Gå til innhold

Hesten vil helst bare trave i nedoverbakker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hest som (jeg mistenker) er en tanke lat. Den er ikke kjempeivrig på verken trav eller galopp, spesielt ikke i oppoverbakker. I nedoverbakker, derimot... Jeg synes det er ubehagelig for min egen rygg å trave nedoverbakker, og jeg har også lest at man ikke skal gjøre det for mye mtp hesten heller, fordi det sliter ekstra på bena. Dette er en uvane den har lagt seg til det siste halvåret, og jeg må hele tiden mase for å få henne ned i skritt når vi kommer til nedoverbakker, være ordentlig streng, liksom - så jeg antar vi har et problem både med latskap og lydighet. På tur med andre hjelper det selvsagt godt å legge seg oppi rompa til en skrittende hest, da, men jeg vil jo gjerne at den skal høre på meg

Noen råd?

Anonymkode: 6a2f0...bf1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en hest som (jeg mistenker) er en tanke lat. Den er ikke kjempeivrig på verken trav eller galopp, spesielt ikke i oppoverbakker. I nedoverbakker, derimot... Jeg synes det er ubehagelig for min egen rygg å trave nedoverbakker, og jeg har også lest at man ikke skal gjøre det for mye mtp hesten heller, fordi det sliter ekstra på bena. Dette er en uvane den har lagt seg til det siste halvåret, og jeg må hele tiden mase for å få henne ned i skritt når vi kommer til nedoverbakker, være ordentlig streng, liksom - så jeg antar vi har et problem både med latskap og lydighet. På tur med andre hjelper det selvsagt godt å legge seg oppi rompa til en skrittende hest, da, men jeg vil jo gjerne at den skal høre på meg

Noen råd?

Av og til kan det faktisk også være et tegn på at hesten er noe svak, det er ekstremt tungt for dem å gå nedover. 

Men det høres jo ut som om du gjør ting riktig. Vær konsekvent, nekt henne å løpe nedover. Jeg er gjerne i forkant med slike hester, forbereder hesten på at her skal det skrittes med en rekke halvparader før bakken begynner og korter ned skrittlengden (altså som en dressurøvelse). 

Anonymkode: 01509...702

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svak frampart ! Du må trene framparten, klatre mye ! 

Anonymkode: bff2c...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den kan ikke ha smerter noe sted da? Hesten jeg rir hadde vondt i ryggen og da reagerte han spesielt i nedoverbakke, vet ikke om det er fordi man sitter tyngre i salen da. Du kan jo kjenne etter om det er noen ømme punkter

Anonymkode: 30266...907

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av og til kan det faktisk også være et tegn på at hesten er noe svak, det er ekstremt tungt for dem å gå nedover. 

Men det høres jo ut som om du gjør ting riktig. Vær konsekvent, nekt henne å løpe nedover. Jeg er gjerne i forkant med slike hester, forbereder hesten på at her skal det skrittes med en rekke halvparader før bakken begynner og korter ned skrittlengden (altså som en dressurøvelse). 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan ikke ha smerter noe sted da? Hesten jeg rir hadde vondt i ryggen og da reagerte han spesielt i nedoverbakke, vet ikke om det er fordi man sitter tyngre i salen da. Du kan jo kjenne etter om det er noen ømme punkter

TS skriver jo at hesten KUN vil trave i nedoverbakke. 

Anonymkode: 458f7...d13

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye artigere å bruke kroppen om man er i god form. Tren mye kondisjon feks. lengre skritteturer. Gå i kupert terreng.

Hver gang hesten begynner å trave i bakke, hadde jeg snudd henne og gitt henne muligheten til å trave oppover. Mange hester glede seg også veldig til å komme hjem igjen.

Anonymkode: 85d22...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jojo men virker som problemet hun lurer mest på er å få den til å stoppe å trave nedover, ikke å få den til å trave oppover sånn jeg leste det. Tenkte kanskje det var en mulighet at den "løp fra" smerten siden jeg selv har opplevd at en hest med vond rygg reagerte spesielt i nedoverbakker. Var bare en tanke :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt tenke meg at den er noe svak, ja, for det har av forskjellige grunner blitt mye mindre trening enn det burde vært den siste tiden. Jeg har begynt å være i forkant nå, for jeg er så forberedt på at det skal skje, så det er halvparader...gang på gang på gang :P

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svak frampart ! Du må trene framparten, klatre mye ! 

Anonymkode: bff2c...f0c

Når vi først er på tur er det gjerne i litt ulendt terreng, så da skal jeg kjøre på med mer av det, og tenke oppover! :tommel: 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, den er er fin i ryggen, ingen ømme punkter. :)

Ikke kun, men det er kun der den er ivrig på å trave. 

Det er mye artigere å bruke kroppen om man er i god form. Tren mye kondisjon feks. lengre skritteturer. Gå i kupert terreng.

Hver gang hesten begynner å trave i bakke, hadde jeg snudd henne og gitt henne muligheten til å trave oppover. Mange hester glede seg også veldig til å komme hjem igjen.

Anonymkode: 85d22...9fa

Den har aldri vært sånn at den blir ivrigere på hjemtur, men vært jevn i farta både ut og på hjemtur, så jeg tror nok ikke det er der det ligger. Den traver i nedoverbakker både på tur ut og på tur hjem. Jeg ber den gjerne trave i neste oppoverbakke, men da er den ikke fullt så ivrig, gitt.. :roll: 

Tror jeg må satse på lengre skritteturer, og å klatre mer! :tommel: 

Skrevet

Masse klatring, gjerne i lavere tempo hvis den er i dårlig form for øyeblikket. Vær streng i nedoverbakkene, stopp opp hver gang den begynner å takte i skrittet. Så lenge hesten er sterk nok så ryker ikke beina av hverken trav eller galopp i slakk nedoverbakke, det kan derimot være bra for muskelbygging. Men først når den er sterkere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...