Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #1 Skrevet 10. januar 2005 Jeg mangler folinsyre. Men hva søren er det? Fikk sendt en resept på noe vitaminer mot dette. Kan for lite av denne syren få meg til å bli trøtt og slapp?
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #2 Skrevet 10. januar 2005 Mens jeg sitter her med helseboken: "Folsyre/folat. Folsyre dannes i leveren ved hjelp av blant annet vitamin C. Det finnes ellers i grønne planter og i gjær... Folsyre finnes i ølgjær, melk, østers, fisk, grønne grønnsaker, helkorn, hvetekim, belgfrukter, egg, lever, nyrer og nøtter." (s. 241). (Bruset&Tveiten 1999 (2.utg.2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal). Videre står det at folsyre er viktig for dannelsen av røde blodlegemer, så i den forbindelse er det kanskje naturlig at mangel medfører slapphet, på samme måte som jernmangel (henger sammen)?
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #3 Skrevet 10. januar 2005 Wow lillith. Takk for utfyllende forklaring :D
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #4 Skrevet 10. januar 2005 Folsyre er navnet på vitamin B-6. Det er et vannløslig vitamin og finnes i de fleste grønne grønnsakerFolsyre er viktig for dannelsen av rødeblodlegemer og er med på å minske risikoen for hjerte og karsykdommer. Folsyre gis også til gravide de tre første månedene for å hindre ryggmarksbrokk på fosteret. Forlite B-6 kan gjøre at vi føler oss trøtte og slappe og det kan ha innvirkning på huden. Du finner folsyre i bla rosenkål, peanøtter,spinat, brokkoli,salat,kikerter og avokado. Om man mangler et vitamin er det ofte fler som også er i grenseland og da er det ofte lurt å spise forskjellig "grønt" som dekker flere vitaminer og mineraler. Leste i et annet innlegg her at noni skal ha en godvirkning på opptaket i tarmen så kanskje det kan være lurt å ta i starten for å få opp nivået i kroppen av B-6?
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #5 Skrevet 10. januar 2005 Ifølge samme boka som jeg siterte, heter vitamin B6 pyridoksin, altså ikke det samme som folsyre, men pyridoksin finnes også i kjøtt, innmat, melk, eggeplommer, bønner, hvetespirer, nøtter, havregryn, grønne grønnsaker, fisk og kylling.
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #6 Skrevet 10. januar 2005 her finner du en enkel oversikt over de ulike B-vitaminene.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #7 Skrevet 10. januar 2005 B-6, Folsyre og Pyridoksin er det samme vitaminet. Kjært barn har mange navn
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #8 Skrevet 10. januar 2005 B-6' date=' Folsyre og Pyridoksin er det samme vitaminet. Kjært barn har mange navn [/quote'] Kan du vise meg en kilde der det står at de er samme vitamin?
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #9 Skrevet 10. januar 2005 Ha nå også sjekket i boken ernæringslære av Mari Nes, Hanne Muller og JanI Pedersen. Her står det at den kjemiske forbindelsen vitamin B-6inneholder en pyridinering og derfor fikk navnet Pyridoksin. Pyridoksin er et hvitt krystallisk stoff som tåler varme relativt gott men er ustabilt i forhold til lys. Vitamin B-6 består av tre nært beslektede stoffer som kan omdannes i hverandre i kroppen og har derfor fått samlebeteinelsen B-6 Det første stoffet som ble isolert var Pyridoksin. De to andre er pyridoksal og pyridoksamin. De har alle samme vitaminvirkning. Så stårdet i boka:)
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #10 Skrevet 10. januar 2005 Ha nå også sjekket i boken ernæringslære av Mari Nes' date=' Hanne Muller og JanI Pedersen. Her står det at den kjemiske forbindelsen vitamin B-6inneholder en pyridinering og derfor fikk navnet Pyridoksin. Pyridoksin er et hvitt krystallisk stoff som tåler varme relativt gott men er ustabilt i forhold til lys. Vitamin B-6 består av tre nært beslektede stoffer som kan omdannes i hverandre i kroppen og har derfor fått samlebeteinelsen B-6 Det første stoffet som ble isolert var Pyridoksin. De to andre er pyridoksal og pyridoksamin. De har alle samme vitaminvirkning. Så stårdet i boka:)[/quote'] Er det en lærebok eller noe? (unnskyld at jeg spør, men jeg er bare generelt opptatt av alt som skjer i kroppen.) Har du en mer utfyllende referanse så jeg kan sjekke den ut nærmere?
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #11 Skrevet 10. januar 2005 Glemte å si at boka Ernæringslære er gitt ut av Landsforeningen for kosthold og helse i 1998. Det står også en del om Pyrodoksin i boken Mat og medisin av Gunn-Elin Bjørnebo og Christian A. Drevon som er gitt ut i 1999 av Høgskoleforlaget
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #13 Skrevet 10. januar 2005 Ja det er lærebøker. Har studert ernæring ,helse og miljø i tre år på Høgskolen så det er noen bøker her i huset å slå opp i når det er noe en lurer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå