AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Del Skrevet 31. juli 2017 Ser at (de fleste) nordmenn anbefaler å spise 1 gram protein per kilo, mens (de fleste) amerikanere, typ youtubere, anbefaler å spise 1 gram protein per pound. Dette er jo ganske store forskjeller, så lurer på hvilken jeg skal stole på? Enten blir det rundt 56g protein per dag, eller rundt 123g protein per dag. Er en relativt lav jente. Anonymkode: 9ddbe...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 1. august 2017 #2 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Jeg ville ikke ha "stolt" på noen av dem, men spist nok for eget behov. De fleste vil trives bra med en mellomting. Jeg veier det samme som deg, og jeg spiser vel rundt 70 gram per dag. For min del har det mye med hva slags mat jeg liker, og jeg liker "litt av hvert", etter min definisjon, så da blir det sånn. Endret 1. august 2017 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #3 Del Skrevet 1. august 2017 1 gram protein pr kilo er veldig lite og du vil ikke greie å bygge muskler med det. Ta 1,8 gram protein pr kilo Anonymkode: 2a646...21a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #4 Del Skrevet 1. august 2017 Jeg følger lbs, en plan som er satt opp av en macro-spesifikk coach som er amerikansk. Jeg veier 56 kilo og spiser 125 g protein. (og 200 carbs, 50 fett). Anonymkode: 32955...988 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aesthetics Skrevet 2. august 2017 #5 Del Skrevet 2. august 2017 Brad Schoenfeld er en rockestjerne innenfor ernæringsfysiologi, og han har et par studier som viser at proteininntak over 1.62g/kg ikke ga ekstra hypertrofi for studiesubjektene: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28698222 Det er imidlertid viktig å forstå at dette er et gjennomsnitt, og noen kan ha trengt 2g/kg for å maksimere sine resultater fra vektløfting. Noen andre faktorer som spiller inn er fordøyelsen din, kvaliteten på proteinet du spiser (biotilgjengeligheten) og tilstrekkelig kvalitetssøvn slik at kroppen får restituert seg ordentlig. På Brads egen facebookside skriver han selv følgende: Sitat It's important to note that while 1.6 g/kg was found to be an average for maximizing gains, the spectrum of responses lead to our conclusion that it is "prudent to recommend ~2.2 g protein/kg/d for those seeking to maximize resistance training-induced gains in fat-free mass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gardermobanen Skrevet 2. august 2017 #6 Del Skrevet 2. august 2017 http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 2. august 2017 #7 Del Skrevet 2. august 2017 Det er ikke farlig å inta for mye protein, men dyrt og unødvendig å tisse ut dyre proteiner. ab...988: Hvorfor?? Ikke en sjans at kroppen kan ta opp så mye! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aesthetics Skrevet 2. august 2017 #8 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) 20 minutter siden, BlendaSensitive skrev: ab...988: Hvorfor?? Ikke en sjans at kroppen kan ta opp så mye! Slik som diskutert i tråden her, er normen innen fitnessverdenen 1g per lbs, dvs. 2.2g/kg. For en person på 80 kg, er dette altså 160g proteiner om dagen. Kroppen vil utilisere det aller meste av dette på et eller annet vis, omså gjennom omdannelsen av proteiner til glukose via glukoneogenese. Endret 2. august 2017 av Aesthetics Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 2. august 2017 #9 Del Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, Aesthetics skrev: Slik som diskutert i tråden her, er normen innen fitnessverdenen 1g per lbs, dvs. 2.2g/kg. For en person på 80 kg, er dette altså 160g proteiner om dagen. Kroppen vil utilisere det aller meste av dette på et eller annet vis, omså gjennom omdannelsen av proteiner til glukose via glukoneogenese. Men om du vil ha næring, hvorfor ikke inta karbohydrater direkte? Kroppen kan ikke lagre protein, men man tisser det ut. Eller lagrer som fett om energioverskudd. sitat: Kroppen kan ikke lagre overskuddet I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine. \- Går du i energioverskudd – det vil si at du spiser og drikker mer enn du forbrenner – vil en proteinmengde som overskrider behovet kunne lagre seg i kroppen som fett rundt indre organer som hjerte, lunger og lever, forklarer han. \- Vi har fått inn kunder som ser trente og flotte ut på utsiden, men de kan faktisk ha et ekstremt høyt nivå av indre fett. Årsaken kan ofte være at de spiser for mye proteiner. For kroppen kan nemlig ikke lagre proteinoverskuddet. Den gjør det om til fett. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». Og hvis du ikke går i energioverskudd, er det fortsatt slik at kroppen kun tar til seg den mengden protein den trenger. \- Resten tisser du ut. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». https://www.byas.no/trening/i/gMPda/Vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-far-i-deg-for-mye-protein Om man trener veldig mye (som toppidrettsutøvere) kan man ha nytte av opp til 1,6 per kilo: http://www.trening.no/kosthold/sa-mye-protein-trenger-du/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Del Skrevet 2. august 2017 2 timer siden, BlendaSensitive skrev: Men om du vil ha næring, hvorfor ikke inta karbohydrater direkte? Kroppen kan ikke lagre protein, men man tisser det ut. Eller lagrer som fett om energioverskudd. sitat: Kroppen kan ikke lagre overskuddet I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine. \- Går du i energioverskudd – det vil si at du spiser og drikker mer enn du forbrenner – vil en proteinmengde som overskrider behovet kunne lagre seg i kroppen som fett rundt indre organer som hjerte, lunger og lever, forklarer han. \- Vi har fått inn kunder som ser trente og flotte ut på utsiden, men de kan faktisk ha et ekstremt høyt nivå av indre fett. Årsaken kan ofte være at de spiser for mye proteiner. For kroppen kan nemlig ikke lagre proteinoverskuddet. Den gjør det om til fett. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». Og hvis du ikke går i energioverskudd, er det fortsatt slik at kroppen kun tar til seg den mengden protein den trenger. \- Resten tisser du ut. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». https://www.byas.no/trening/i/gMPda/Vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-far-i-deg-for-mye-protein Om man trener veldig mye (som toppidrettsutøvere) kan man ha nytte av opp til 1,6 per kilo: http://www.trening.no/kosthold/sa-mye-protein-trenger-du/ Ja, du har rett i dette. Jeg var den som anbefalte 1,8 g protein pr kg. Det er stor forskjell på 1,8 og 2,2 altså. Jeg spiser 1,5-1,8 og har null problem med å bygge muskler. Spiser også en god del karbohydrater siden jeg er svært aktiv og trenger energi. Anonymkode: 2a646...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aesthetics Skrevet 2. august 2017 #11 Del Skrevet 2. august 2017 3 timer siden, BlendaSensitive skrev: Men om du vil ha næring, hvorfor ikke inta karbohydrater direkte? Kroppen kan ikke lagre protein, men man tisser det ut. Eller lagrer som fett om energioverskudd. sitat: Kroppen kan ikke lagre overskuddet I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine. \- Går du i energioverskudd – det vil si at du spiser og drikker mer enn du forbrenner – vil en proteinmengde som overskrider behovet kunne lagre seg i kroppen som fett rundt indre organer som hjerte, lunger og lever, forklarer han. \- Vi har fått inn kunder som ser trente og flotte ut på utsiden, men de kan faktisk ha et ekstremt høyt nivå av indre fett. Årsaken kan ofte være at de spiser for mye proteiner. For kroppen kan nemlig ikke lagre proteinoverskuddet. Den gjør det om til fett. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». Og hvis du ikke går i energioverskudd, er det fortsatt slik at kroppen kun tar til seg den mengden protein den trenger. \- Resten tisser du ut. Det er derfor man sier at «kroppsbyggere har veldig dyr urin». https://www.byas.no/trening/i/gMPda/Vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-far-i-deg-for-mye-protein Om man trener veldig mye (som toppidrettsutøvere) kan man ha nytte av opp til 1,6 per kilo: http://www.trening.no/kosthold/sa-mye-protein-trenger-du/ Selvfølgelig inntar man karbohydrater i tillegg, poenget er at dersom man inntar mindre glukose i form av karbohydrater enn kroppen utiliserer i form av glykogen, vil proteiner konverteres til glukose gjennom en prosess kalt glukoneogenese. Disse proteinene som blir konvertert vil da altså ikke ende opp i urinen, og heller ikke bli lagret som fett. Ingen kan vite at de med et daglig inntak på 1,6g/kg protein bygger optimalt med muskelmasse. Dette er som sagt bare et gjennomsnitt i studiene. Noen av studiesubjektene kan ha sett maks uttelling på 2,4g/kg, mens andre kan ha sett maks uttelling på 1g/kg. Folk er veldig forskjellige. Det er riktig at man ikke lagrer proteiner som sådan, men proteinene brytes ned i aminosyrer og brukes til en rekke prosesser i kroppen, bl.a. reparere mikrorift på muskelfibrene. I artikkelen du siterer, står det helt klart: "Generelt sett tør jeg påstå at effekten av treningsbarer og restitusjonsdrikker for vanlige folk er svært overdrevet. Det er bare til å innse." "Flere og flere driver med proteinshaker og -barer. Men det er ikke nødvendig for folk flest. Den vanlige mannen og dama i gata får i seg nok i den vanlige kosten. Nok, vil si cirka 1,2 – 1,5 gram protein per kilogram kroppsvekt." Å drive skremselspropaganda mot visceralt fett som følge av høyt proteininntak blir for dumt. Det er ikke noe man bare utvikler over natta, og i hvert fall ikke fordi man har fått i seg noen ekstra gram proteiner. Han skrev dette som et definitivt "worst case scenario", men det er egentlig et resultat av kalorioverskudd over lang tid. Det finnes en klar korrelasjon mellom mengden subkutant og visceralt fett. Slankere folk har typisk lavere mengde visceralt fett, og tykkere folk har naturligvis litt ekstra. For øvrig har jeg ingen problemer med å tisse ut noen gram proteiner om dagen. Det har jeg råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 4. august 2017 #12 Del Skrevet 4. august 2017 Men det vil lønne seg å spise ekstra proteinrik mat på diett da det metter mer enn karbohydrater. På denne måten kommer man fort over 1,8 gram per kg kroppsvekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå