Gå til innhold

Pensjon for tilflyttede utlendinger..??


Funkytwist

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjæresten min er fra Nederland og jobber på sjøen (utenlandsk flagg), og vi vurdere å bosette oss i Norge. I den forbindelse ser jeg på om han har rett til pensjon, men jeg finner reglene noe vanskelig. Jeg leser at han må jobbe i 40 år for å opparbeide seg rett til pensjon, men han er 33 år, så da er han jo 73 innen den tid. Er det noen som vet om han allikevel har krav på en form for pensjon, bare ikke full? Jobben hans har ikke noen form pensjon. Og holder det å skatte til Norge, eller må man være i en bedrift som sparer til pensjon for deg? (ikke skyt meg, dette kan jeg ikke noe om. Merker jeg burde sette meg inn i det for min egen pensjon også)

 

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få full pensjon fra folketrygden må man ha bodd (og skattet til) i Norge i 40 år etter fylte 16. Dersom han ikke har bodd her så lenge vil han få en avkortning, men han vil uansett få noe. Men han har sikkert pensjonsrettigheter fra Nederland som han får med seg i tillegg, så i praksis vil det nok ikke bli så ille.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Funkytwist skrev:

Hei.

Kjæresten min er fra Nederland og jobber på sjøen (utenlandsk flagg), og vi vurdere å bosette oss i Norge. I den forbindelse ser jeg på om han har rett til pensjon, men jeg finner reglene noe vanskelig. Jeg leser at han må jobbe i 40 år for å opparbeide seg rett til pensjon, men han er 33 år, så da er han jo 73 innen den tid. Er det noen som vet om han allikevel har krav på en form for pensjon, bare ikke full? Jobben hans har ikke noen form pensjon. Og holder det å skatte til Norge, eller må man være i en bedrift som sparer til pensjon for deg? (ikke skyt meg, dette kan jeg ikke noe om. Merker jeg burde sette meg inn i det for min egen pensjon også)

 

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Det er andre regler for sjøfolk ang pensjon. Kontakt pts. De har nettside. Nei,det holder ikke med bare skatt. Er han bofast og har opphold og arbtillatelse i Norge?  Sjekk grundig ut...her er mange feller å gå i

Anonymkode: 8878d...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er andre regler for sjøfolk ang pensjon. Kontakt pts. De har nettside. Nei,det holder ikke med bare skatt. Er han bofast og har opphold og arbtillatelse i Norge?  Sjekk grundig ut...her er mange feller å gå i

Anonymkode: 8878d...f52

PS.  Sjøfolk har 30 års opptjening. 

Anonymkode: 8878d...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da ble jeg ikke så mye klokere. Tar kontakt med nav/pensjonsavd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å kontakte NAV, men generelt er det slik at arbeidsinnvandrere skal kunne ta med seg sin pensjon fra hjemland i EØS. 

Anonymkode: 5d192...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...