Gå til innhold

Greit å sende pakke med oppkrav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sko som jeg skal selge for 1500kr, og tenker å sende med oppkrav. Når personen skal motta pakken må personen betalte først, sant? Og hva koster egentlig oppkrav?

Anonymkode: 9f397...14b

AnonymBruker
Skrevet

Og om hun ikke plukker de opp så må du betale for frakten begge veier

Anonymkode: 06d0d...4b3

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sko som jeg skal selge for 1500kr, og tenker å sende med oppkrav. Når personen skal motta pakken må personen betalte først, sant? Og hva koster egentlig oppkrav?

Hva med å heller få betalingen før du sender? Send med sporing, så du vet pakken blir hentet og du ikke blir lurt...

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg selger en del på Finn og de gangene kjøper ønsker at jeg sender i oppkrav så krever jeg alltid summen for frakt + oppkrav på forhånd. Da taper jeg ikke noe om personen skulle bestemme seg for å ikke hente pakken.

Skrevet
På Tuesday, August 01, 2017 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Skal du selge noe, så spør du kjøper pent hvordan han ønsker å betale. Tilby oppkrav (det koster en formue) eller å vippse til deg før du sender eller overføre til din konto. Da bør du oppgi et kontonummer du ikke har kort tilknyttet. (Jeg har en egen konto for kjøp og salg. 

Å sende i oppkrav, uten å avtale på forhånd, kan gjøre mottaker sur, slik at han ikke henter pakken, da må du i tillegg betale for returen av pakken. 

Å forhandle pris er en del av salgsprosessen.

Anonymkode: 3a0da...839

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, TMB skrev:

Jeg selger en del på Finn og de gangene kjøper ønsker at jeg sender i oppkrav så krever jeg alltid summen for frakt + oppkrav på forhånd. Da taper jeg ikke noe om personen skulle bestemme seg for å ikke hente pakken.

Sender du som norgespakke og forhåndsbetaler med kredittkort på posten.no så har du sikkerhet i kortet og kan få utlegg refundert. I tillegg har Norgespakke forsikring. Så smart forsendelse og betaling så taper du ikke noe. 

Jeg sender alltid beskjed via finn om sporingsnummeret, bekrefter at pengene er mottatt og varen sendt. Når alt er skriftlig og en opptrer ryddig, så er handelen som regel og problemfri.

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender du som norgespakke og forhåndsbetaler med kredittkort på posten.no så har du sikkerhet i kortet og kan få utlegg refundert. I tillegg har Norgespakke forsikring. Så smart forsendelse og betaling så taper du ikke noe. 

Jeg sender alltid beskjed via finn om sporingsnummeret, bekrefter at pengene er mottatt og varen sendt. Når alt er skriftlig og en opptrer ryddig, så er handelen som regel og problemfri.

Jeg krever frakt og gebyr på forhånd ved oppkrav av prinsipp. Og selvfølgelig alltid forhåndsbetaling av hele beløpet ellers. Du skulle bare visst hvor mange spesielle og rare mennesker man er i kontakt med når man holder på med salg via Finn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sender aldri noe uten oppkrav, og krever frakt på forhånd nå etter jeg brant meg på det en gang. 
Er det småting som skal selges (ting under 1000kr), så sender jeg ikke, gidder rett og slett ikke styret med porto, postlegging og alt som følger med for småpenger. Da går jeg heller ned litt i pris å selger i nærområdet. 

Skrevet

99% av de som vil jeg skal sende ting har ikke noe problem med å Vippse på forhånd. Alt ifra 50 kr til flere tusen.

Går glipp av mange salg om man ikke gidder å sende. 

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, TMB skrev:

Jeg krever frakt og gebyr på forhånd ved oppkrav av prinsipp. Og selvfølgelig alltid forhåndsbetaling av hele beløpet ellers. Du skulle bare visst hvor mange spesielle og rare mennesker man er i kontakt med når man holder på med salg via Finn.

Men hva er vitsen med oppkrav hvis man skal ha forhåndsbetaling av hele beløpet? Er ikke noe av grunnen til at folk velger oppkrav at de slipper å betale før de henter? 

• Liker 1
Skrevet

Ja, noen vil betale i oppkrav i stedet for å forhåndsbetale. Ikke begge deler selvfølgelig.

Skrevet
2 timer siden, TMB skrev:

Er det noen som faktisk kjøper og betaler på forhånd når du sender i oppkrav? Det blir jo bare dyrere, og ingen fordeler, for selgeren.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror dere misforstår hva jeg mener.

En person ønsker å kjøpe en vare som jeg selger for 600 kr. Frakt koster 140, og oppkravsgebyret koster 70. Kjøperen Vippser meg 210,- og jeg sender pakken. Når kjøper henter pakken på posten, betaler h*n 600 kr som jeg får inn på konto etter et par dager.

Ingen fordeler for selger? Fordelen er at man slipper å tape 210 kr dersom kjøperen ombestemmer seg og pakken returneres til meg. Det har skjedd.

Endret av TMB
  • Liker 1
Skrevet

Jeg som kjøper syns oppkrav er en uting. Betaler gladlig på forhånd for å slippe oppkravsgebyret.

Anonymkode: 33929...3d6

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg som kjøper syns oppkrav er en uting. Betaler gladlig på forhånd for å slippe oppkravsgebyret.

Anonymkode: 33929...3d6

De aller fleste er som deg, men noen står fast på oppkrav. Greit for meg, så lenge de betaler gebyret selv.

Skrevet

Sender aldri i oppkrav. Totalt bortkastet i 100% av tilfellene.

Sender med sporing, 140 kr. Tar alltid forhåndsbetalt for både tingen og sendingen. Om ikke kjøper henter pakken er det ikke mitt problem.

Anonymkode: 06865...af1

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender aldri i oppkrav. Totalt bortkastet i 100% av tilfellene.

Sender med sporing, 140 kr. Tar alltid forhåndsbetalt for både tingen og sendingen. Om ikke kjøper henter pakken er det ikke mitt problem.

Anonymkode: 06865...af1

Nei, for da har du allerede fått betalt for frakten på forhånd. Blir annerledes med oppkrav.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sende i oppkrav, uten å avtale på forhånd, kan gjøre mottaker sur, slik at han ikke henter pakken, da må du i tillegg betale for returen av pakken. 

Kan signere på denne, avtalte å kjøpe en pensumbok på finn.no. Ville til og med betale på forhånd med frakt som jeg antok ville komme på opptil 100 kr, men selgeren slang på en postoppkrav heller som kom på 250 kr. Jeg kunne like så gjerne bare kjøpt en helt ny bok for 100-200 kr ekstra i så fall. Ble veldig forbannet, men så faen heller får jeg bare ta den boka og bli ferdig med det. Var visst nesten ubrukt bok så de 100-200 kr spart får jeg trøste meg med at det rekker til et par middager. Er så heldig å ha den aller beste kjæreste over alle universer i tilfelle økonomien går til helvete for sånt uting! Neste gang stiller jeg strengere krav til selgerne om at jeg ikke kjøper på postoppkrav. Med vipps vil jeg uansett ha oversikt over navn, og det trengs ikke ingeniørutdanning for å finne ut hvor vedkommende bor for å si det sånn!

Anonymkode: 3267d...bbf

• Liker 1
Skrevet

Spesielt å sende som oppkrav uten å spørre/avtale først da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...