr det i praksis?

Jeg hater den "plukk akkurat det som passer akkurat meg" siteringen av Bibelen.

Du må gjerne tro hva du vil og anse Jesus som din frelser. Men for meg og svært mange andre er ikke Bibelen en bok som skal diktere sexlivet til mennesker i 2017.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke sitere det bibelverset der det står direkte at onani er synd? Det må ha gått meg hus forbi. 

(NB! Du trenger ikke sitere hva Onan gjorde - jeg kjenner den historien)

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Betyr det at du er uren til kvelden hvis du har sex for egen hånd eller sammen med noen? Hva betyr det i praksis?

Jeg hater den "plukk akkurat det som passer akkurat meg" siteringen av Bibelen.

Du må gjerne tro hva du vil og anse Jesus som din frelser. Men for meg og svært mange andre er ikke Bibelen en bok som skal diktere sexlivet til mennesker i 2017.

Disse jødiske renselsesritualene er ikke noe vi som kristne skal føge i dag, og det framkommer tydelig ved nøye lesing av bibelen :) Hele bibelen er til lærdom for mennesket, det betyr ikke vi skal replikere alle bibelske skikkelsers liv opp gjennom tidene. Jeg plukker ikke det som passer meg, jeg fremlegger bare skriften slik bibelen pålegger oss å gjøre. 

«Legg vinn på å kunne fremstille deg for Gud som en som holder prøve, en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, en som deler sannhetens ord rett.»
‭‭2 Timoteus‬ ‭2:15‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/2ti.2.15.nb

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Disse jødiske renselsesritualene er ikke noe vi som kristne skal føge i dag, og det framkommer tydelig ved nøye lesing av bibelen :) Hele bibelen er til lærdom for mennesket, det betyr ikke vi skal replikere alle bibelske skikkelsers liv opp gjennom tidene. Jeg plukker ikke det som passer meg, jeg fremlegger bare skriften slik bibelen pålegger oss å gjøre. 

«Legg vinn på å kunne fremstille deg for Gud som en som holder prøve, en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, en som deler sannhetens ord rett.»
‭‭2 Timoteus‬ ‭2:15‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/2ti.2.15.nb

Beleilig. Jeg kjenner til at Jesus kom for å oppfylle profetiene og alt det der. Men jeg synes da godt at man kan parkere hele Onan historien og forholde seg til det nye testamente og ikke klippe og lime det man liker / ikke liker.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Beleilig. Jeg kjenner til at Jesus kom for å oppfylle profetiene og alt det der. Men jeg synes da godt at man kan parkere hele Onan historien og forholde seg til det nye testamente og ikke klippe og lime det man liker / ikke liker.

Det er nettop hva jeg prøver å gjøre i mitt opprinnelige innleg hvor jeg viser at onans synd er en helt annen en hva den katolske kirke prøver å fremstille den som. Den lærdom vi kan hente av fortellingen om Onan er jo om begjær, løgn, selvopphøyelse og respekt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2017 den 17.23, Gjøksuppe skrev:

Handlingen; masturbasjon, i seg selv er det ikke noe bibelsk belegg for å si at ikke er lov. 

Jeg synes det må være rom til å tolke dette med onan som man synes er best. Jeg er ikke kristen, og synes det virker som kristne rett og slett ikke kan drive med onani. Så i mitt hode, blir jo dette synd. 

Anonymkode: 5175f...293

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det må være rom til å tolke dette med onan som man synes er best. Jeg er ikke kristen, og synes det virker som kristne rett og slett ikke kan drive med onani. Så i mitt hode, blir jo dette synd. 

Anonymkode: 5175f...293

Om du definerer onani ut fra Onan sine handlinger: Ikke følger sin fars bud, vanærer sin bror, seksuelt utnyttet sin avdøde bros kone, nekter sin brors slekt å forsette og opphøyer seg selv ved å ikke la sin førstefødte være hans bros. Så om du er i en situasjon hvor dette er relevant så kan du trygt si at det er synd ja. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Det ble mindre debatt en jeg hadde trodd i denne tråden, kanskje det var vanskelig å komme med noe bibelsk motargument til mitt resonnement? Om det er noen som sitter inne med et godt bibelvers eller pavesitat må de gjerne komme med det :) 

Skrevet
På 8/6/2017 den 8.59, Ulla Ullsokk skrev:

Alle er syndige mennesker, men var derfor han sendte sin enbårne sønn, sånn at hver den som tror på han skal få evig liv. Så ingen må være perfekt for å komme til himmelen. Handler mere om at man gjør sitt beste å være et så godt menneske man kan. Ingen, verken kristne eller ikke, klarer å være perfekte mennesker. Man synder hver dag. Tilogmed disiplene som stod Jesus nærmest gjorde det. Er derfor man har noe som kalles syndenes forladelse. Så dere må ikke tro at dere er dårlige mennesker fordi dere gjør synd. Viktigste er å erkjenne at man ikke er perfekt, men samtidig prøver å leve et liv etter gode verdier så godt man kan.😊

Anonymkode: a44f1...cac

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er syndige mennesker, men var derfor han sendte sin enbårne sønn, sånn at hver den som tror på han skal få evig liv. Så ingen må være perfekt for å komme til himmelen. Handler mere om at man gjør sitt beste å være et så godt menneske man kan. Ingen, verken kristne eller ikke, klarer å være perfekte mennesker. Man synder hver dag. Tilogmed disiplene som stod Jesus nærmest gjorde det. Er derfor man har noe som kalles syndenes forladelse. Så dere må ikke tro at dere er dårlige mennesker fordi dere gjør synd. Viktigste er å erkjenne at man ikke er perfekt, men samtidig prøver å leve et liv etter gode verdier så godt man kan.😊

Anonymkode: a44f1...cac

Og her sliter jeg. For det er noe som ikke henger på greip når ting vi gjør til daglig kalles for "synd". Akkurat nå kan jeg ikke komme på enn eneste ting som jeg synes fortjener å være syndig, bortsett fra incest og utøvende pedofili.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Og her sliter jeg. For det er noe som ikke henger på greip når ting vi gjør til daglig kalles for "synd". Akkurat nå kan jeg ikke komme på enn eneste ting som jeg synes fortjener å være syndig, bortsett fra incest og utøvende pedofili.

Ikke lett å skjønne dette Ulla :)

Skrevet
3 minutter siden, Hottrio skrev:

Ikke lett å skjønne dette Ulla :)

Nei! Jeg onanerer med glede, for det holder kroppen sunn og frisk! Føler overhodet ikke at jeg gjør noe galt, heller det motsatte, jeg tar vare på sexlysten min, som igjen tar vare på sexlivet med mannen, som igjen gjør mannen glad. Og glade mennesker kan det aldri bli for mange av! Glade mennesker får glade barn! 

Så indirekte blir familier lykkelige av at folk onanerer! Nemlig!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...