Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsto jeg det riktig at ingen vendte tilbake til amish?

Noen som vet hvor lenge rumspringa varer? Kan de bare dra tilbake til amish når de vil? Har ikke sett alle spisodene og er litt usikker... :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde kanskje vi fikk høre hvordan det gikk med dem da... men det er kanskje et annet program?

Det stemmer at de kan dra tilbake når de vil.

Skrevet

Jeg trodde "rumspringa" varte i 2 år, etter det må de ta et endelig valg.

Skrevet

Fant dette på nettet ett sted, lurte på det samme jeg og:

The time of rumspringa begins at age sixteen, when Amish youth are deemed old enough in their society’s eyes to start weighing this important life choice. Amish children are freed from the rules of the church for a period ranging from several months to several years, depending on the individual. They are granted access to “the devil’s playground”—the outside, “english” world—and allowed to go as wild as they choose. The hope is that the youth will get their fill of worldly indulgences, sate their temptations, and then return to the Amish church. No matter what they do during rumspringa, or how long they take to make their decision, Amish youth will always be welcomed back if they decide to “settle down.” Once they return and are baptized, however, they are bound to Amish church rules for life.
Skrevet

Vil bare understreke at ikke alle amish er slik som dere her ser. Ikke alle har rumspringa. Ikke alle har hus med maling (maling er moderne) osv.

Virker som disse her kommer fra ganske liberale amishmiljøer. Der jeg har bodd var de mye strengere, og det var ikke snakk om rumspringa med drikking og leve som oss. Noen steder betydde rumspirnga at man spilte kort og snikmøttes ute om natten for å prate med vennene sine, gjerne i løpet av noen uker/måneder om sommeren.

Skrevet
Der jeg har bodd var de mye strengere' date=' og det var ikke snakk om rumspringa med drikking og leve som oss. .[/quote']

Har du bodd med amish eller bodd i en by i 'amishland'?

Skrevet

sånn som jeg forstod det så var det vel egentlig ingen som dro tilbake,men at de kom sikkert til å dra tilbake etter en stund ( var det noen som sa)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...