AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 (endret) Hei dere. Jeg er en jente på 24 år som gjennom flere år har veid rundt 63 kg. Tidligere var jeg overvektig, men jeg gikk ned godt og vel 20 kg i en blanding av lite karbo, og et anstrengt forhold til mat. Jeg har kvittet meg med anstrengtheten, og spiser karbo igjen. Jeg gikk dermed opp noen kg fra min laveste vekt, og endte som nevnt på rundt 63 kg. Dette har jeg veid i 3 år. Etter å ha begynt på studier har vekten sakte men sikkert sneket seg oppover. Det er som regel i eksamensperiodene jeg går opp litt, men så stabiliserer det seg igjen etterpå. Men denne sommeren har jeg gått opp ca 7 kg og jeg skjønner ingenting. Ja, jeg har ikke spist sunt til alle måltider, men ikke noe ekstremt usunt heller. Litt take-away og snop, men også en del fysisk aktivitet på jobb. Kjenner jeg blir veldig umotivert og rett ut lei meg. Nå er jeg oppe i 70 kg. Hva er deres absolutt beste tips for å gå ned i vekt relativt fort? Ikke på en uke liksom, jeg skjønner det tar litt tid, men nå er jeg skikkelig nedstemt ass. Ikke at jeg er overvektig siden jeg veier 70 kg, men det er ikke min normal- og trivselsvekt. Jeg skjønner at jeg må forbruke flere kcal enn jeg inntar, men kan noen være så snill å gi meg en liten guide ift hva som er lurt å spise, hvor mange måltider jeg bør ha og kanskje tider det er lurt å spise på? Føler meg helt rådvill og orker ikke gå opp enda flere kg ;-( Sommerklem ❤️ Anonymkode: 10639...549 Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.sofie777, mod Endret 1. august 2017 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Du må, først og fremst, legge av deg tanken på en "quick fix". Som du selv sier: det er faktisk såpass enkelt at input < output. Når, hvordan og hvor mye du spiser? Spiller ingen rolle for vekta. Og hvor mye du er fysisk aktiv spiller også så forsvinnende liten rolle at du ved normal aktivitet (type trening 3-4 ganger i uka og endel gange/sykling ellers) kan neglisjere det som en faktor. Så. For å finne ut hvor mye du forbrenner så må du få et grep på hva normalinntekt er for deg. Altså den mengden mat som gjør at du holder vekta. Prøv å kvantifiser. Så kvantifiserer du hva du faktisk spiser her og nå. For å unngå den typiske fella som folk flest faller i ved vektnedgang må du først og fremst forstå at metthet og kaloribalanse er to gjensidig uavhengige ting. Du kan være (skrubb)sulten på et kraftig kalorioverskudd og stappmett på kaloriunderskudd. Noe som leder oss til hva en skal spise for å holde eller miste vekt. Og svaret er mat som både er sunn, billig, lett tilgjengelig og allmenn kjent. Grønnsaker. Du skal spise deg mett på: grønnsaker. Oppå dette kan du spise hva pokker du vil, i små mengder. Så enkelt er det. Og du verken bør eller trenger være sulten mens du mister vekt, du trenger bare øke mengden grønnsaker vs kaloririke ting som olje, godteri og snack. brød og ris. Etter at du har gått ned i vekt så fortsetter du på et balansert kosthold men introduserer større mengder nøtter, olje, ris etc. (Seriøst: mengden grønnsaker du kan trykke i deg er såpass stor at du trolig aldri mer behøver tenke kaloribalanse om du bare lærer deg å like grønnsaker til dagens 4-6 måltider.) Anonymkode: c910a...ff1 3
Pringle Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 (endret) Det er kjempebra at du ikke lenger har et anstrengt forhold til mat. Unngå for enhver pris å få det igjen! Det er ikke så mye å skjønne - eller det er jo det, men det er veldig enkelt - hva du nå enn har gjort, så har du spist flere kalorier enn du har brukt. (Eller om det er noe du ikke har spist... Kan du være gravid?) "Litt" takeaway og snop er det omtrent ikke noe som heter - dette er svært kaloritett og lett å spise for mye av. Men siden du ikke skal ha et anstrengt forhold til mat, forter jeg meg å si at "for mye" ikke er noen "moralsk" vurdering, kun en "teknisk" konstatering av fakta - det har vært mer inn enn ut over en periode. Du kan ikke gå ned fortere enn kroppen din tillater, og det er opptil omtrent 1% av din kroppsvekt per uke, litt mindre enn 1%, antakeligvis, siden du ikke er overvektig. Det er jo relativt fort. Jo lavere BMI, jo saktere vil det skje. Du trenger å roe deg ned og bruke den kunnskapen du har, og kvitte deg med mytene du også har blitt utsatt for. Dermed skal du ikke ha noen tips. Du skal bare forbruke flere kcal enn du inntar. Det er ikke noe mer du trenger å gjøre og ingen bestemt måte du skal gjøre det på. Hvordan du skal gjøre det, er nemlig noe du må bestemme selv. Hva som er lurt å spise, antall måltider og tidspunkter kommer helt an på hva du liker, timeplanen din, hvor glad du er i å lage mat, hva slags mat du er vant til osv. Nettopp fordi du har slitt med et anstrengt forhold til mat, vil flere "tips" nå rote til noe aldeles forferdelig. Du vet allerede alt du trenger å vite - bare det at du har en forestilling om at noe mat er lur å spise og at ditt kosthold kanskje ikke har vært optimalt, betyr at du har en viss kunnskap om kosthold. Bruk det, aktivt. Å bruke det aktivt betyr å ikke blindt følge råd, men å teste ut hvordan forskjellige matvarer og sammensetninger, måltidsrytmer ol påvirker deg. Helt generelt gjelder det at vi trenger en viss mengde av diverse næringsstoffer hver dag - om du er veldig interessert kan du slå det opp, men ernæringslære er ikke noen eksakt vitenskap og det er mye uenighet - og tilstrekkelig næring kan fås gjennom en milliard forskjellige kombinasjoner. Du finner helt sikkert en du liker. Uenigheten kommer da også fordi vi liker litt forskjellig. Veldig lite er objektivt "riktig" og "feil" innenfor kosthold, men det som er det, er til gjengjeld veldig riktig eller feil. Siden sultfølelse er nevnt, men ikke av deg, TS: For en del er sultfølelse et problem når de skal ned i vekt, men de fleste er nok bare engstelige for å bli sultne (mye takket være media og minner om gamle slankemetoder, eller bare tanken på at nå skal man spise mindre) - når man går ned i vekt på en sunn måte, spiser man bare i et moderat underskudd, som kroppen ikke har noe problem med å dekke. Et balansert kosthold gir oss de næringsstoffene vi trenger, og tilstrekkelig, komplett næringsinntak er viktig, også når vi skal ned i vekt, men de fleste legger uansett en større innsats i kostholdet når de slanker seg, så mange vil automatisk oppleve at de blir mer mette, fornøyde og opplagte til tross for lavere energiinntak. Det er helt normalt å bli sulten, ikke noe farlig; sultfølelse er individuell, subjektiv og situasjonsbetinget, og ikke noe "sikkert tegn" på at man er på vei ned i vekt (som nevnt over). Sultfølelse er derfor ikke det samme som at man "sulter". Men hvis du opplever at sultfølelsen blir plagsom, er det generelle råd som gjelder, samtidig som du må finne ut hva problemet skyldes, og igjen, du som må finne ut hva som fungerer for deg: Fokus på protein, fett og fiber, drikk nok vann, vær i moderat fysisk aktivitet, eksperimenter med måltidsrytme, spis variert, få nok søvn, hold deg opptatt med gjøremål som ikke kan kombineres med spising. Det nærmeste man kommer tips er dette: Jeg personlig anbefaler "variert og balansert", litt av hvert av alt, mat fra alle matvaregrupper hver dag, og måltider som ligner mest mulig på det du forbinder som normalt kosthold. Ha et skille mellom hverdag og helg/fest - vanlig mat for vanlige dager, kosemat for spesielle anledninger. Unngå å spise mellom måltidene, spis måltider i en rytme som passer med dagen din, spis gjerne sammen med andre. Bruk litt tid og omtanke på måltidene dine, på innkjøp, tilberedning og spising. Velg mat du liker og som du har råd til. Dette kan i seg selv få deg ned i vekt. Men hvis du "ikke synes du spiser så mye", og likevel ikke går ned (og du virkelig ikke går ned, noe du kun kan se om du veier deg jevnlig over flere uker), anbefaler jeg kaloritelling (det er mange gratis nettbaserte og alle fungerer etter samme prinsipp). Men dette må gjøres riktig for å gi ønsket effekt. Hvis du jukser har det ingen hensikt. Endret 1. august 2017 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 Utholdenhetstrening! Kjempeviktig å løpe og drive cardio! Annet viktig tiltak er å kutte ut div matvarer. Unngå retter med mye fett, slutt å drikk melk og egg, bytt fra vanlig pasta til fiberpasta og loff til grovbrød. Kutt brus drikk saft istedet. Anonymkode: 3cbf7...86d
Ild Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 Hvis du skal kjøpe deg en pølse på en bensinstasjon, gjør det kun fordi det er noe spesielt, noe du skal feire eller at denne typen mat er noe du planlegger å spise og er noe du gleder deg til og over. Aldri kjøp denne typen mat "bare fordi du har dårlig tid"
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Jeg tror at noe av det viktigste du kan gjøre for forbrenningen din er å spise normalt, til relativt faste tider. Og drikke vann. Ikke brus. Ikke lettbrus heller. Jeg har alltid trodd at jeg har spist for mye mat, eller for lite mat (å spise to ganger pr dag er for lite...) Så startet jeg å spise frokost (ett egg eller noe sånt), lunsj (kylling), middag (fisk) og kvelds (nøtter eller et egg el.l) Etter dette har kroppen blitt vant til at det hele tiden kommer påfyll og er derfor ikke så anspent ift det. Og nå går jeg nedover i vekt fordi jeg automagisk spiser mindre riktigere, og alt føles bedre - og alle hjerter gleder seg... Anonymkode: 17065...4ad
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 Jeg har hatt det litt som deg. Gått opp 7 kilo på noen år, og tenker det har sammenheng med at jeg sakte, men sikkert, har spist gradvis mer. Før spiste jeg aldri smør på skiven, f.eks, sjeldent ost og aldri pizza osv til middag. Matvanene har endret seg etter jeg ble mor. For meg hjalp det å "ta tilbake" kostholdet og planlegge maten i starten. Knekkebrød, havregrøt, middager bestående av grønnsaker og fisk/kjøtt/kylling osv. Jeg jogger/sykler hver dag til jobb. Spiser som regel 5 måltid. Frokost, lunsj 1, lunsj 2, middag og kvelds. Frokost og kvelds er som regel 2 knekkebrød med pålegg, lunsjene enten en boks cottage cheese eller yoghurt. Middag er hva som helst (også pizza osv) som familien liker. Drikker vann og dropper melk i kaffen. Avslutter ofte dagen med en kopp varm suppe. Anonymkode: ba9c2...d04
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 På 1.8.2017 den 7.21, AnonymBruker skrev: Utholdenhetstrening! Kjempeviktig å løpe og drive cardio! Annet viktig tiltak er å kutte ut div matvarer. Unngå retter med mye fett, slutt å drikk melk og egg, bytt fra vanlig pasta til fiberpasta og loff til grovbrød. Kutt brus drikk saft istedet. Anonymkode: 3cbf7...86d Hvorfor skal man kutte egg? Er ikke det kjempeflott å spise når man slanker seg? Og hvorfor er saft bedre enn brus? Anonymkode: 36693...c9e 1
drue Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 På 8/1/2017 den 7.21, AnonymBruker skrev: Utholdenhetstrening! Kjempeviktig å løpe og drive cardio! Annet viktig tiltak er å kutte ut div matvarer. Unngå retter med mye fett, slutt å drikk melk og egg, bytt fra vanlig pasta til fiberpasta og loff til grovbrød. Kutt brus drikk saft istedet. Anonymkode: 3cbf7...86d Nå må du gi deg. Dette er matvarer med utrolig mye næring, som man selvsagt kan spise. Egg er en næringsbombe, og burde ha plass i kostholdet dersom man kan spise det. Fett må folk slutte å være så redd for, det er essensielt for kroppen det også! TS. Du kan spise hva du vil, så lenge du forbruker mer energi enn du inntar. Det vil si at man har en begrenset mengde kalorier man kan innta for å gå ned i vekt, og da er det lurt å spise mat som er bra for kroppen og som gir deg energi. Mitt tips er å øke proteinmengden i kostholdet, samt fett. Dette vil blant annet føre til økt metthet, noe som er ønskelig ved vektnedgang. Man skal ikke være sulten. Karbohydrater er også viktig for deg, spesielt om du trener. Gode proteinkilder er for eksempel kylling, karbonadedeig, cottage cheese, egg, visse typer fisk, kesam, osv. Kilder til fett er som nevnt tidligere avokado, nøtter (mandler, valnøtter), peanøttsmør, laks, fiskeolje, osv. Av karbohydrater kan du for eksempel spise grovbrød, ris, pasta, potet, grønnsaker, frukt og bær. Noen får sikkert helt åndenød nå av at jeg nevner brød, ris, pasta og potet, men sannheten er at dette er fine kilder til karbohydrater som ikke vil gjøre deg feitere enn mange andre typer mat som blir ansett som sunn. Det handler om mengden mat man inntar. Det som har funket for meg er å telle kalorier, Finn ut hvor du bør ligge, og prøve å holde deg til det. Helt enkelt så kan du begynne med å kutte ut å spise takeaway og snop, eventuelt begrense inntak av godteri til én gang i uka (og da i begrenset mengde). Da skal du se at det ikke vil ta lang tid før vekten kryper nedover igjen.
Gjest Peaches Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 Skriv opp det du faktisk spiser på en dag, vær ærlig og justere der du ser det må justeres. Lag mat fra bunnen av og droppe kaffe latte på veien til ditt og datt...drikk svart kaffi og vann til hverdags. Gå når du kan framfor bil, trapp istedenfor heis osv. Du klarer det!👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå