Gå til innhold

Folk som går fra et forhold til et annet forhold uten å være singel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stusset litt over dem som går fra et forhold til et annet forhold uten å være singel. Folk må for all del gjøre hva de vil, men det virker som om enkelte er redd for å være singel og alene. Det virker ikke som det spiller noen rolle hvor lenge disse personene har vært sammen med andre. Synes det bare er litt rart at når noen som har vært sammen går fra hverandre etter f.eks 5 år der den ene blir singel og den andre går inn i et nytt forhold uten noen tanker på sitt tidligere forhold. Det har i værtfall vært slik jeg og andre har oppfattet dem. For mange tar det tid å komme over noen, spesielt hvis de har vært sammen 5 år. 

Anonymkode: d963c...2d3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg! 

Anonymkode: 73b36...87b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig spesielt. Har noen venninner som har veldig overlappingshistorikk når det kommer til kjærester. Jeg mistenker at mange av dem er redde for å være alene, og at de konstant søker noen å være nær. Dette resulterer tidvis i at forholdene tar slutt, ettersom de i utgangspunktet ikke var en himmelskapt match.

Anonymkode: 8c811...bba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min hadde ny dame i bilen 3 uker etter eksen flyttet ut etter 5 år. I baksetet satt også den nye dama sitt barn. Så kom de for å hente datteren min til samvær. 

Anonymkode: 5acbb...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har vært sammen ganske lenge så tar det tid å komme over det, ja. Men likevel er det nok mange par som er sammen på overtid, hvor kjærlighetssorgen har vært der lenge før brudd.

Anonymkode: e12fb...78f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har stusset litt over dem som går fra et forhold til et annet forhold uten å være singel. Folk må for all del gjøre hva de vil, men det virker som om enkelte er redd for å være singel og alene. Det virker ikke som det spiller noen rolle hvor lenge disse personene har vært sammen med andre. Synes det bare er litt rart at når noen som har vært sammen går fra hverandre etter f.eks 5 år der den ene blir singel og den andre går inn i et nytt forhold uten noen tanker på sitt tidligere forhold. Det har i værtfall vært slik jeg og andre har oppfattet dem. For mange tar det tid å komme over noen, spesielt hvis de har vært sammen 5 år. 

For mange, men ikke for alle. Hva vi definerer som å være "glad i" og hvordan vi uttrykker dette er nemlig ekstremt individuelt. 

Jeg hadde en venninne som ble "glad i" en stor prosentandel av dem hun møtte. Ikke fordi hun møtte flere eller bedre mennesker enn resten av oss, men fordi det hun definerte som "glad i" for oss andre ville blitt beskrevet bedre som "marginalt intressert i". Så "marginalt interessant" var hennes kriterie for et forhold. Noe som er helt greit, selvsagt. Mange som legger lista der. Det sier seg selv at hun etter brudd ikke hadde verken store problemer med å komme over vedkommende eller med å finne en ny å være "marginalt interessert i". Dette på tross av at hun foretrakk lengre forhold, type flere år. Med personer hun altså oppriktig anså seg selv som glad i, tross at hun viste alle tegn på å bare være litt interessert.

Om du rusler inn på trådene under forhold her på forumet ser du at en stor andel forhold er basert på at en part er "marginalt interessert i" den andre.

Anonymkode: d6765...908

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange er livredde for å være alene og bearbeider ikke følelsene sine eller lærer seg å trives i eget selskap. Men mange er også ferdig med eksen og følelsene lenge før bruddet faktisk skjer, så... 

Anonymkode: 1ed93...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt i lange forhold er man gjerne langt på overtid og har blitt ferdig med partneren for flere år siden, men har holdt ut og prøvd for å se om man kunne få følelser igjen eller for barnas skyld f.eks. Når man endelig går er man mer enn klar for noe nytt fordi man følelsesmessig har vært alene lenge allerede.

5 år er jo veldig kort tid for et forhold, men når vi snakker 20 år eller mer er det i hvert fall ofte sånn ved bruddet.

Anonymkode: 8b040...19b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksen min hadde ny dame i bilen 3 uker etter eksen flyttet ut etter 5 år. I baksetet satt også den nye dama sitt barn. Så kom de for å hente datteren min til samvær. 

Føler med deg, samme greia her.

Anonymkode: a3ba4...4a8

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De menneskene du snakker om pleier å være unge kvinner som er lite selvstendig og livredd for å være alene. Har selv vært med flere av dr. Det som er negativt er at siden de monkey brancher hele tiden så har de mange sexpartnere , mye bagasje og blir sett på som billige. Oppsiden er at slike kvinner faktisk jar veldig gode hjerter og har fin personelighet

Anonymkode: cc584...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Stusser over det samme.

Nå var jeg sammen med en mann i 10 år, og vi hadde barn, og der var de 2 siste årene, på overtid, hvor vi prøvde mer for barna, enn for oss selv. Så når vi gikk fra hverandre var jeg bare letta. Men jeg var ikke klar for å finne en ny. Jeg var klar for å bo alene, og kunne prioritere meg selv. Mens min ex, møtte en ny raskt, og giftet seg med henne, med en gang vår skilsmisse var innvilget.

Tenker spesielt hvis det er barn i bildet, så får man roe ned. Har en venninne med barn, og hun flytter fra mann til mann, er sammen med hver mann i 2-3 år.

Anonymkode: 2a0f3...5fe

• Liker 1
Skrevet

Er vel fordi den parten som gjorde det slutt har vært uten kjærlige følelser lenge og har egentlig hatt en avslutning for kanskje flere år siden. De har bare gått rundt og ventet på at den andre rette skal dukke opp før de har gjort det slutt. Vil tro dette er personer som ikke klarer å være alene over lengre tid (single) 😏

Skrevet

Du har nok rett i at det finnes flere tilfeller hvor en person går fra forhold til forhold i frykt for å være alene eller fordi vedkommende ønsker bekreftelse på et eller annet vis.

MEN: Det finnes så mange andre faktorer som spiller inn - disse faktorene sees ikke så enkelt fra utsiden, men kan likevel være avgjørende. 

Et første eksempel er det som har blitt beskrevet tidligere i denne diskusjonen: Et forhold kan være over, en sorgprosess kan ha funnet sted, før vedkommende offisielt gikk ut av forholdet. 

Et annet eksempel er at vedkommende ønsker et stabilt forhold, men frem til nå ikke har lykkes med det av ulike årsaker. Er man oppvokst med ideen om å finne en livspartner og at dette er en viktig verdi for en selv, er det naturlig at man vil søke etter det. Kanskje vedkommendes drøm er å være i et lykkelig forhold eller etablere en familie med en person han eller hun ser for seg er "den rette". For å starte et slikt liv må man naturligvis prøve (på samme måte som de som verdsetter karriere må forsøke en eller flere utdanningsretninger før de vet at det er riktig). 

Videre tror jeg at flere av dem som har opplevd å være i et langvarig forhold vet hvor bra det kan være. Det er noe spesielt med å være to og dele livet med noen. Mye av det vakre ved det, gjør at man kan være villig til å forsøke igjen, selv vel vitende om hvor  vanskelig det også kan være.

For enkelte kan bare det å treffe en ny person gjøre det enklere å "komme over noen". Om det er "riktig" eller ei får være opp til hver enkelt å bedømme. 

Jeg er av den oppfatning at jeg synes det er modig gjort å søke etter et nytt forhold om det er det man ønsker her i livet. Det å være i et forhold er ingen lek og krever mye. Man lærer en hel del om seg selv og setter seg selv i en sårbar posisjon hvor man må være åpen og gi av seg selv for å få det til å fungere. Og om man søker etter et nytt forhold på feil grunnlag, tror jeg de fleste med noe selvinnsikt selv innser det selv; "jeg hadde kanskje behov for å være alene, men innså det ikke før nå". 

Jeg tror påstander som "man må være singel så og så lenge for å klare seg på egenånd eller finne seg selv" eller "det er viktig å være singel en stund etter et brudd" kan ha noe sannhet i seg, men også er et utspring fra det faktum at det i dag er så stort fokus på selvrealisering. Det er som om enkelte glemmer at det er mulig å  "finne seg selv" og "være seg selv" i et forhold også. Det er veldig mange unge single i Norge i dag av flere grunner; jeg tror én av dem er at få tørr å satse.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del forhold tar jo slutt nettopp fordi den ene har forelsket seg i en annen da. Så det er ikke så rart at dette er tilfelle en del ganger.

Jeg tror det er sunt å ha en liten singelperiode mellom forholdene jeg da, om de har vart en stund (snakker da ikke om forhold på mindre enn 6 mnd-1 år som knapt er for forhold å regne). Men folk er forskjellige og har forskjellige behov. Og jeg tror også at litt av årsaken til at  så mange er single i dag er at man har for høye forventninger. Alt skal være perfekt, med stormende følelser og lidenskap samtidig som partneren skal være så fin og flott på alle måter. Ved den minste antydning til "feil" så skygger man unna. Noen ganger må man bare hive seg ut i det og prøve også. Men ja, det finnes en mellomting...

Anonymkode: 89ed1...09f

Gjest Ingenting2
Skrevet

I min omgangskrets ser det ut som det er flest menn som gjør dette. De ser seg om og ordner seg noe nytt før de har avsluttet forrige. Aldri forstått meg på det der, jeg klarer knapt bli interessert i noen. Det betyr ikke at jeg trives bedre alene enn dem, jeg klarer det bare bedre. Tror jeg. 

Skrevet
3 minutter siden, canacas skrev:

I min omgangskrets ser det ut som det er flest menn som gjør dette. De ser seg om og ordner seg noe nytt før de har avsluttet forrige. Aldri forstått meg på det der, jeg klarer knapt bli interessert i noen. Det betyr ikke at jeg trives bedre alene enn dem, jeg klarer det bare bedre. Tror jeg. 

De ville med andre ord ikke gått uten et sikkerstikk å gå til. 

Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

De ville med andre ord ikke gått uten et sikkerstikk å gå til. 

Korrekt. De finner nytt beite når de er lei av nåværende. Være helt sikker på å ikke være alene. Finnes kvinner som er slik og, men jeg kjenner bare til menn som oppfører seg sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme opplegg her. Når det er barn i bildet, på enten den ene eller begge, forstår jeg ikke hvorfor de MÅ introduseres før turtelduene engang kjenner hverandre godt nok. 

Anonymkode: 0fc0c...8f5

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, canacas skrev:

Korrekt. De finner nytt beite når de er lei av nåværende. Være helt sikker på å ikke være alene. Finnes kvinner som er slik og, men jeg kjenner bare til menn som oppfører seg sånn. 

Jeg kjenner ei sånn ei. Hun sa til og med til meg at hun aldri ville turt å skille seg med mindre hun hadde en eller flere beilere klar. Og syns jeg var kjempetøff som turte å gå fra eksen uten å ha noen andre i kikkerten eller vite at jeg hadde noen som var interessert i meg.

Anonymkode: 725c7...f8e

Gjest Ingenting2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei sånn ei. Hun sa til og med til meg at hun aldri ville turt å skille seg med mindre hun hadde en eller flere beilere klar. Og syns jeg var kjempetøff som turte å gå fra eksen uten å ha noen andre i kikkerten eller vite at jeg hadde noen som var interessert i meg.

Anonymkode: 725c7...f8e

Det syns jeg egentlig er litt trist. Men folk er forskjellige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...