Gå til innhold

folinsyre...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg mangler folinsyre. Men hva søren er det?

Fikk sendt en resept på noe vitaminer mot dette.

Kan for lite av denne syren få meg til å bli trøtt og slapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mens jeg sitter her med helseboken:

"Folsyre/folat.

Folsyre dannes i leveren ved hjelp av blant annet vitamin C. Det finnes ellers i grønne planter og i gjær...

Folsyre finnes i ølgjær, melk, østers, fisk, grønne grønnsaker, helkorn, hvetekim, belgfrukter, egg, lever, nyrer og nøtter." (s. 241). (Bruset&Tveiten 1999 (2.utg.2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal).

Videre står det at folsyre er viktig for dannelsen av røde blodlegemer, så i den forbindelse er det kanskje naturlig at mangel medfører slapphet, på samme måte som jernmangel (henger sammen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Folsyre er navnet på vitamin B-6. Det er et vannløslig vitamin og finnes i de fleste grønne grønnsakerFolsyre er viktig for dannelsen av rødeblodlegemer og er med på å minske risikoen for hjerte og karsykdommer. Folsyre gis også til gravide de tre første månedene for å hindre ryggmarksbrokk på fosteret. Forlite B-6 kan gjøre at vi føler oss trøtte og slappe og det kan ha innvirkning på huden. Du finner folsyre i bla rosenkål, peanøtter,spinat, brokkoli,salat,kikerter og avokado. Om man mangler et vitamin er det ofte fler som også er i grenseland og da er det ofte lurt å spise forskjellig "grønt" som dekker flere vitaminer og mineraler. Leste i et annet innlegg her at noni skal ha en godvirkning på opptaket i tarmen så kanskje det kan være lurt å ta i starten for å få opp nivået i kroppen av B-6?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge samme boka som jeg siterte, heter vitamin B6 pyridoksin, altså ikke det samme som folsyre, men pyridoksin finnes også i kjøtt, innmat, melk, eggeplommer, bønner, hvetespirer, nøtter, havregryn, grønne grønnsaker, fisk og kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B-6' date=' Folsyre og Pyridoksin er det samme vitaminet. Kjært barn har mange navn :)[/quote']

Kan du vise meg en kilde der det står at de er samme vitamin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ha nå også sjekket i boken ernæringslære av Mari Nes, Hanne Muller og JanI Pedersen. Her står det at den kjemiske forbindelsen vitamin B-6inneholder en pyridinering og derfor fikk navnet Pyridoksin. Pyridoksin er et hvitt krystallisk stoff som tåler varme relativt gott men er ustabilt i forhold til lys. Vitamin B-6 består av tre nært beslektede stoffer som kan omdannes i hverandre i kroppen og har derfor fått samlebeteinelsen B-6 Det første stoffet som ble isolert var Pyridoksin. De to andre er pyridoksal og pyridoksamin. De har alle samme vitaminvirkning. Så stårdet i boka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha nå også sjekket i boken ernæringslære av Mari Nes' date=' Hanne Muller og JanI Pedersen. Her står det at den kjemiske forbindelsen vitamin B-6inneholder en pyridinering og derfor fikk navnet Pyridoksin. Pyridoksin er et hvitt krystallisk stoff som tåler varme relativt gott men er ustabilt i forhold til lys. Vitamin B-6 består av tre nært beslektede stoffer som kan omdannes i hverandre i kroppen og har derfor fått samlebeteinelsen B-6 Det første stoffet som ble isolert var Pyridoksin. De to andre er pyridoksal og pyridoksamin. De har alle samme vitaminvirkning. Så stårdet i boka:)[/quote']

Er det en lærebok eller noe? (unnskyld at jeg spør, men jeg er bare generelt opptatt av alt som skjer i kroppen.) Har du en mer utfyllende referanse så jeg kan sjekke den ut nærmere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glemte å si at boka Ernæringslære er gitt ut av Landsforeningen for kosthold og helse i 1998. Det står også en del om Pyrodoksin i boken Mat og medisin av Gunn-Elin Bjørnebo og Christian A. Drevon som er gitt ut i 1999 av Høgskoleforlaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det er lærebøker. Har studert ernæring ,helse og miljø i tre år på Høgskolen så det er noen bøker her i huset å slå opp i når det er noe en lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...