Gå til innhold

Forskjell på barnas oppførsel etter hvorvidt de er fra ressurssterk/svake familier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette! Vi bor i en bygd med noen hundre mennesker. Har en holdning ovenfor mine barn om at barn rr barn å vi leker sammen og ikke minst oppfører oss på besøk hos andre. Er kanskje litt streng på oppførsel hos andre, men til gjengjeld får jeg ALDRI klager på mine barn, bare skryt om at de er høflige, selvstendige barn. Men opplever at særlig noen barn er hos oss og oppfører seg helt for jævlig. Springer rundt i hele huset, hopper i sengs til oss voksne, går i klesskap og andre rom. Krever saft/brus/YouTube. Blir sinna å svarer hvis de må være ute siden det trosset er skinnende sol og varmt. Samme barna sparker i bilsetene, hyler,roper i bilen. Nekter å være i samme rom som vårt yngste barn fordi hu er en "ekkel baby" (hun er 3,5) og attpåtil nekter å sitte i baksetet på vår bil hvis hun sitter der. Vårt barn tar etter disse barna som er søsken og har fått en negativ holdning til sin egen søster. Disse barna er søsken og kommer fra det jeg vil si er en ressurssvak familie. De har ikke bil, sosialstønad fra nav over mange år. Dette vet jeg med sikkerhet da mor klager på nav. Men nye spill, iPad, data, TV har de alltid! Jeg kjenner at grensen begynner å bli rimelig tynnslitt, og vet at disse barna ikke er velkomne hos andre pga oppførsel. Men jeg kjenner også at ved å trekke meg fra å kjøre på de, ha de hos meg osv så ødelegger jeg for fritidsaktiviter og andre sosiale relasjoner som de faktisk trenger. Huff. Måtte bare klage litt! 

Anonymkode: b0e94...9f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du har en jobb å gjøre, ta oppgjør mot egne fordommer, bli litt mer bevisst og reflektert, sett tydelige grenser og møt disse barna med et smil i stedet for fordømmelse.

Hvis de er så ressursvake som du påpker, hvorfor ikke bidra til at livet kan bli litt lettere.. synes ressursterkhet går på mennesket og hvilke egenskaper det er i besittelse av, ikke materielle goder som en bil ;)

Anonymkode: 65590...ff5

• Liker 13
Skrevet

Absolutt. Barn som kommer fra familier med gode ressurser, har alltid mer dannelse enn de som kommer fra arbeiderklassen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det en forskjell på om barna har en ressurssterk familie eller ikke. Dette gjelder langt mer enn oppførsel. Skoleprestasjoner, matvaner, verdier, utdanningsvalg etc. Etc.

Anonymkode: 837f4...c58

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er jo akkurat der jeg sliter. Er i utgangspunktet ikke fordomsfull, men akkurat nå kjenner jeg det koker innvendig. Dette har pågått over flere år. Er jo utdannet pedagog og har brukt tid og tanker dag inn og ut på hvordan jeg kan bidra. Men jeg klarer ikke endre på hvordan de holder på hos oss. Vi har flere foreldre samarbeidet om å ha felles regler for våre barn og på hvordan vi vil ha det når de er på besøk. Snakket med foreldrene til disse barna, de skjønner faktisk ikke problemet, eller vil ikke. Når alle andre barn er hos dem så er det så stille og rolig. Men hos disse barna får de lov til å sitte å spille hele dagen så da er det jo ikke rart at de sitter i ro alle mann.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Det er helt klart en sammenheng der!

Opplever at barn fra foreldre med godt betalte jobber oftere er ufordragelige sammenlignet med barn av foreldre med normale jobber/ikke jobber. Rart med det, hvordan det henger sammen.

Tror det kanskje kan være litt i det at foreldre med gode jobber er naive, og tror på fri barneoppdragelse, og at barna skal få bestemme selv og være "tenkende individer", så de oppdrar dem ikke. Lar dem prøve ut selv, ergo så løper de rundt og gjør som de vil, slår andre osv.

Anonymkode: 55427...bc7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vel under ressurssvak selv, rent materielt sett, og de barna som har vært på besøk her kommer nok ikke fra rike familier de heller. Men jeg har aldri opplevd i nærheten av sånn oppførsel som du beskriver. Tror nok det forekommer veldig unntaksvis og ikke er noe som automatisk skjer i ressurssvake familier.

Anonymkode: 4c741...97b

• Liker 7
Skrevet

Er bare å gi ungene beskjed om hvilken oppførsel du tolerer hjemme hos deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo forskjell på barns oppførsel etter hvilke familier de kommer fra, ja. Men det er jo ikke ett én-én-forhold mellom inntekt og oppførsel, selv om det kanskje er en tendens statistisk.  Noen i min familie som er "arbeiderklasse"/har alltid hatt litt dårlig råd har litt mindreverdighetskomplekser for det og overkompenserte nesten når det gjaldt oppdragelse av barna: ingen skulle merke noe på barnas oppførsel at de ikke kom fra et møblert hjem. Så de ble drillet i bordskikk og høflighetsfraser og hadde svært strenge grenser for hva som var tillatt av sprell på skolen og ute. Moren sa åpent at hun var redd for hva andre skulle si og tro og tenke hvis barna ikke oppførte seg. Jeg syntes det virket litt overfladisk/hyklersk på en måte, man skal være grei for å være grei, ikke bare for hva "vil ellers naboen tro", men de barna ble veldig høflige og omtenksomme og er det ennå som voksne, de åpner dører og bærer poser for eldre damer og ringer sin mormor og sender takkekort for julegaver og sier de er glad foreldrene la vekt på dette, det gjør jo sosial omgang lettere uavhengig av miljøet man ferdes i. Og de var jo "populære" gjester og lekekamerater som barn, motsatt av de du forteller om.

Anonymkode: 9d465...911

• Liker 1
Gjest paragone
Skrevet (endret)

geagaer

Endret av paragone
Skrevet

Det er naivt å tro at det å være ressurssterk automatisk betyr veloppdragne barn, mens å være ressurssvak betyr uoppdragne drittunger. Det er mange grunner til at barn ikke alltid oppfører seg slik man synes de burde. Det er ikke tykkelsen på foreldres lommebok som avgjør hvordan de oppdrar barna og det avgjør heller ikke hvorvidt barnet har sykdommer eller andre problemer som kan gjøre at de ikke greier å oppføre seg pent og rolig. I tillegg vil dine fordomsfulle tanker om familien påvirke ikke bare hvordan du tolker barnas atferd, men også hvordan du behandler dem, som igjen påvirker atferden deres videre. Jeg er ganske sikker på at hadde dette søskenparet kommet fra en rik og vellykket familie hadde du tolket nøyaktig den samme atferden på en helt annen måte.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker jo at dette må være et stort unntak av hva som kanskje er vanlig. Opplever ikke her ihvertfall at barna fra ressurssterke(høyt utdannede/høy lønn) er de verste på adferdsfronten. Men nå bor jeg på et sted med høy andel militærtpersonell så vil tro det kan ha noe med det å gjøre. Virke ør som de har høye krav til både disiplin og utdannelse. Men har hørt om andre forhold hvor de er kravstor, utakknemlig og har en "meg" holdning. Disse barna må vel kanskje være et unntak. Tenker også at jeg selv ville ha gjort alt for å skjule at vi kanskje ikke var fra de beste forhold og at mine barn dermed hadde fått enda strengere regler om oppførsel ute blant folk. Men vi er nå egentlig en helt anminnelig arbeiderfamilie og mine barn kan også være noen rabagaster så lenge de oppfører seg hos andre. Må vel bare fortsette å stå på mine krav her hjemme og håpe at det når inn med tider og stunder.... kanskje disse barna vil som voksne være takknemlig for at jeg ikke lukket døren trossalt!

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at man kan være ressurssterk selv om man mottar penger fra Nav?

Har denne moren spesifikt sagt sosialstønad eller har hun kun sagt "Nav"?

Egentlig synes at din holdning ovenfor "ressurssvake" er like ille som de uoppdragne barna.

Anonymkode: 3c837...52d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Absolutt. Barn som kommer fra familier med gode ressurser, har alltid mer dannelse enn de som kommer fra arbeiderklassen

Ja. Med all respekt:

- N. Stoltenberg

- M. Borg Høiby

- Sverre Magnus

- Mette-Marit

Anonymkode: 3fae4...58b

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjell på barns oppførsel etter hvilke familier de kommer fra, ja. Men det er jo ikke ett én-én-forhold mellom inntekt og oppførsel, selv om det kanskje er en tendens statistisk.  Noen i min familie som er "arbeiderklasse"/har alltid hatt litt dårlig råd har litt mindreverdighetskomplekser for det og overkompenserte nesten når det gjaldt oppdragelse av barna: ingen skulle merke noe på barnas oppførsel at de ikke kom fra et møblert hjem. Så de ble drillet i bordskikk og høflighetsfraser og hadde svært strenge grenser for hva som var tillatt av sprell på skolen og ute. Moren sa åpent at hun var redd for hva andre skulle si og tro og tenke hvis barna ikke oppførte seg. Jeg syntes det virket litt overfladisk/hyklersk på en måte, man skal være grei for å være grei, ikke bare for hva "vil ellers naboen tro", men de barna ble veldig høflige og omtenksomme og er det ennå som voksne, de åpner dører og bærer poser for eldre damer og ringer sin mormor og sender takkekort for julegaver og sier de er glad foreldrene la vekt på dette, det gjør jo sosial omgang lettere uavhengig av miljøet man ferdes i. Og de var jo "populære" gjester og lekekamerater som barn, motsatt av de du forteller om.

Anonymkode: 9d465...911

Jøss.

Hva jeg ser er nærmest motsatt: rike barn eier ikke manerer. Mens både fattige og rike barn er høflige.

Kanskje det er fordi dere bor på landet?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Det er helt klart en sammenheng der!

Opplever at barn fra foreldre med godt betalte jobber oftere er ufordragelige sammenlignet med barn av foreldre med normale jobber/ikke jobber. Rart med det, hvordan det henger sammen.

Tror det kanskje kan være litt i det at foreldre med gode jobber er naive, og tror på fri barneoppdragelse, og at barna skal få bestemme selv og være "tenkende individer", så de oppdrar dem ikke. Lar dem prøve ut selv, ergo så løper de rundt og gjør som de vil, slår andre osv.

Anonymkode: 55427...bc7

Det å være ressurssterk handler om mer enn bare inntekt. Men jeg er litt enig, har erfaringer med ufordragelige barn fra familier som absolutt burde regnes som ressursterke. Det har mest med foreldrenes holdninger til oppdragelse å gjøre.

Jeg syns det er rart at ungene ikke responderer på klare grenser når de er hos andre da. De fleste barn aksepterer at det er andre regler i andre familier som de må følge hvis de ønsker å være der å leke.

TS: jeg syns det er bra du stiller opp for disse barna jeg. Har dessverre ingen gode råd da det ser ut til at du har prøvd det som har fungert hos oss når vi har hatt utfordringer med barn på den måten.

Anonymkode: 02230...40b

Skrevet

Selvsagt er vi alle et resultat av både arv og miljø der oppvekstmiljøet også er en del av det som former oss som personer, jo dårligere odds vi får utdelt i oppveksten jo høyere blir oddsene for selv å ende opp med problemadferd, og det er ikke hvilke klasser du kommer fra som avgjør om du kommer fra en resurssterk eller svak familie

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Arkana skrev:

Det er naivt å tro at det å være ressurssterk automatisk betyr veloppdragne barn, mens å være ressurssvak betyr uoppdragne drittunger. Det er mange grunner til at barn ikke alltid oppfører seg slik man synes de burde. Det er ikke tykkelsen på foreldres lommebok som avgjør hvordan de oppdrar barna og det avgjør heller ikke hvorvidt barnet har sykdommer eller andre problemer som kan gjøre at de ikke greier å oppføre seg pent og rolig. I tillegg vil dine fordomsfulle tanker om familien påvirke ikke bare hvordan du tolker barnas atferd, men også hvordan du behandler dem, som igjen påvirker atferden deres videre. Jeg er ganske sikker på at hadde dette søskenparet kommet fra en rik og vellykket familie hadde du tolket nøyaktig den samme atferden på en helt annen måte.

Dette. 

Jeg er selv fra et noe "umøblert hjem" (altså ressurssvakt), men tross dette fikk både min søster og jeg god oppdragelse. Jeg er høfligere enn de aller fleste jeg kjenner. Og flere har antydet at jeg nok må være fra en "høyere klasse", siden jeg har så mye kunnskap om høflighet og hva som passer seg. 

Ressurssvakt økonomisk betyr altså ikke automatisk ressurssvakt intellektuelt. Selv om jeg tror og har erfart at flertallet i lavere klasser ikke helt fikser hverken barneoppdragelse eller andre ting. Men flertallet er ikke alle. 

Anonymkode: 81d89...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Og det er faktisk ikke din jobb å oppdra disse barna. Alt for mange barn i dag vokser opp med for mye dulling og dalling, og får gjøre akkurat som det passer dem. Har sett så mange eksempler på dette. Unger som oppfører seg helt ufyselig ute blant folk, og foreldrene som er helt apatiske.

For ikke mange dagene siden var jeg i en liten butikk hvor det var noen unger som hadde invadert butikken med  ekstrem skriking og masing på både mor og den eneste ansatte i butikken akkurat da. Flere av oss kundene vekslett oppgitte blikk, men moren sa ikke et ord. Ungene fikk bare ture på videre som om de eide hele butikken. Denne familien så ikke ut til å mangle noe på den matrielle siden, men manglet alt av folkeskikk og oppdragelse. Makan!

Anonymkode: 86165...92f

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Med all respekt:

- N. Stoltenberg

- M. Borg Høiby

- Sverre Magnus

- Mette-Marit

Vil ikke si at Stoltenberg hører til en dannet klasse

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...